Byggahus.se

Billigaste värmen är ved???

1. 2
    Medlem Nivå 11
    Där har du tyvär fel Nuget, Vad jag förstår är 9500 kWh inkl hushållsel som troligen ligger på 6000, Garanterat ett årscop kring 4 med golvvärme o VP så 14 m3 ved får du inte för några 3000:-
    Här kostar 1,5 m3 klyven ved i säck 600-650:-/säck vilken är ca 1 m3 staplad så du behöver 13-14 säckar för att täcka det VP ger = ved dubbelt så dyrt

2. A
    Medlem Nivå 5
    och då är inte arbetsinsatsen medräknad. Tid=Pengar =)

• Laddar…
  3. N
    Medlem Nivå 1
    Tycker man det är kul att hugga ved kanske man ska räkna med vinst för varje timme man håller på?
    Nej, men arbetsinsatsen är svårt att värdera egentligen. Själv hugger kapar och klyver jag veden själv, för det mesta. Det trivs jag med.
    Årscop på 4 är mycket mycket bra, grattis till det. 600 kr/m3 tycker är dyrt för ved, och 3000 kr för 3500kWh el är billigt. Allt beror på hur man räknar.

4. I
    Medlem Nivå 8
    Tycker frågan är lite luddig..
    Ved är bara billigast för dom som brinner för Bioenergi och vill med säkerhet veta var man tar sin energi ifrån,
    dvs; man behöver inte oroa sig för att man värmer sitt hur med t:ex Kolkraft..

Finns ju en anledning till att värmepumpar förespråkas, kan ni gissa varför??

Jag förstår dom som kör värmepump.. Lättskött(man behöver inte kunna någonting), och har man inte tid så är ved uteslutet.

Alla måste inse att inget alternativ funkar för alla..

5. J
    Medlem Nivå 10
    Vi värmer 330 m2 + biytor med bergvärme.
    Hade vi eldat skulle vi behövt hantera 40 m3 ved per år. Så länge man är frisk och har tid så går det, kanske. KOMFORTHÖJNINGEN är det bästa med bergvärmen. På andra plats kommer BESPARINGEN.
    Bergvärmen har behövt service 4 ggr på 8 år, för någon tusenlapp totalt.
    Innan hade vi olja. Bergvärmen betalade tillbaka sin installtionskostnad på under fyra år. Då hade vi ändå höjt innetemperaturen flera grader!
    Efter det har vi hittills sparat cirka 100000 kr. Vår COP drygt 3, vilket är normalt för bergvärme.
    Vi har ett lågtempsystem (stora fläskiga radiatorer) vilket ökar besparingen.
    Vad som dock är trevligt är att elda på vintern. Elementen blir aldrig särskilt varma (max 45 grader) och värmestrålningen från kaminen är underbar när man huttrar efter en dag i slask och gråmörker.
    Så vi förbrukar 4-6 m3 ved per vinter, vilket ersätter eltillskott (elpatron ställd på 0). Ekonomiskt går det nog på ett ut, men mysfaktorn är hög.
    Ved lönar sig gentemot värmepump bara om den är nära gratis, och det är inte så lätt att öht få tag på bra ved till vettigt pris nuförtiden. Och man måste förstås räkna sin tid till 0kr/h. Inte alla som vill det!
    Kalkylen kommer att ändras i takt med elpriset. Ved kommer att bli mer intressant. Inte minst som det är svårt att beskatta. Däremot pellets!?!? Jag ska börja köpa meterved på våren från och med nästa år. Kapa o klyva själv, 4-6 m3. Lagom mycket jobb.
    Vara beroende av vedvärme vore inte kul. Mysfaktorn med vedpanna är låg.

6. Andreas_Hansson
    Medlem Nivå 12
    Jag har fått veden gratis till gården så länge jag bott i huset "7år"

Hade jag haft värmepump och legat på säg 10 000kWh per år i förbrukning hade jag alltså varit 70 000 kr fattigare.

Man kan ju kalla det småpengar om man vill..

Folk verkar inte förstå att alla har olika förutsättningar för sitt värme system

7. A
    Medlem Nivå 5
    Visst finns det de som får gratis ved. Det finns också de som har friström. Tror dock inte att majoriteten av dem som eldar med ved har det så bra.

Jag tror att trådskaparen var ute efter att jämföra uppvärmingssytem på lika grunder.

Finns säkert dem som får veden kapad och kluven och kanske inburen i pannrummet och brasan tänd också.

8. Andreas_Hansson
    Medlem Nivå 12
    Det är det jag menar.Det går inte att bara säga.Bergvärme är bäst/Ved är bäst
    Alla har olika förutsättningar

9. K
    Medlem Nivå 7
    Det är väldigt svårt att räkna ut verkningsgrad på en panna som står inne i byggnaden som skall värmas.
    Verkningsgraden som tillverkarna anger är hur effektiva de är på att värma vatten dock värms luften av panna,skorsten o.s.v detta kommer ju byggnaden till godo.

Här uppe brukar en trave björk ink transport kosta 4000kr en vedmaskin brukar kosta mellan 500-1000kr för en helg och då gör man upp den traven utan problem.
    Så max 5000kr för ett års uppvärming om huset inte förbrukar mer villsäga.
    En timmerbils trave motsvarar ca 25000kWh detta delat med ett cop på 3 ca 8300kWh ett cop på 4 ger 6000kWh och strömmen kostar väl ca 1kr/kWh så hur det skall bli billigare med värmepump förstår jag inte bekvämare ja men inte billigare.

10. Göran.W
    Verktygstokig Nivå 11
    I kubik ved i stjälpt mått m3s dvs ved som tippas i en hög som ved handlarna gör innehåller 1400 kw
    Hade jag köpt ved av en "riktig" ved handlare hade kw kostnaden blivit så här

1400 x0,8 = 1120 kw efter efter förluster i panna ack tank osv
    1120\450 kr = 0,40 kr kw kostnad efter förluster inköp och transport.
    I detta exemplet blir värmepumpen billigare.
    Här nere i skåne tar dom upp till 450 kr kubiken
    Allt hänger på om man får tag i veden till ett bra pris eller inte.

11. A
    Medlem Nivå 5
    Betänk följande scenario:
    Du har egen skog och gratis ved. Tänk om du istället säljer den veden och lägger de pengarna på el till värmepumpen. Då värmer du gratis ändå och slipper jobbet med att elda, du slipper sotaren, du slipper köra (delar av )varmvatten på el som många gör, du slipper köra på el-patron när du är 2 veckor i Thailand.

12. Göran.W
    Verktygstokig Nivå 11
    Hade jag haft egen skog hade jag nog kluvit och sålt veden.
    Varför ha bry med att stapla, bära och elda när man gör samma besparing om man säljer den.

13. Åskar
    Medlem Nivå 8
    Huvudsaken man har värme och varmvatten i huset så man klarar sig. Hur man kommer dit är upp till var och en efter de förutsättningar man har. Är man rädd den svett och det jobb som medföljer veden så satsar man på något annat. Vill man ha det riktigt billigt så bor man kvar hos sina föräldrar i sitt barnrum och skippar allt vad familj och eget boende kräver..

14. G
    Medlem Nivå 6
    Det är väl dags att erkänna att jag inte eldar. Har egen skog och alla maskiner men jag kränger veden i storsäck och köper el för pengarna. Det går 6000kwh för att värma huset med värmepumpen och det blir ungefär 10 storsäck att sälja. Fast det känns hemskt...

15. 2
    Medlem Nivå 11
    Vad jag sett så brukar dom räkna staplad ved som ligger på 1300-1400 kWh/m3, Annars har alla jag känner iaf ruskigt dåliga hus..