Snaskpelle skrev:
De få gånger jag har sett dem användas har stenarna lagts i för hand, men då har man velat ha en framsida med "fin" sten. Jag tror inte att du kan regna ner stenar utan att de viker sig men ett finkänsligt användande av grävmaskin bör nog gå.
Hittade dom här bilderna där dom verkar använda grävmaskin. Jag som behöver, säg, 50 st skulle nog få ganska ont i ryggen om jag gjorde det för hand :)

• gabbion1.jpg
  • Gabbioner2.jpg
  • Gabbioner3.jpg
Frågade min leverantör hur underarbetet skulle vara:

"Gräv ut minst 300mm gärna mer då Du har lera i botten, kanske 400mm är ok, lägg en fiberduk i botten och påför bärlagergrus, makadam, packa ytan, jämna av ytskiktet och placera gabionsektionen på denna. Låt schakten gå ut minst 100mm på vardera sidan om gabionen. Fiberduk på baksidan, ev. ett dräneringsrör nere vid gabionbotten."

Tegelsten/tegelkross var mitt förslag. Andra alternativ är att använda runda kullerstenar, om man vill ha ett mjukare utseende. Själva kommer vi ha grov makadam.

Jag kommer att fylla mina för hand, häller man ner med skopa tappar de formen litegrann.

Om man så önskar kan man lägga mattor med sedum ovanpå, men då börjar vi komma ifrån det där med billigt.

Själva gabionerna kostar ca 1000 kr/m3

Oj, det låter ju ganska krävande! Vad synd! Jag trodde själva poängen med dom var att man fick ett enklare och billigare underarbete, men det där är väl i paritet med andra stödmurskonstruktioner? Okej, man slipper gjuta en platta i alla fall...

Att dom kan deformeras om man fyller med skopa är väl inte heller så kul.

Själva gabionerna kostar ca 1000 kr/m3
Hjälp, det är ju jättedyrt! Det kan man väl få murstens och L-stödsmurar för och då ingår ju stenen så att säga...

Heh.. Får nog rätta mig själv lite, :surprised: 650 kr inkl moms exkl transport är mer korrekt pris. Sorry...

Det är inte helt billigt med gabioner.

/fredrik

1 meters L element ligger på runt 1000-1300 per löpmeter. Kravet på underarbete är detsamma.

Antingen gör man som du skissat eller också drar man isär gabionraderna så mycket det går så att man får en terrass 1 meter upp och så bred som det går

Är tvungen att visa ett par bilder på ett gabionbygge jag såg i påskhelgen apropå alternativa fyllnadsmaterial.

gabion1.jpg

Byggnaden står bakom måltidens hus i Grythyttan och gabionerna är fyllda med grythytteskiffer (kanske inte något som alla har råd/möjlighet till). Baksidan används som förråd och sopsorteringsstation.

gabion2.jpg

/fredrik

Oj, det där var udda! Varför har dom byggt så?!? :) Hur som helst, kul att se ett gabionbygge!

Väldigt arkitektritat och ett lokalt material som gjort bygden känd är nog ett bra svar på din fråga. :)

Har sett bilder på andra byggnader där man använt gabioner. En bild som jag inte kan hitta nu är en vestibul till en universitetsbyggnad där en hög gabionmur fortsätter in i byggnaden tvärs igenom en glasvägg.

En anna ball grej jag sett är trädgårdspallar av runda gabioner, se bifogad bild. Bollen fylls med sten och sen sätter man ett trälock på som funkar som sits.

/Fredrik

• gabion.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Gnuboll
  • Laddar…
Fick ett kreativt/galet förslag: Köp två rejäla containrar och ställ gavel mot gavel och vips så har man en c:a 25 m lång och drygt 2 m hög stödmur. Som bonus får man dessutom tillgång till ett perfekt förrådsutrymme ;)

Okej, jag antar att den lär rosta sönder, men håll med om att förslaget inte var helt dumt?

Frågan är väl om dom är tillräckligt tunga för att stå kvar...

Fast det verkar ju finnas nån lag på att alla förrådsutrymmen blir fulla med skräp, så det kanske löser sig självt :)

/Fredrik

• Gilla
Maria Suchowiak
  • Laddar…
Tomma lär de inte stå kvar skulle jag tippa. Alldeles för lätta och en brant skulle trycka snett på dem dessutom

Z zachris skrev:
Gabioner - det var något nytt för mig och jo, dom ger ju ett ganska "industriellt" utseende! Kollade lite på nätet och tror jag förstår principen. Det är alltså en slags "nätburar" som man fyller med sten, men hur får man dom att stå kvar på marken? Räcker egenvikten + dräneringsskapen?

Finns det något man kan göra för att göra dom vackrare? Antar att man kan lägga jord på ovansidan, men kan man göra något åt framsidan?
ingen jord på ovansidan, om du inte gjuter en balk och täcker baksidan med duk.

Man kan välja en annan typ av sten för att göra de vackrare, eller runda muren, plantera klängväxter framför Mm. Det finns också ett par olika typer av paneler som varierar utseendet lite grann. Jag tycker att de styva nätet ser bättre ut, med de säckigare sorterna är faktiskt bättre ur hållfastighetssynpunkt.

Z zachris skrev:
Du har förstått helt rätt och det där med sprängsten låter som en bra idé eftersom det verkar som att jag kommer att kunna få en hel del från en som skall spränga 200 m bort.

Frågan är då bara ifall man behöver utföra något underarbete för sprängstenen eller om det bara är att lägga den på plats framför den befintliga muren. Som syns på den bifogade bilden sluttar marken framför den befintliga muren, så man kanske behöver schakta ur framför muren så att sprängstenen inte rör på sig?

Ah, du menar att rad två vilar på rad ett samt på sprängstensslänten? Låter enkelt och smart!
makadam under och bakom, och gärna en slang med lite fall som leder bort vattnet så det inte samlas i massorna bakom muren och trycker bort den när frosten kommer.

Intressant.. Dum fråga, Kan man gjuta en platta ovanpå gabionerna om man har den som stödmur?

M Marcus Persson skrev:
Intressant.. Dum fråga, Kan man gjuta en platta ovanpå gabionerna om man har den som stödmur?
ja det går, har sett en tråd här nånstans på bh, då anläggs ett garage och väg uppe på en gabionmur.

Vägverket använder också gabionen för att MINSKA marktrycket, konstigt nog.

tycker denna typ av mur funkar bäst i moderna bestånd. Nyfunkis typ. Inte på landet.
Då är kallmur mycket vackrare, och billigare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.