2 878 läst · 12 svar
3k läst
12 svar
Billigaste och enklaste sättet att fjärrstyra/tidsstyra VVB (3-fas)
Jag har en varmvattenberedare kopplad i serie med bergvärmepumpen. Jag har testat att manuellt stänga av den på morgonen och sätta på den på kvällen. När jag slår på den drar den 5-7 kWh med den vattenförbrukning vi har, så jag tror att det skulle löna sig att tidsstyra den till billiga timmar på dygnet.
Hur gör jag enklast (med hjälp av fackkunnig)?
Kontaktor för 3-fas plus en fjärrstyrd brytare (shelly 1 t.ex.) är det första jag tänker på. Finns det kontaktorer som kan monteras fristående från centralen? Vilka är billigast?
Finns det andra ännu enklare lösningar? Någon timer typ?
Hur gör jag enklast (med hjälp av fackkunnig)?
Kontaktor för 3-fas plus en fjärrstyrd brytare (shelly 1 t.ex.) är det första jag tänker på. Finns det kontaktorer som kan monteras fristående från centralen? Vilka är billigast?
Finns det andra ännu enklare lösningar? Någon timer typ?
Kontaktor och timer?
Sen vet jag inte vad som blir enkelt, kontaktorn kommer du inte från och på nåt vis måste du styra den.
Sen vet jag inte vad som blir enkelt, kontaktorn kommer du inte från och på nåt vis måste du styra den.
Tänkte om det kanske fanns timer med inbyggd kontaktor...Fotografen skrev:
Men finns det kontaktorer för utanpåliggande montering? Har bara hittat såna för montering i central...
Det finns inte färdiga kontaktorer för "utanpå" utan du får köpa en låda/kapsling att sätta den i. En kontaktor för normskena och en liten normlåda tex. Timern ska ju sitta nånstans också.
Hur stor är VVBn?osiris skrev:
Jag har en varmvattenberedare kopplad i serie med bergvärmepumpen. Jag har testat att manuellt stänga av den på morgonen och sätta på den på kvällen. När jag slår på den drar den 5-7 kWh med den vattenförbrukning vi har, så jag tror att det skulle löna sig att tidsstyra den till billiga timmar på dygnet.
Vilken temperatur håller VVBn?
Vilket avstånd (rörmässigt) är det mellan VVBn och BVPn?
Vilka tider på dygnet tappas det varmvatten från VVBn?
Behöver ni VVBns vattenvolym eller klarar BVPn att producera allt varmvatten?
Om det är pga långt avstånd mellan tappställerna och BVPn så kanske fundera på VVC istället.
1. 300lDemmpa skrev:
Hur stor är VVBn?
Vilken temperatur håller VVBn?
Vilket avstånd (rörmässigt) är det mellan VVBn och BVPn?
Vilka tider på dygnet tappas det varmvatten från VVBn?
Behöver ni VVBns vattenvolym eller klarar BVPn att producera allt varmvatten?
Om det är pga långt avstånd mellan tappställerna och BVPn så kanske fundera på VVC istället.
2. 70 c:a
3. 1,5 - 2m
4. Framför allt eftermiddag / kväll vid dagens andra pristopp
5. Inte säker, tror vi skulle klara oss utan. Men det är en massa jobb med att koppla bort den också. Jag är mycket bättre på el än på vvs
Det enklaste att göra, som du kan göra idag är väl att sätta ner temperaturen i VVB, gissar att du har runt 50grader ut från BV, sätter du VVB till 50 så kommer VVB inte behöva jobba för att höja tempen, bara hålla den.osiris skrev:
Det var ett förslag, om du vill göra något här och nu utan att krångla till det.osiris skrev:
För de som läser tråden har osiris rätt, du behöver höja till högre än 50 för att ta kål på legionellabakterier (min BV höjer från 47 till 55 varannan vecka om jag minns rätt).
https://www.folkhalsomyndigheten.se...ing-halsoskydd/objektburen-smitta/legionella/
Haha, älskar den där typen av superpraktiska automatiseringarAttitudeswe skrev:
Men någon raspberry för 79:- finns inte längre. En vanlig Pi 3 kostar typ 1000:- på grund av komponentbristen.
Prissänkt till 55kr faktiskt. Finns i lager:osiris skrev:
https://www.dustinhome.se/product/5...zRRo4LGyOiQNSnoqlaxsAb3GRXRa3RgxoC-hoQAvD_BwE
Bygginstruktion: https://www.byggahus.se/forum/threads/flytta-vvb-foerbrukningen-till-natten-foer-300kr.465761/unread
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Enklaste sättet att ta bort golvspån?
Golv -
Vilken är den billigaste och enklaste stödmuren att uppföra
Trädgård allmänt -
Enklaste och billigaste sättet att vattentäta pool-liknande trälåda?
Pool -
enklaste, snabbaste & billigaste sättet att "fixa till" innerväggar?
Byggnadsvård -
Enklaste/billigaste sättet att bygga en välisolerad yttervägg?
Byggmaterial & Byggteknik