Billigaste byggfelsförsäkring?

5k läst  6 svar

1. Loner
    Medlem Nivå 6
    hur löser man det här med byggfelsförsäkring på billigaste och bästa vis?

/L

2. Loner
    Medlem Nivå 6
    ingen som vet?

/L

3. C
    Medlem Nivå 5
    Jag puffar lite för jag undrar oxå.

4. Snailman
    Medlem · Nivå 15
    skriver här min minnesbild av denna sak från forumet:rolleyes:

Det finns väl två olika som säljer försäkringar, dels garbo och dels bostadsgaranti?`

så man får nog be om offert hos båda. de ska väl ha en procent av byggsumman i avgift vanligen. sen har de väl en minimiavgift på ca 12 000 kr

Man har ju bara nytta av denna försäkring om man anlitar en firma för att göra ett jobb.
    sen är det en självrisk på 10 000 kr per skada...

om man bygger för mindre än ett visst antal basbelopp tror jag man kan slippa försäkring
    en del har försökt söka dispans hos kommunen.

begär man offert men inte tecknar försäkringen, tjallar visst försäkringsbolagen för kommunen:eek:

en del banker kräver att det ska finnas fbyggfelsörsäkring för att man ska få låna

5. D
    Medlem Nivå 1
    Bostadsgaranti tar 10 % av byggkostanden. Man ska bara räkna med material och hantverkarkostnaderna. Eget arbete behöver man inte försäkra om jag har fattat det rätt. Vår byggfelsförsäkring gick på 10 000kr.

6. Loner
    Medlem Nivå 6
    Blir inte klok på detta påhitt, men vaddå barq mtrl och hantverkarskostnad, det är ju den faktiska kostnaden.... eget arbet får man ju aldrig betalt för, och försäkringen täcker ju inte heller eget arbete.

/U

7. D
    Medlem Nivå 1
    Vår KA fixade till ansökan åt oss. Han frågade vad vi kunde tänka oss att göra själva. Det kommer bli typ måla tapetsera, lägga golv, lägga taktegel, spika panel+ lite annat smått. Entreprenörernas kostnad (lågt räknat) + husbyggsats = 1 000 000. Sen tillkommer färdigställande försäkringen på 2000 -3000 kr som komunen lite sent kom på att vi var tvungna att ha, även den kommer att tecknas hos bostadsgaranti.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: