Byggahus.se
Du får tycka vad du vill med det är inte ”tvärt om” utan precis så det går till. Gilla läget eller inte, vad du tycker eller anser ändrar inte på hur det går till. Och att du är i IT-branchen och hur det gick till där för 30 år sen är helt egalt. Detta är byggbranchen och det är så det går till idag.
Hehe ja och som om man inte skulle förhandla priser mot it-konsulter nu för tiden .. skitsnack. Alla upphandlad vara är prutbar.

ja, nästan åtminstone. Och man skall ju såklart försöka.
Min pappa, säljare till yrket, förkunnade alltid att ”priset på lappen är ett första förslag i förhandlingen”. Och då diskuterar man. Är man på HM är det svårt, men skall man ha löpande it-tjänster som stort företag är det självklart. Och allt där mellan. På mindre privat ägda företag kan man alltid pruta om man pratar med chefen. Klädaffärer, bilsäljare, matbutiker. You name it. Det handlar i grunden om att gemene svensk känner sig obekväm i situationen.

Handlar allt mitt på beijer. Dom priser som framställs är stämmer inte.. Sen får man ju lite vad man betalar för. Blir inte alltid billigast i längden med det billigaste materialet.
Min altan med virke från Beijer är skit! Så dyrast vinner inte alltid heller…

"Man får vad man betalar för" är ett dåligt uttryck, du kan alltid betala mer för samma skit, jag använder "man får sällan mer än man betalar för".

Här nere får man lika krokiga bananer från södra oavsett om man köper från jemofix, byggmax, beijer "kunderna är idioter" eller optimera.

Jag skriver bara av egen erfarenhet av vad vi har för utbud här uppe i norr. Sen att byggmax kan ta ngt enstaka paket från samma leverantör händer. Sen får man ju kolla hur virket ser ut. Lagring och hanteringen av virket är avsevärd skillnad på handlare. Personal tycker jag är annan viktig faktor att det fungerar. Hadlar man 2-3 gånger per år spelar det väll mindre roll. Då tar man sig den tiden det tar att stå och välja det som är bra. Handlar man dagligen x antal gånger finns ej den tiden. Är det dåligt från beijer påtalar man detta och byter. Säger man så på byggmax så är svaret: det är det virket vi har.

Redigerat:
"Man får vad man betalar för" är ett dåligt uttryck, du kan alltid betala mer för samma skit, jag använder "man får sällan mer än man betalar för".

Här nere får man lika krokiga bananer från södra oavsett om man köper från jemofix, byggmax, beijer "kunderna är idioter" eller optimera.
Väljer man att köpa virke från södra förstår jag att det mest troligt är propperer varning

Väljer man att köpa virke från södra förstår jag att det mest troligt är propperer varning
Nu finns det inget annat att välja på, de har i princip marknaden här nere.
Min poäng var att det var samma skit oavsett var du köpte det, och hur mycket du betalade.