8 993 läst · 39 svar
9k läst
39 svar
Billigaste altanen 2023 – prisjämförelse mellan 6 stora byggvaruhandlare
På konsumentens sida
· 3 432 inlägg
Vi har jämfört priser på material till en altan hos Bauhaus, Beijer Bygg, Byggmax, Bygghemma, Hornbach och K-Rauta. Det skiljer just nu 7 600 kr mellan den dyraste och den billigaste byggvaruhandlaren. Priserna har glädjande nog sjunkit rejält sedan i fjol.
Du kan läsa artikeln här: Billigaste altanen 2023 – prisjämförelse mellan 6 stora byggvaruhandlare
Du kan läsa artikeln här: Billigaste altanen 2023 – prisjämförelse mellan 6 stora byggvaruhandlare
Jag tycker inte att ni ens ska jämföra med bygghemma eftersom dom inte följer arns rekommendationer.
Byggmax har sänkt pris igen.
16.90kr m på 120 trall
16.90kr m på 120 trall
Jag ser fortfarande 18:90.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 453 inlägg
Jag vet inte hur det fungerar i Sverige men åtminstone här så går det inte att jämföra hyllpriser rakt av. T.ex Byggmax kör väl med nettoprissättning och "lika för alla", åtminstone här i Finland.
Hade jag velat ha det där materialet så hade jag skickat en offertförfrågan till försäljarna på dom mer "seriösa" bygghandlarna och så hade dom räknat ett pris som var lika bra, eller troligtvis bättre än byggmax pris. Hyllpris betalar man väl bara om man åker in och köper några brädlappar och en låda skruv tänker jag. Man får låta försäljarna jobba lite för affären också, det är vad dom har betalt för.
Hade jag velat ha det där materialet så hade jag skickat en offertförfrågan till försäljarna på dom mer "seriösa" bygghandlarna och så hade dom räknat ett pris som var lika bra, eller troligtvis bättre än byggmax pris. Hyllpris betalar man väl bara om man åker in och köper några brädlappar och en låda skruv tänker jag. Man får låta försäljarna jobba lite för affären också, det är vad dom har betalt för.
Titelredigerare
· Trelleborg
· 11 815 inlägg
13th Marine
Titelredigerare
- Trelleborg
- Medlem okt 2011
- 11 815 inlägg
- 15 517 gillningar
- 1 534 bilder och filmer
byggmax har olika priser beroende på vilket varuhus man har inställt.
Håller på med altan här hemma i nuläget och upplever att det är ganska stor rörlighet på priserna, trallen har sjunkit sedan jag började planera för ett par månader sedan, samtidigt åker priserna på en del skruv upp och ner som en jojo. Behövde komplettera med lite mer ankarskruv i veckan och fick en smärre chock över priset mot ett par veckor sedan. Ingen dålig prishöjning procentuellt sett:

Beror på vart man bor viktig Petter.
Tvärt om, stenålder och totalt oseriöst att man ska "förhandla" med säljare när det gäller standardprodukter. Så var det i IT-branchen för trettio år sedan, man ringde IBM-återförsäljaren och pratade bort en massa tid innan man fick det riktiga priset.Hade jag velat ha det där materialet så hade jag skickat en offertförfrågan till försäljarna på dom mer "seriösa" bygghandlarna och så hade dom räknat ett pris som var lika bra, eller troligtvis bättre än byggmax pris. Hyllpris betalar man väl bara om man åker in och köper några brädlappar och en låda skruv tänker jag. Man får låta försäljarna jobba lite för affären också, det är vad dom har betalt för.
Virke, skivmaterial osv, det mesta är standarddimensioner och bygghandlarna har sina inköpspriser så det är bara att mata in vilka marginaler de vill ha och eventuella mängdrabatter, kampanjer osv som ska gälla.
Det är jag som kund som får betala för att någon pajas ska försöka vara trevlig och lura mig att jag får bra priser men i slutändan blir det bara dyrare.
Enig. Men jämförelsen blir sned eftersom det är så det fortfarande funkar, tyvärr.
Tvärt om, stenålder och totalt oseriöst att man ska "förhandla" med säljare när det gäller standardprodukter. Så var det i IT-branchen för trettio år sedan, man ringde IBM-återförsäljaren och pratade bort en massa tid innan man fick det riktiga priset.
Virke, skivmaterial osv, det mesta är standarddimensioner och bygghandlarna har sina inköpspriser så det är bara att mata in vilka marginaler de vill ha och eventuella mängdrabatter, kampanjer osv som ska gälla.
Det är jag som kund som får betala för att någon pajas ska försöka vara trevlig och lura mig att jag får bra priser men i slutändan blir det bara dyrare.
Byggmax prutar inte. Däremot så ber man om en prislista hos lokala konkurrenten. Tar inte mer än någon minut och sen har Byggmax prisgaranti och man får det ännu billigare där.
Att gå in på Beijer eller XL bygg mm och inte pruta är ju hål i huvudet. Plockar jag och byggaren på exakt samma saker får jag betala 14.000kr för det byggaren köper för 10.000kr.
Då ska jag ha det under 12.000 iaf.
Köper man för nån hundring är det ju annat.
Att gå in på Beijer eller XL bygg mm och inte pruta är ju hål i huvudet. Plockar jag och byggaren på exakt samma saker får jag betala 14.000kr för det byggaren köper för 10.000kr.
Då ska jag ha det under 12.000 iaf.
Köper man för nån hundring är det ju annat.
Trodde det var samma för alla butiker, men nu har de sänkt min lokala till 16:45
Medlem
· Norrbotten
· 116 inlägg
Byggde ca 60m2 altan för ca 10 år sedan. Tog offerter av K-Rauta, Byggmax och Beijer. Byggmax kunde inte pruta på sina priser. Det kunde Beijer och de blev billigast. Dessutom fick jag mycket bra service och hjälp under bygget, de som arbetar där vet hur man gör ifall man har frågor.