Byggahus.se
Har köpt ett hus från -48, med källare. Där finns idag bl a en bastu och en duschkabin och toalett. Skulle så gärna vilja fä till något som liknar en spaavdelning. Men idag är allt i källaren lite gammalt och verkligen "källarlikt" Inte alls särskilt inbjudande. När jag söker på nätet så blir jag mer och mer pessimistisk, eftersom det verkar vara väldigt mycket som "bör" göras. Allt från att gräva fram källarväggarna utifrån, bila upp hela golvet, lägga in golvvärme ,fälla in spotlights i taket och mycket annat.Förstår att det kan bli fantastiskt, men finns det någon som har gjort källaren ombonad och inbjudande med betydligt mindre kostnader och arbete? Exempelvis golvplattor i plast, eller golvtrall i form av små plattor som sätts ihop. På detta kanske en matta för balkonger. Måla väggarna ljusa, med vad vet jag inte! Och satsa på lämplig belysning. Skulle även vilja ta bort duschkabinen och ha en öppen dusch, men då krävs kanske fuktspärr på väggarna? Tacksam för alla tips.

K Kristina J skrev:
Har köpt ett hus från -48, med källare. Där finns idag bl a en bastu och en duschkabin och toalett. Skulle så gärna vilja fä till något som liknar en spaavdelning. Men idag är allt i källaren lite gammalt och verkligen "källarlikt" Inte alls särskilt inbjudande. När jag söker på nätet så blir jag mer och mer pessimistisk, eftersom det verkar vara väldigt mycket som "bör" göras. Allt från att gräva fram källarväggarna utifrån, bila upp hela golvet, lägga in golvvärme ,fälla in spotlights i taket och mycket annat.Förstår att det kan bli fantastiskt, men finns det någon som har gjort källaren ombonad och inbjudande med betydligt mindre kostnader och arbete? Exempelvis golvplattor i plast, eller golvtrall i form av små plattor som sätts ihop. På detta kanske en matta för balkonger. Måla väggarna ljusa, med vad vet jag inte! Och satsa på lämplig belysning. Skulle även vilja ta bort duschkabinen och ha en öppen dusch, men då krävs kanske fuktspärr på väggarna? Tacksam för alla tips.
Det var alldeles för många frågor och tankar för att få ett enkelt svar...

Vi har jag toalett, bastu och dusch i källaren, men inte tillsammans, inte avskiljt.
Duschen i tvättstugan passar väl bäst till en smutsig hund. Det är iofs snyggt kaklat för att vara 70-tal, men det blev aldrig riktigt färdigt. Jag skulle behöva flytta väggar och bila upp golv för avlopp för att få till det bra.
Tillsvidare är jag nöjd med att frun inte ber mig offra mitt hobbyrum...

Jag börjar med lite fler frågor i stället för svar...
  1. Behöver huset dräneras om?
  2. Lossnar det färgflagor på källarväggarna, (ytterväggar, nära golvet)?
    Vita fläckar, kalkutfällningar? Spindlar(tyder på fukt)?
  3. Har bastu, dusch och toalett bra planlösning?
  4. Behövs mer plats för tex badkar/bubbelbad?
  5. Finns det synliga rör i taket som ser tråkiga ut?
  6. Sprickor i golven?
  7. Kalla golv?
Sen är väl frågan hur man skall prioritera, vad som är viktigt för huset, och vad som är viktigt för att man skall trivas. Ibland kan det bli konflikt, att man måste göra vissa saker i viss ordning.

Och i bland kan man fuska utan att det är någon större risk för komplikationer eller dyra reparationer.
Vad är tex det värsta som kan hända om det blir vattenläckage eller tätt i avloppet i en källare med betonggolv?

Att "fuska lagom mycket" är helt okay.

Tipps, mer eller mindre seriösa.

Skippa spotlights/downlight och sätt upp en kristallkrona.
Om du räknar på montering- och inköpskostnad för ett antal downlights inköpta och installerade av elektriker så får du en ganska fin kristallkrona. Dock tillkommer kostnad för jordfelsbrytare om det inte finns.

Sätt någon ljusramp eller list som döljer LED-light/strip och låt ljuset reflekteras mot en vitmålad vägg.

Har en kristallkrona som du kan få.....

Runda lampor funkar också.
Fotöljer är trevligt med.
F25963AE-EB31-4996-82E2-7E2BCA273D6F.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
J.Wentzel
  • Laddar…
BirgitS
K Kristina J skrev:
Måla väggarna ljusa, med vad vet jag inte!
Silikatfärg, den släpper igenom fukt. Var inte rädd för färger bara för att det är en källare utan ljus från fönster.

K Kristina J skrev:
Exempelvis golvplattor i plast, eller golvtrall i form av små plattor som sätts ihop.
Klinkers brukar fungera bra på betongplatta eftersom det också släpper igenom fukt, särskilt genom fogarna. Sen kan man ju ha mattor som inte är täta på de delar av golvet där man går och står mest.

K Kristina J skrev:
Skulle även vilja ta bort duschkabinen och ha en öppen dusch, men då krävs kanske fuktspärr på väggarna?
Just i/vid duschen behövs det tätskikt.

Konstgjorda stora växter kan ju göra att det känns lite tropiskt och mysigt.

Tack för alla svar. Ska ställa oss alla dessa frågor. Vet inte om kristallkrona skulle vara en skämt, men jag föll direkt för det, varför inte - så lyxigt, om vi nu kan få till det snyggt runt just det området. Ska också tänka på tätskikt vid duschen. Eller en snyggare duschkabin. Och kanske klinkers och silikatfärg på väggarna, borde inte bli alltför kostsamt. Och sköna korgstolar får det bli. Ska bli så roligt att sätta igång - hoppas jag!

Silikatfärg är jättebra på ny ren betongputs eller om det är silikatfärg sen tidigare.
Vad är det målat med för färg idag?
Är det målat med någon okänd blank färg funkar nog en diffusionsöppen "plastfärg", typ betong och murfärg bra.

Jag lade in en antracitgrå balkongmatta i mitt hobbyrum. Omålat källargolv i betong. Blev snyggt.

• Gilla
Kristina J
  • Laddar…
Roligt att du gillade idén med kristallkrona. Har sett det i verkligheten, allt var fräscht och nybyggt, och så kristallkronan. Den bör väl dock sitta så man inte når den med en hand och en fot i bubbelbadet.

• Gilla
Kristina J
  • Laddar…
Kristallkrona i badrummet är ju givet! Kan ju dock bli svårt i källare med beroende på takhöjd.

20180623_104243.jpg
Skapa konto

Något att titta på från badkaret!

blackarrow blackarrow skrev:
Silikatfärg är jättebra på ny ren betongputs eller om det är silikatfärg sen tidigare.
Vad är det målat med för färg idag?
Är det målat med någon okänd blank färg funkar nog en diffusionsöppen "plastfärg", typ betong och murfärg bra.

Jag lade in en antracitgrå balkongmatta i mitt hobbyrum. Omålat källargolv i betong. Blev snyggt.
Väggarna är målade, men jag vet inte med vad. Hoppas jag inte behöver slipa bort all färg!
Ja balkongmatta tror jag det får bli på vissa ställen.
Angående kristallkrona så kanske man kan placera den så att man inte behöver gå i direkt närhet till den.

BirgitS
blackarrow blackarrow skrev:
Den bör väl dock sitta så man inte når den med en hand och en fot i bubbelbadet.
Kristallkronan ska förstås vara antingen dubbelisolerad eller skyddsjordad.

• Gilla
Kristina J
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Kristallkronan ska förstås vara antingen dubbelisolerad eller skyddsjordad.
Försökte väl vara lite lustig och allvarlig på en gång..angående kristallkronor i badrum. IP klassning på kristallkronor finns väl inte, tänkte jag. Nu är det väl dags att jag äter upp min mössa...

"Kristallkronor badrum är något som slagit igenom ordentligt den senaste tiden. Det klassiska utseendet finns givetvis kvar samtidigt som de har moderniserats. Nu går det likabra att sätta upp en kristiallkrona till badrum som att låta den hänga över finbordet i matsalen"

https://www.lampgallerian.se/lampor/badrumsbelysning/kristallkronor-badrum/
.

• Gilla
Kristina J
  • Laddar…
Zoner_inne.png
Skapa konto

Våtrumszoner är bra att känna till.

Alternativ till ett klinkergolv skulle kunna vara ett utetrall-klick-golv tex:
https://www.bauhaus.se/trallruta-akacia-30x30cm-5st-frp.html

En "tempelduschkabin" kan väl till och med vara roligare än en kaklad dusch. Mulitfunktion med massageduschmunstycken. Man slipper vattenbelastningen, zon 0, på golvet oxå.

Badrumsdrömmar om el:
http://www.badrumsdrommar.se/2013/09/belysning-i-badrum-vad-galler/

• Gilla
Kristina J
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.