Inför byte av köksfläkt, från kolfilter till ventilation, står jag inför frågan i min rubrik. Ska vi välja en billigare köksfläkt som vi låter gå på lägsta läget konstant (står en ut med 34 db?) eller ska vi låta designa en som går att programmera via bluetooth? Är det senare alternativet värt 10 k mer?

Varför bara de två alternativen?

En fläkt som går på lågvarv hela tiden har man för att den är en del av husets övriga ventilation. Det kommer du ju inte ifrån även om du använder en designerfläkt med bluetooth styrning.

Och varför just "bluetooth" styrning? Det ersätter ju bara en fysisk knapp? På något sätt behöver du ju ändå kunna starta fläkten vid matlagning?

it-snubben it-snubben skrev:
Varför bara de två alternativen?

En fläkt som går på lågvarv hela tiden har man för att den är en del av husets övriga ventilation. Det kommer du ju inte ifrån även om du använder en designerfläkt med bluetooth styrning.

Och varför just "bluetooth" styrning? Det ersätter ju bara en fysisk knapp? På något sätt behöver du ju ändå kunna starta fläkten vid matlagning?
Jag gav inte så mycket information. Vi har självdrag, men huset har tilläggsisolerats och fönstrena tätats. Tilluftsventilationer finns, vi behöver frånluftsventilation och tänkte att köksfläkten kunde hjälpa oss med det på nedervåningen. Vi kommer alltså att dra en ny ventilationskanal till bara köksfläkten. Så bortse från det som har med design att göra, jag skulle inte betala extra för utseende eller bluetooth ist. för fysisk knapp. Det jag skulle betala extra för är att kunna programmera fläkten till att gå igång ett visst antal minuter per timme och jag hittar inget annat sätt än dyr fläkt med bluetooth (jag vill alltså kunna slippa att fysiskt gå till fläkten och trycka på en knapp två gånger i timmen, och att ventlationen ska gå även när jag inte är hemma). Som jag har hittat så är det dyr fläkt med bluetoothstyrning eller billigare fläkt på konstant som gäller.

Det vanligaste, om man har frånluftsventilation, är ju att fläkten går på lågvarv dygnet runt och att varvtalet ökas när behov finnes. Att hålla på att styra med att endast köra den vissa tider och/eller när huset är tomt gör det bara svårt att justera så ett bra grundflöde finns. Det anser jag iallafall och jag själv skulle inte mecka med sådan lösning.

Kan du inte sätta en kanalfläkt någonstans efter ventilationsröret, på en plats där motorljudet inte stör, och använda en allianskåpa i köket?

it-snubben it-snubben skrev:
Det vanligaste, om man har frånluftsventilation, är ju att fläkten går på lågvarv dygnet runt och att varvtalet ökas när behov finnes. Att hålla på att styra med att endast köra den vissa tider och/eller när huset är tomt gör det bara svårt att justera så ett bra grundflöde finns. Det anser jag iallafall och jag själv skulle inte mecka med sådan lösning.

Kan du inte sätta en kanalfläkt någonstans efter ventilationsröret, på en plats där motorljudet inte stör, och använda en allianskåpa i köket?
Ventilationsröret kommer endast att gå en kort bit längs taket inne i köket, så ljudet från en kanalfläkt skulle hamna på samma ställe om jag tänker rätt.
Tanken med att programmera en fläkt var att ställa in den så att den går några minuter varje timme dygnet runt, inte hålla på och ändra. Det för att slippa ett konstant ljud. Men kanske behöver den ändå vara igång konstant för att, som du skriver, hålla igång ett bra grundflöde. Då kan vi lika gärna ha en billigare variant.
Önskar att vi hade mer utrymme för bra lösningar i huset.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.