16 297 läst · 35 svar
16k läst
35 svar
Billiga sänksågar!! ??
erbjudandet gäller jan-feb så man bör hålla koll på Pundet. just nu kan det vara svårt då 220V-aren är restad.Pasta skrev:BeställdeMakitan i systainer med två skenor + skyddsväska från axminster för 311£ inkl frakt när pundet stog i 11.40 ( 3 545 skr ) bytte sedan kabeln till en som passar i sverige 39 kr på clas ohlson.
Känns som ett klart bättre köp än Virutex som är ett okänt märke i sverige
det lär vara betydligt enklare att hitta reservdelar till Makita.
Billigaste pris i sverige är ca 5000kr plus skenor ca 900kr styck
/Patrik
Jag kanske har satt fel överskrift till tråden, BilligaRE kanske är rätta ordet.
3545 kr är ju rätt hyfsat.
Själva frågan i sig är änd rätt intressant, med tanke på all exponering i media borde det finnas flera tillverkare som vill kränga sänksågar till den stora massan.
Ett verktyg för 3545 är fortfarande inte ett pris för att den stora massan skall byta ut sina billiga cirkelsågar.
3545 kr är ju rätt hyfsat.
Själva frågan i sig är änd rätt intressant, med tanke på all exponering i media borde det finnas flera tillverkare som vill kränga sänksågar till den stora massan.
Ett verktyg för 3545 är fortfarande inte ett pris för att den stora massan skall byta ut sina billiga cirkelsågar.
Är inte riktigt säker på att jag hänger med hur du resonerar? Den stora fördelen med en sänksåg är ju att den kan sänkas ner i ett arbetsstycke helt linjärt utan glapp och sedan, utan glapp, kan följa skenan. Det kostar att tillverka prylar med högre precision. Hela sänksågsgrejen faller ju om den inte sågar rakt.
Jag menar bara att det är ett såpass exponerat verktyg som alla som tittar på intrednings/renoverings-program på tv har sett, och de flesta vill ha, men i dagsläget är för dyrt.
Rimligtvis borde även andra tillverkare vilja sälja detta verktyg, och ta en andel av marknaden. SÅÅÅ komplicerat borde det väl inte vara att skapa en sänksåg med bra kvalite för tex B&D. Med lite volym borde ju även priserna sänkas.
Rimligtvis borde även andra tillverkare vilja sälja detta verktyg, och ta en andel av marknaden. SÅÅÅ komplicerat borde det väl inte vara att skapa en sänksåg med bra kvalite för tex B&D. Med lite volym borde ju även priserna sänkas.
Jag förstår hur du menar men ifrågasätter om produkten blir bra. Det åas betyder ju inte att det inte går att tjäna pengar på produkten. Vill du bara ha en billig produkt är ju saken biff. Vill du ha en billig OCH bra, då kanske det kostar lite mer. Det finns ju en anledning till att du kan få en kina-kexmaskin för dryga trehundralappen men samtidigt få en maskin som är helt omöjlig att göra precisionsjobb med.
Det lättaste är väl å ta en annan produkt som helst skall ha lite presition för att den skall funka, en överhandsfräs. Den finns ju från under 200 på ÖB till 4000 eller mer. Den billiga skiten glappar å har kassa knappar men om man går upp till runt 1000kr så hittar man produkter som duger mer än väl fär hobbysnickaren. Tror att det är hanterandet av maskinen som e begränsningen. Med detta som utgång och att en aluskena kostar 50kr/m att tillverka så borde man kunna få fram en som duger för en vettig slant. Sedan kommer vissa alltid vilja ha det som e lite bättre och för yrkesmän är det en självklarhet.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Nu pekar väl inte direkt B&D:s kvalitetskurva uppåt precis, och en sänksåg med deras standard blir nog rätt halvdan och framförallt lätt glapp. Skulle i så fall hoppas mer på t.ex. AEG, även om priset möjligen blir något högre då.
Med tanke på hur mycket pengar många lägger ut på andra saker som inte kan betraktas som livsnödvändiga, inkluderat den nivå man satsar på, känns det faktiskt lite märkligt att just verktyg måste vara så billiga för att falla vissa på läppen. Kvalitet kostar, och det gäller inte bara sänksågar.
Med tanke på hur mycket pengar många lägger ut på andra saker som inte kan betraktas som livsnödvändiga, inkluderat den nivå man satsar på, känns det faktiskt lite märkligt att just verktyg måste vara så billiga för att falla vissa på läppen. Kvalitet kostar, och det gäller inte bara sänksågar.
Precis! Om vi räknar bort Festool som uppenbarligen _alltid_ tar _extremt_ bra betalt för sina prylar så finns det numera bl a sänksågar från Makita och Dewalt. Makitan från England tycker jag får anses vara prisvärd. Betänk att en vettig handcirkel landar på 1500-2500. En sådan maskin har fortfarande inga krav på minimalt glapp i spindeln eller sänkmekanism under drift.
Det finns nån som dömer ut den totalt i jämförelse med Festoolen i nån tråd på forumet, men det kanske beror mer på den gröna färgen i ögonen på testaren än funktionerna som sådana
Jag har själv en makita som jag kört väldigt lite med och aldrig provat festoolen så man får väl ta även mitt omdöme med en nypa salt. Rent tekniskt skiljer maskinerna sig åt genom att makitan saknar klyvkniven och splitterskyddet medan den har tippskyddet så den inte tippar från skenan när man snedställer. Funktionsmässigt är jag helnöjd med maskinen, den går helt enkelt fint med styrelektronik och mjukstart, reglagen sitter vettigt till och det mesta verkar genomtänkt, som tex spärrlägena för klingbytet och pinnen man knuffar in för att få rätt djup på ritsskäret. Jag inbillar mig att den kommer att tjäna mig väl i mina små hobbysnickerier, hade jag varit proffs och levt på att såga med sänksåg så skulle jag kanske ha köpt en betydligt dyrare festool, men det är inte helt säkert. Prismässigt hamnade jag på strax över 4000 med systainer dubbla 1400mm skenor och skarvstycke för skenorna, frakt inkluderad.
Jag har hyrt Festool TS55 vid ett antal tillfällen (och ja hittills har det lönat sig jämfört med att köpa en) men nu börjar suget att köpa en bli övermäktigt. Dock kan jag tänka mig att köpa en billigare variant. Klyvkniv kan man troligen leva utan men splitterskyddet känns som en rätt viktig del. Makita brukar ju bygga maskiner som är helt ok. Någon som har erfarenhet av båda maskinerna som kan ge sina synpunkter (helst med relativt objektiva ögon
)
Gummilisten agerar ju splitterskydd på "insidan", det är alltså splitterskyddet utåt som saknas på makitan. Om man "rits-kapar" så blir det inte mycket splitter på "utsidan" heller tycks jag ha märkt.unigas skrev:
Låter för mig som det hade lönat sig att köpa den direktunigas skrev:Jag har hyrt Festool TS55 vid ett antal tillfällen (och ja hittills har det lönat sig jämfört med att köpa en) men nu börjar suget att köpa en bli övermäktigt. Dock kan jag tänka mig att köpa en billigare variant. Klyvkniv kan man troligen leva utan men splitterskyddet känns som en rätt viktig del. Makita brukar ju bygga maskiner som är helt ok. Någon som har erfarenhet av båda maskinerna som kan ge sina synpunkter (helst med relativt objektiva ögon)
Jag har kommit fram till att det är lika bra att köpa det bästa eller näst bästa på en gång
Köpte billiga maskiner förr.
Köpt den på en gång... Ja med tanke på att jag lagt totalt kanske 600kr på att hyra den tycker jag att det varit rimliga pengar att investera för att testa om man trivs med typen av såg. lägga ut 4-6000 på något man aldrig provat om man trivs med känns lite sådär tycker jag.
Ok gummilisten på skenan är alltså kvar, ja då kan det ju vara klart intressant.
Känns inte riktigt som att jag kommer att använda den tillräckligt mycket för att motivera en Festool om det finns en Makita för rimliga pengar... Makita brukar ju som sagt göra rätt ok maskiner också
Ok gummilisten på skenan är alltså kvar, ja då kan det ju vara klart intressant.
Känns inte riktigt som att jag kommer att använda den tillräckligt mycket för att motivera en Festool om det finns en Makita för rimliga pengar... Makita brukar ju som sagt göra rätt ok maskiner också