Byggahus.se

Billiga sänksågar!! ??

1. fresve
    Medlem · Jönköping · 1 533 inlägg

fresve

Medlem
    Festools patent har ju gått ut, och efter lite googlande hittade jag åtminstonde en asiat och en indisk tillverkare som gör sänksågar.

Någon som vet när Biltema, Jula, Classe, mm mm kommer med sänksågar?

Jag fattar inte varför det inte går få tag i, orginalen är ju med i vartenda inredningsprogram, vartenda butik borde ju vara intresserad av o kränga detta verktyg till svenska folket?

/ Fredrik

2. G
    Medlem · Stockholm · 1 292 inlägg

geschwint

Medlem
    Skulle ju vara intressant att se vad Meec och powertools et.all. kan åstadkomma. Inte någon större magi tror jag med tanke på vad övriga lågprisverktyg presterar i finnish, kvalitet, noggranhet osv.

3. M
    Medlem · Stockholms · 502 inlägg

Micke184

Medlem
    Festool som företag kanske inte är intresserad av detta... (finns minst en tråd om Festools prispolitik som tangerar detta ämne)

4. fresve

fresve

Medlem
    Nä, just det, men som jag förstår det är det nu upp till var o en att tillverka egna, därav borde andra märken komma fram med egna produkter.

Jag förväntar mig inte 100% kvalite som de märkena som finns på marknaden faktiskt nära åstadkommer, men en sänksåg i 2000kr-spannet borde ändå kunna vara riktigt stabil och med bra kvalite, och kunna användas med skenor.

5. Mr Handyman
    Medlem · Värmlands län · 2 899 inlägg

Mr Handyman

Medlem
    Det verkar som om alla får göra sänksågar nu. DeWalt, Makita och Mafell har ju egna modeller. Bosch, Hitachi och andra borde rimligen vara på gång, men det vet jag inte.

2000 kr låter som AEG eller Skil, eller möjligen gröna Bosch. AEG kunde ju vara något "för den prismedvetne" möjligen.

Vad gäller Meec etc. så är det väl inte roligare att det är en dålig sänksåg än en dålig cirkelsåg.

• Laddar…
  6. U
    Medlem · Västra Götaland · 201 inlägg

u95hw

Medlem
    Hörde ett rykte för ett tag sedan att glapp å läcker har en på gång, inte så konstigt med tanke på att DeWalt tydligen har en. En sådan kan ju hamna i en överkomlig prisklass.

Personligen förstår jag inte varför den skulle behöva bli mycket dyrare än en vanlig cirkelsåg. Tycker det borde kunna komma acceptabla varianter för hobbysnickare för tusenlappen. Om man tittar på allt annat så kostar de riktigt bra sakerna 4-5ggr mer.

Spännande å se vad som händer

7. phl
    Medlem · Skåne · 7 143 inlägg

phl

Medlem
    Nej, rimligtvis bör det börja dyka upp lågprisvarianter med en precision och kvalitet som återspeglas på priset. Festools sänksåg kostar ju, precis som alla deras andra prylar, vansinnigt mycket. Faktiskt omotiverat mycket, men vill man ha det bästa är det bara att svälja det ;(

Min uppfattning är att en sänksåg bör bli dyrare än en vanlig cirkelsåg då sänksågen behöver bättre precision och mindre glapp eftersom man faktiskt för ner klingan under sågning. På vanlig cirkelsåg spänner man ju fast klingan innan sågning.

Förmodligen bör man sträva efter mindre glapp både här och där i konstruktionen. Klingan (axelspindeln) på min blåa Bosch GKS55 (heter den så?) är glappig om man rickar på klingan. På TS55:an är det inte så. Har testat att montera en Festool-klinga på Bosch-sågen och det blir verkligen inte lika fina snitt som det blir med TS55:an utan skena.

Redigerat 28 jan 2009 15:04
  8. H
    Medlem · västragötaland · 186 inlägg

Henrik_75

Medlem
    håller med fullständigt borde ju finnas billigare altrnativ med såklart lite sämre precision men det kan jag ta bara jag får en skena till en hygglig såg för under 2K som låter rätt rimmligt tycker jag.
    har funderat på Bosch GKS55 och en Styrskena FSN men det blir mycket pengar det med :(

9. fresve

fresve

Medlem
    Mitt googlande tog mig först till
    http://www.agp-powertools.com/DS2300.htm
    Jag mailade till dem, och de hänvisar till
    http://virutex.es/producto.asp?idioma=eng

Lite mer googlande hamnade på ngn spansk sida som ville ha 359 Euro för sågen.
    En annan sida 261 Euro, http://www.talleres-santantoni.com/producto/75/

Återstå att förstå spanska och hitta ngn sida som skickar till sverige kanske.
    Jag har mailat virutex och frågat om de har ngn återförsäljare i sverige.

Insåg precis att Theofils har Virutex i sitt sortiment, har mailat och frågat om de tar hem sågen. :)

Redigerat 2 feb 2009 10:49
  10. Nimajneb
    Medlem · Blekinge · 12 092 inlägg

Nimajneb

Medlem
    verkar väletablerat i Polen.
    Priset med 140 skena utan systainer verkar ligga runt 2600-2700sek.
    då lägger jag hellre på några hundralappar o kniper makitan istället

11. fresve

fresve

Medlem
    Den kostar väl över 5000 ?

12. Nimajneb
    Medlem · Blekinge · 12 092 inlägg

Nimajneb

Medlem
    nää makitan 6000k med systainer o skena(or) mellan 270-290£ men pundet åker jojo just nu.

13. M

Micke184

Medlem
    ... det är ju iofs spännande att pröva ngt oprövat märke men är det inte billigare att köpa en 'klassisk' Festool-maskin begagnat?

Den polletten ramlade ner för ett antal år sedan att: varför köpa en ny hobby/semi-proffsmaskin när man kan få the real thing för samma peng begagnat?

Skall man ha en billig sänsåg så måste den vara markant mycket billigare än en "riktig"! Att hålla på å "fjutta" med ngt för typ tre tusen känns ju lite dumsnålt (eller?)

14. M

Micke184

Medlem
    Visserligen brukar jag säga till mina barn att "Varje gång jag lär er något så berövar jag er möjligheten att lära er själva...":D men wtf...

... ett tips om du inte vill lära dig (i det här faller spanska) är att skriva:

site:http://www.talleres-santantoni.com/producto/75/

i googles sökruta (dvs "site:") framför dit du vill och sedan klicka på länken
    [ Översätt den här sidan ]
    när sökresultatet dyker upp.

15. P
    Medlem · 879 inlägg

Pasta

Medlem
    BeställdeMakitan i systainer med två skenor + skyddsväska från axminster för 311£ inkl frakt när pundet stog i 11.40 ( 3 545 skr ) bytte sedan kabeln till en som passar i sverige 39 kr på clas ohlson.

Känns som ett klart bättre köp än Virutex som är ett okänt märke i sverige
    det lär vara betydligt enklare att hitta reservdelar till Makita.

Billigaste pris i sverige är ca 5000kr plus skenor ca 900kr styck

/Patrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.