Jag har mätt upp att jag kommer att ha ca 415 kvm gräs efter att vi rivit uterum o garage och byggt nytt större så denna verkar var ok för mej om den kan klippa en 1,5m bred remsa och vända där vilket jag tyvärr inte hittar uppgift om.
Dessutom så måste det gå att koppla in runt 200m kabel också vilket jag tyvärr inte hittar uppgift om att det går.
Priset tilltalar dessutom den småländska sidan jag lade mej till med under 24 års boende där............
12 343 läst · 46 svar
12k läst
46 svar
Billiga robotgräsklippare – vad du får för pengarna
-
-
Medlem · 13 inlägg 8 sep 2021 12:198 sep 2021 12:19 #32
-
8 sep 2021 12:27 #33
Min HQ har snart arbetat färdigt sin femte säsong och jag har fått byta ett hjullager sedan jag köpte den (kostade under 100. Jag har rätt många vänner med robotklippare som inte heller haft några egentliga problem.
-
Medlem · 13 inlägg 8 sep 2021 12:348 sep 2021 12:34 #34
Sök efter Robomow på Blocket och du kommer att få se att det är fler som haft samma problem d.v.s. att klipparen börjar bete sig underligt, som om den vore på knark.
Min nästa maskin blir definitivt en Husqvarna.- Laddar…
-
8 sep 2021 12:36 #35
-
Medlem · 13 inlägg 8 sep 2021 13:168 sep 2021 13:16 #36
Men det har visat sig att elektroniken i laddhuvudet havererar.
Dels genom att tätmassan inte håller tätt och de korroderar och får kortslutning, men även att just själva elektroniken har problem. Därav det underliga beteendet när klipparen beter sig som den fått demens eller går på knark. Såg precis att man kan köpa en signalförstärkare hos PJ Alltjänst för slingor över 200 meter. som kanske kan avhjälpa detta beteende. Min slinga är bara på 160 meter men jag skall nog pröva den ändå.
Sedan är det själva klippmotorerna. Denna modell har två klippmotorer och en hel solid kniv på varje. Axeln är relativt klen vilket gör att om det hamnar en mindre (liten) gren efter en blåsig dag eller en kvarglömd liten plastleksak som går under kjolen på maskinen så blir axeln sned och hela motorn måste bytas. Husqvarna har en motor med en roterande skiva där det sitter små knivar ute i änden och som går undan om de möter motstånd. Klart mycket bättre lösning.
Denna Robomow-modell har även två drivmotorer, en till varje hjul bak. Initialt innehöll dessa plastdelar som emellanåt havererade. Nu har de bytt ut plasten mot stål och jag tror att de även lanserat ett byteskitt så att man slipper byta hela motorn i framtiden.
Så trots sitt pansarliknande utseende så är det "flera svaga länkar i en annars ganska grov kätting". Och då många företag tjänar stora pengar på eftermarknaden så kostar dessa reservdelar av undermålig kvalité ofta mycket pengar per del.
Jag är färdig med Robomow. När min reservdelsmaskin inte längre kan hålla igång mina två andra klippare så kommer jag att byta ut dem till Husqvarna. Inte en spänn till på reparationer eller reservdelar till Robomow.- Laddar…
-
8 sep 2021 14:02 #37
Problem med skeva axlar stöds dessutom i en annan tråd här där grannen till en användare inte mindre än två gånger under kort tid fått skeva knivmotoraxlar på sin robomow med höga missljud som följd.- Laddar…
-
8 sep 2021 14:09 #38
7, snart 8 år med en Gardena R70 (utgången modell), enbart bytt batteriet efter 4 år, sedan 1-2 satser med knivar/säsong.
Mycket nöjd med tillförlitligheten. Har nu i princip aldrig ett stopp under hela klippsäsongen som löper från mars/april till oktober/november här i Skåne.- Laddar…
-
Medlem · 13 inlägg 8 sep 2021 16:058 sep 2021 16:05 #39
Man skulle kunna tro att man kan slipa knivarna. Men gör man det och det blir ojämnt slipat, d.v.s. att man på så sätt förskjuter tyngdpunken från centrum av axeln ut på kniven någonstans, så ökar belastningen på motoraxeln och man riskerar ökat slitage på lagringen av axeln eller att axeln blir skev, enligt Robomow.
Och dessa knivar kostar 800:-/par, plus eventuell frakt så det blir dyrt i längden.
Som sagt, Husqvarna får det bli.- Laddar…
-
8 sep 2021 17:54 #40
Jag tänker på det här med hållbarhet. En Klippo håller lätt 30 år med normal service. En robot håller 6 år eller?
-
mexitegel
Allvetare- Västra Götaland
- Medlem jan 2009
- 17 365 inlägg
- 16 072 gillningar
- 918 bilder och filmer
8 sep 2021 22:15 #41Robotklippare är dyrare alla dagar, men bekvämt.
Runt 10 år ska man nog förvänta sig av en Automower i alla fall innan det blir allt för omfattande reparationer, då har du bytt batterier 2-3 ggr. -
-
-
Medlem · 13 inlägg 9 sep 2021 09:139 sep 2021 09:13 #44
Robotklipparen är trädgårdens motsvarighet till Tesla emedan Klippo är en smutsig Wolkswagen som går på diesel.
Skämt åsido, jag tror att robotklippare har en framtid när de kommit över barnsjukdomarna. De är tysta, avgasfria och klipper även när du är på semester själv. Gräset hålls kort även när du gödslat, vilket man skall göra 2-3 gånger per år men undviker om man handklipper. Ogräs får det besvärligt och gräsmattan ser underbart nyklippt ut varje dag.
Men alla de problem jag har haft med min Robomow, det är banne mig inte acceptabelt. Noterade igår att en klipparmotor hade krökt axel igen. Denna gång var det en gren från en närliggande buske som hade böjt sig i båsten (vi har mycket av det på västkusten), kommit in under kjolen på klipparen och böjt axeln till den grad att det är ett rejält missljud. -
mexitegel
Allvetare- Västra Götaland
- Medlem jan 2009
- 17 365 inlägg
- 16 072 gillningar
- 918 bilder och filmer
9 sep 2021 09:46 #45Vill inte racka ner på olika klippare på något sätt. Läser man inlägg i diverse forum så framkommer det ganska tydligt att de lite dyrare klipparna, framförallt HQ/Gardena, generellt har betydligt färre problem och inte har några barnsjukdomar i egentlig mening även om det förekommit. Senast med någon modell i våras vill jag minnas, HQ har lsäkerligen ärt sig massor under de 25 år som automower funnits för att få den kvalitet som klipparna har idag.
- Laddar…