Byggahus.se

Billiga robotgräsklippare – vad du får för pengarna

1. Papphammar666
    Medlem · värmland · 621 inlägg

Papphammar666

Medlem
    Alltså det totala priset på klippare pris på terräng kit

2. thomas33
    Renoverare · Halland · 4 649 inlägg

thomas33

Renoverare
    Klippare Automower, beror på storlek på gräsyta, men från ca 10.000 Kr och uppåt för klippare utan begränsningsslinga.
    Terrängkit ca 1000 Kr
    Begänsningsslinga 900 - 1900 Kr beroende på hur många meter kabel du behöver.
    https://www.gardsman.se/grasklippning/robotgrasklippare/husqvarna-automower/

3. pacman42
    Medlem · Västra Götaland · 7 100 inlägg

pacman42

Medlem
  4. E
    Medlem · 504 inlägg

eleson

Medlem
    Detta stämmer inte nödvändigtvis.
    Robomow har klippare som är begränsade genom att de bara kan klippa 2 ggr i veckan.
    Dvs 'samma' klippare finns för större yta , men självklart till ett högra pris.

5. E
    Medlem · 504 inlägg

eleson

Medlem
    Här finns en viktig skillnad som inte nämns i artikeln:
    Förmågan att gå någorlunda rakt fram i skrå. Alltså att inte vika av i riktning.
    För några år sen var det inte självklart att de billiga klarade detta.

6. mexitegel
    Allvetare · Västra Götaland · 15 124 inlägg

mexitegel

Allvetare
    Det är ju helt ointressant för resultatet eller hur? En klippare som klarar 500 kvm är inte samma produkt som klarar 1000 kvm.

Redigerat 9 maj 2018 14:03
  7. pacman42

pacman42

Medlem
    Detta är extremt svårt även för de dyrare, även om de är duktigare på att hantera det. Med grova hjul så svänger inte min HQ AM 220AC så mycket är den går i skrå, men utan de grova hjulen så blir det betydligt mycket mer då markkontakten blir sämre. Här hjälper även HQs tyngre framhjul som kan köpas som tillbehör, då de håller ned framhjulen i marken vilket ger stabilare gång.

Det stora problemet i backar är när de skall svänga runt efter kontakt med begränsningen då de inte bromsar på hjulmotorerna, vilket gör att de gärna svänger 180 grader istället för exempelvis 120 grader som planerat. Detta gör att de har en tendens att hamna i botten av backen, vilket jag kompenserar med att alltid börja klippningen i toppen av backen (hos mig räcker detta).

Jag vet att det finns de som har en smal öppning bara i toppen av en backe för att klipparen inte skall åka nedför denna varje gång, utan skall hålla sig på ytan ovanför. Jag har liknande lösningar mellan terrasserna på min tomt, en smal öppning som sällan passeras, men när klipparen passerar så kommer den inte upp igen utan klipper färdigt på terrassen nedanför.

Ett annat bekymmer i sluttning är att halt gräs kan göra att klipparen åker över kanten på begränsningen och blir stående där. Jag vet ingen klippare som kan backa en meter när den hamnar utanför slingan, något som annars hade kunnat lösa upp det problemet, utan jag bygger in marginaler för detta istället i form av hinder utanför begränsningen (långt gräs utanför fungerar alldeles utmärkt, likaså en häck, rabarber eller andra kraftigare växter). Men även detta problem löses bättre med grövre däck. Det var en forummedlem i norra Sverige som hade monterat skoterdubb på däcken till sin för att den skulle klara av halkan i vått gräs också.

Det är dock så att man får köra lite "trial and error" för att lösa sina problem, många bekymmer löses med lite fantasi.

8. Peter2400
    Medlem · Västkusten · 4 900 inlägg

Peter2400

Medlem
    Just Robomow kan jag inte svara för, men jag har en automower 220, och flertalet av mina grannar har Worksmaskiner.
    Skulle nog våga säga att worksmattorna blir något bättre än min, tycker min plattar till gräset om den får klippa för ofta, tror den är tyngre.

9. pacman42

pacman42

Medlem
    Det brukar hos mig bero på att det är dags att byta knivblad. Är dessa vassa så lägger sig inte gräset i samma utsträckning. Glöm inte att man måste låta gräset vila någon dag per vecka, gärna två...

10. M
    Medlem · 369 inlägg

maxmsm

Medlem
  11. K
    Medlem · Stockholm · 123 inlägg

kardborren

Medlem
    Kollade lite i manualen, hade det gamla kravet om minst 10 meter till grannens gränskabel för störningsfri gång. Trodde sådana problem var lösta nu? 2995 DKK (ca 4100 SEK) på Harald Nyborg i Danmark tyder på en verklig lågprisprodukt.

12. M
    Medlem · 369 inlägg

maxmsm

Medlem
    Hur hittar jag manualen?

13. K

kardborren

Medlem
  14. thomas33
    Renoverare · Halland · 4 649 inlägg

thomas33

Renoverare
    En PDF-fil på "mer information"
    https://www.harald-nyborg.se/media/pdf/12450_363660.pdf
    Verkar också som den klipper varannan dag utan möjlighet att ändra detta.
    Även att regnsensorn gör att den går till laddaren vid regn och återupptar klippningen först efter en dags paus!
    Installationsvideo:

2:a på den länken! :rofl:

Redigerat 14 maj 2018 11:50
  15. K

kardborren

Medlem
    Intressanta lösningar kan man tycka. Även speciellt med en startnyckel för att komma åt panelen istället för kodlås. Blir lite jobbigt om man upptäcker att klipparen fastnat och nyckeln hänger inne i hallen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.