Byggahus.se

Billiga robotgräsklippare – vad du får för pengarna

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 2 351 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
    Vi listar de billiga robotgräsklipparna och förklarar vad det är som gör att vissa robotgräsklippare är så dyra medan andra är billiga. Helt enkelt vad du får för pengarna när du köper en billigare robotgräsklippare.

Du kan läsa artikeln här: Billiga robotgräsklippare – vad du får för pengarna

2. K
    Självbyggare · Skåne · 2 178 inlägg

Kallebo

Självbyggare
    Intressant men lite rumphuggen artikel som många nog har nytta av.

Jag satt och undersökte marknaden igår och var ett tag inne på den allra billigaste Robomow RX12u som man kan få för 3500 kr. Men efter att ha titta på ett par youtubeklipp och läst lite på internet fick jag titta vidare på de lite dyrare maskinerna. Gardena city kostar drygt 6000 kr och är riktigt snygg. Men jag kan göra roligare saker för 6000 kr så det blev en runda med handgräsklipparen istället.

3. mexitegel
    Allvetare · Västra Götaland · 15 153 inlägg

mexitegel

Allvetare
    Det här är väl inte riktigt rätt? Generellt är ju den maximala klippyta som uppges angiven för för goda förhållanden och att roboten går dygnet runt. Rekommendationen är ju just därför att inte köpa en robot som klarar mattan med marginal.

4. R
    Medlem · vg · 2 777 inlägg

Rolle85

Medlem
    Jag la ner robotgrejen när jag förstod hur mycket de strular hela tiden.

5. J
    Medlem · JKPG · 1 399 inlägg

j-o75

Medlem
    Gör dom? Har haft min i 8 år. Kan inte säga att den krånglat speciellt mycket.

• Laddar…
  6. Elina Blom Westergren
    Medlem · Stockholm · 748 inlägg

Elina Blom Westergren

Medlem
    Jag förstår inte riktigt. Menar du att man ska köpa en robotgräsklippare som är underdimensionerad?

7. thomas33
    Renoverare · Halland · 4 649 inlägg

thomas33

Renoverare
    Jag tror @mexitegel menar att man skall köpa en klippare som klarar större yta än den man vill ha klippt, för att slippa ha den igång hela tiden eller riskera att den inte klipper allt inom rimlig tid.

En sak jag märkt, är att billigare klippare använder sämre skarvkopplingar till begränsningsslingan. Husqvarna och Gardena skickar med 3M skarvdon som är fyllda med silikonmassa och klarar lång tid nedgrävda.
    Billiga klippare skickar med skarvdon likt dem man använder när man kopplar bilel!
    Knappast något som är tänkt att grävas ned i marken.

8. Elina Blom Westergren
    Medlem · Stockholm · 748 inlägg

Elina Blom Westergren

Medlem
    Hmm frågan är om det är så han menar, med tanke på att han skriver att det som står i artikeln inte är rätt, men det som står där är ju i så fall precis det han säger :p

• Laddar…
  9. richardtenggren
    Självbyggare · Gävle · 3 234 inlägg

richardtenggren

Självbyggare
    Han skriver att om man har 499 m2, och köper en klippare för 500 m2, så kommer klipparen behöva gå dygnet runt i stort sett. Istället för att köpa en med större kapacitet som går mer sällan.

Det han citerat säger att om man har tex 1000m2, kommer klipparen för 500 m2 behöva gå dygnet runt utan att bli klar.

Det vill säga, frågan är om storleksangivelse 500 m2 innebär max 500 m2/24 h (21,83 m2/h) eller inte ;)

10. S
    Medlem · Västerbotten · 888 inlägg

Squall Leonhart

Medlem
    I artikeln konstaterar man att funktioner och bekvämligheter skiljer, men hur ser det ut med slutresultatet? Blir det automatiskt en golfgreen med en Husqvarna för 30 000:- eller blir resultatet likvärdigt med en Robomow för 3000:- men att vägen dit är lite bökigare i form av konfigurering?

11. pacman42
    Medlem · Västra Götaland · 7 123 inlägg

pacman42

Medlem
    Det är krångligare än så, beroende på gräsmattans utformning så kommer en klippare att ge olika bra resultat på två lika stora gräsmattor också. Detta gör att man kan behöva fler finesser i klipparen också för att få bra resultat.

I exempelvis mitt eget fall så har jag en klippare som mer än väl skall klara av min storlek på gräsmatta, men som egentligen inte gör det utan att jag har fått trixa till det en del. Jag behöver två guidekablar till min tomt för att det skall bli bra klippt, men det har jag inte, vilket gör att jag istället har en guide som går först åt det ena hållet för att därefter gå åt det andra hållet på tomten. Eftersom klipparen oavsett håll kommer tillräckligt nära laddstationen så fungerar detta.

Andra saker att tänka på är att man måste med en suterrängtomt ha bra hjul på klipparen, det hade inte min klippare i original, utan jag har fått byta till en dyrare modells hjul för att den skall fungera i praktiken. Olika former av hjul fungerar olika bra på olika gräsmattor. Jag har på mina originalhjul nött bort däcksmönstret helt, men då kör den en del på stenläggning och berg också.

Ytterligare en aspekt att tänka på är begränsningskabelns längd. Gräsmattan på min tomt ser ut som en blommig falukorvsring ungefär (där blommorna är öar). Detta gör att jag har en extremt lång begränsningskabel (drygt 600m, kanske uppåt 650m), vilket min klippare klarar av även om den inte skall det enligt manualen (max 500m). Andra klippare klarar inte mer än vad som anges och ofta inte så långa begränsningar som min klippare gör heller. Tänk på det när ni går runt träd och andra planteringar i trädgården (eller som i mitt fall även runt diverse bergknallar som sticker upp här och där). Vissa klippare kan man dessutom köpa signalförstärkare till för att klara längre kablar. Med en billigare klippare kan man pga detta tvingas att stängsla in odlingarna istället för att klipparen snällt kör fram till dem och vänder.

På tal om det så är olika märken olika bra på att klippa nära begränsningstråden, vissa behöver mycket mer överlapp än vad de normalt sett använder sig av då de följer tråden hem "gränsle" över densamma, vilket gör att de kör med ena hjulet utanför den klippta ytan. Andra klipper en bit över trådens placering. Detta påverkar också planeringen av klippytan.

Varje gång man skarvar kabeln så har den en tendens att ytterligare dämpa signalen, så många skarvar gör att ledningens längd inte kan vara lika lång. Och har man dessutom signalläckage till jord så förkortas den ytterligare. Tänk också på detta rörande skarvkopplingarna som nämns i inlägg #7.

Det finns mycket mer att tänka på också. Detta var de saker jag spontant tänkte på efter att ha läst inläggen hittills. Dvs, artikeln var tyvärr inte så uttömmande som den hade behövt vara...

• Laddar…
  12. Papphammar666
    Medlem · värmland · 625 inlägg

Papphammar666

Medlem
    Jag är i färd med att köpa men jag har sutteräng och är då orolig att den inte orkar upp för backen .. någon som vet ??

13. pacman42
    Medlem · Västra Götaland · 7 123 inlägg

pacman42

Medlem
    Olika på olika tomter, men jag skulle personligen köpa en Husqvarna i mellansegmentet. I mitt fall har jag en HQ AM 220AC (generation 2) och har varit tvungen att byta till hjulen från en 230AC för att inte slira i backen när gräset är vått. De klippare som finns idag har jag inte så bra koll på, men jag gissar att ungefär samma saker gäller nu, dvs att HQ är bäst i backar.

14. thomas33
    Renoverare · Halland · 4 649 inlägg

thomas33

Renoverare
    Jag håller med Pacman42 om Husqvarna. Det är värt den 1000-lapp det kostar att köpa till "Terrängkit Automower". Då får du grovmönstrade hjul och hjulborstar som sopar bort gräsklipp.

15. Papphammar666
    Medlem · värmland · 625 inlägg

Papphammar666

Medlem

Pris på dem ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.