Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Billiga men spännande ändringar?

1. D
    Medlem · Uppsala · 1 151 inlägg

Danne12345

Medlem
    Bra tips!

gällande inkallade duschen, vad byggde ni ”väggen” av och hur tjock gjorde ni den? Lägg gärna upp en bild om du vill :)

2. Magnus E K
    Husägare · Östergötland · 2 583 inlägg

Magnus E K

Husägare
    Här är en: [​IMG]
    (dvs en spännande och förhållandevis billig änd-ring)

3. B
    Medlem · 107 inlägg

bergigtomt

Medlem
    Se bild. Duschen är 1x1m så vi upplever inte att vattnet skvätter utanför duschen.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    84978610-2632-4FE6-AE21-DC16CBA83696.jpeg

• Laddar…
  4. D

Danne12345

Medlem
    Fint med så stora plattor!

• Laddar…
  5. Pasjostrom
    Renoveringsnovis · Stockholm · 602 inlägg

Pasjostrom

Renoveringsnovis
    Jag förstår också exakt vad du är ute efter. Man vill ju dels anpassa bygget efter sina egna krav och önskemål, men också få till några arkitektoniska USPar. Några saker har redan nämnts som tex högre takhöjd, jag skulle helt klart byggt 270cm (eller mer) på bottenplan, det ger möjlighet till pendlade lampor osv som annars är omöjligt.

Andra saker att fundera på är:
    - Snyggare trappa (om det är två våningar ni tänker er)
    - Hål i bjälklag för dubbel takhöjd på en del av ytan
    - Större fönster, speciellt om ni har utsikt (eller åtminstone inte för mycket insyn)
    - Gärna skjutbart glasparti vid kök/matplats/vardagsrum så man kan öppna upp mot uteplats
    - Braskamin av inbyggd sort som utgör en naturlig del av planlösningen/avskiljande vägg
    - Golv i olika nivåer i olika delar av huset (med tex två trappsteg)
    - Platsbyggd förvaring (eller åtminstone inbyggd för platsbyggd känsla)
    - Skafferi i kök
    - Små spottar i fönster- och dörrnischer
    - Takspottar i utvalda rum/ytor
    - Högkvalitativa massiva innerdörrar
    - Shadow-gap istället för golvlister
    - Smart-hem-lösningar från start
    - ...

• Laddar…
  6. D

Danne12345

Medlem
    Härligt! Vilka bra tips, tack!

Något som många skrivit är förhöjd takhöjd från tex 2.50 till 2.70. Men är inte det en relativ hög merkostnad? Åtminstone när man har mer än ett plan tänker jag?

7. Pasjostrom
    Renoveringsnovis · Stockholm · 602 inlägg

Pasjostrom

Renoveringsnovis
    Jag kan inte ge något exakt svar, men om man räknar på hur det totala kvadratmeterpriset påverkas så är det ingen jättestor skillnad, det behövs lite mer reglar, isolering, gipsskivor, tapeter/färg och så vidare, men de stora kostnaderna såsom grundläggning, värmesystem, kök, toalett osv är ju desamma. Så på ett helt hus kanske det handlar om 50tkr extra? Eller vad tror ni andra?

8. B
    Medlem · 107 inlägg

bergigtomt

Medlem
    Att gå från 2,5 till 2,7 var ingen stor kostnad hos oss. Men så byggde vi enplanshus. Men tror tillvalskostnaden var på ca 50tkr

9. D

Danne12345

Medlem
    Blir det stor skillnad exteriört? Jag tänker när proportionerna ändras lite.

10. B
    Medlem · 107 inlägg

bergigtomt

Medlem
    Vi höjde även fönster och dörrar från standard, fr 2.10 till 2.40 - just för att minska påverkan exteriört. Vet att många inte gör det men jag gillar inte när det blir alldeles för ”luftigt” mellan dörrens överkant och taket. Vet inte vad den tillvalskostnaden var för vi frågade aldrig vad standardfönster hade kostat. Men det är helt klart ett av våra mer prisvärda tillval. Älskar att proportionen kvarstår

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.