Byggahus.se

Billiga men spännande ändringar?

1. D
    Medlem · Uppsala · 1 132 inlägg

Danne12345

Medlem
    :DHej!

Om man tänker bygga i lösvirke och har stora möjligheter att påverka utformning själv. Finns det några förändringar man kan göra som gör att det sticker ut lite, blir lite lyxigare eller kanske ser lite designat ut?

Det jag menar är att ett hus med massor av vinklar, torn, balkonger etc ser ”roligare” och dyrare ut. Men finns det små eller billigare ändringar man kan göra så att huset inte bara blir ”ett i mängden”?

Vårt första hus vi byggde var ett kataloghus från Smålandsvillan. Det såg ut som 500.000 andra 1.5-planshus. Ganska tråkigt. Det jag gjorde när vi inredde övervåningen var att vrida badrumsfönstret 45 grader och satte in större fönster i takkupan. Inga kostsamma ändringar men ändå nåt som gjorde att det blev lite mindre tråkigt.

Så ös på med prisvärda grejer man kan göra när man bygger hus som får andra att säga ”sådär skulle man göra!”:D

• Laddar…
  2. K
    Självbyggare · Skåne · 2 513 inlägg

Kallebo

Självbyggare
    Vi byggde ett hus som sticker ut med mycket vinklar och liknade. Vet inte om vi är lyckligare än om vi byggt en låda.

Det vi gjorde som jag är väldigt glad för är att ha 280 i takhöjd, blir en helt annan rymd och känsla. Kostade obetydligt mer..

3. a.o.f
    Medlem · Bohuslän · 715 inlägg

a.o.f

Medlem
    Ytterdörr som är dubbeldörr tycker jag gör stor skillnad i utseende men inte kostar en förmögenhet.

• Laddar…
  4. D

Danne12345

Medlem
    Nä, det är svårt att veta vad som gör en lycklig. Är inte detta en rätt stor förändring? Antar att ni har enplanshus?

5. D

Danne12345

Medlem
    Ja, verkligen. Det gör mycket!

• Laddar…
  6. Jonatan79
    Hobbysnickare · Stockholm · 8 964 inlägg

Jonatan79

Hobbysnickare
    Prata med en arkitekt, eller lägg ut bild på er tänkta planlösning här först.

7. H
    Medlem · Österbotten · 6 249 inlägg

heimlaga

Medlem
    Jag skulle hellre satsa på bättre teknisk kvalitet och en planlösning som passar hushållets faktiska behov än på onödiga burspråk och torn och utskott.
    De flesta moderna hus är ju planerade för medelsvenssons som är så medel att de inte finns samtidigt som den tekniska kvaliteten ofta är dålig under dyra ytmaterial.

• Laddar…
  8. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 622 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
  9. D

Danne12345

Medlem
    Just exemplet torn är nog inte det jag menar med enkla eller billiga förändringar. Jag kanske var otydlig i min trådstart. Jag är mer ute efter universal-lösningar eller tips som kan appliceras på flera hustyper.

10. D

Danne12345

Medlem
    Är inte så långt gången. Tänkte mer det kan vara något som kan fungera som ögonöppnare för flera som är i färd med att bygga.

11. D

Danne12345

Medlem
  12. A
    Medlem · Skåne · 634 inlägg

arkTecko

Medlem
    Jag skulle prioritera fina detaljer och material. Och sen tycker jag att ger enormt mycket att variera takhöjden på olika platser - hellre 2.8 meter i en del och 2 meter i en annan än 2.4 överallt. Allra helst ta upp något (eller några) hål i mellanbjälklaget för dubbel takhöjd! :)

13. D

Danne12345

Medlem
    Jag menar inte att det står mellan ett Älvsbyhus med marmorgolv och torn eller ett mer välbyggt vanligt hus. Det måste finnas saker att ändra eller göra även på hus med bra material.
    Det är alltså inget motsatsförhållande menar jag.

Att ta upp hål i golvet för att få mycket rymd är fint, men det är mycket yta som försvinner. Säg att jag vill ha 150 m2 yta så kräver det en del störta hus om jag vill öppna upp.
    Eller missförstod jag dig?

14. B
    Medlem · 103 inlägg

bergigtomt

Medlem
    Jag förstår ditt resonemang helt och håller verkligen med dig.
    Vi blev nyss klara med vårt bygge och försökte tänka i de banor du beskriver men i slutändan, fast vi ritat själva, så är det bara ett ”rektangulärt” hus precis som många andra.

men en billig lösning är att göra inbyggda nischer för garderoberna så att de ser inbygga ut. Enkelt och blir väldigt fint.

annars gjorde vi nog inget särskilt egentligen.. det många reagerar på som hälsar på är siktlinjer - man kan stå mitt i huset och se åt alla fyra väderstreck. Skapar också rymd och en öppenhet.

en sista sak jag kom på: vi kaklade en fast duschvägg istället för dessa vanliga dörrar i klarglas. Gör badrummet lite mer speciellt utan att bli superdyrt.

• Laddar…
  15. B
    Medlem · 103 inlägg

bergigtomt

Medlem
    En sak till. Många gör exempelvis förändring i takhöjden inomhus, ex från 250 till 270cm. Det många missar är att även utöka fönster och dörrar så att även de höjs 20cm (exempelvis). Det ger ett enhetligt (men också lyxigt) uttryck att även låta fönster och dörrar frångå standard

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.