Behöver få tag i billiga koppar till led-downlight's. Vill gärna ha några som är max 1dm.
Behöver inte vara något märkvärdigt då de skyddar mot ev damm.
Tycker det är meningslöst, men elektrikern tycker det skall sitta sådana.

Vad säger tillverkarens installationsanvisning? LED behöver normalt inga pottor men tillverkaren av just din modell kan vilja ha pottor för kylning av armaturen.

Hallå.
Tror inte det behövs några pottor, de är ganska bra kapslade, elektrikern rekommenderade dock det för att slippa att ev damm tränger in. Känns ganska meningslöst tycker jag.
Hittade dessa på Ikea. Borde väl funka lika bra?
http://m.ikea.com/se/sv/catalog/products/art/50166074/

Redigerat:
Vad är det för armatur. Det är inte alla armaturer som får monteras mot brännbart material.
Är det luft runt armaturen? Isolering? Effekt?

Det blev nog nått fel på din länk. Jag får bara upp en matlåda när jag klickar på den. Hoppas inte det är det du tänkt använda.

E-7463789 är nog en av de lägsta boxarna som finns. Den är 48mm. Men som nämnts tidigare så står det i monteringsmanualen minsta inbyggnadsdjup.

Thiasvovve skrev:
Hallå.
Tror inte det behövs några pottor, de är ganska bra kapslade, elektrikern rekommenderade dock det för att slippa att ev damm tränger in. Känns ganska meningslöst tycker jag.
Hittade dessa på Ikea. Borde väl funka lika bra?
[länk]
Borde fungera utmärkt om du kan sätta fast dem på ett bra sätt och de är stora nog.
Sen vet jag inte hur länge den plasten håller.

Det är absolut INTE godkänt att använda en matlåda som spotlightbox.

Vad är skillnaden? Förstår när det gäller hologenlampor, men nu handlar det ju om att ev öka livslängden bara.

Jiiwas skrev:
Det är absolut INTE godkänt att använda en matlåda som spotlightbox.
När det gäller led så finns det ingen sådan generell regel vad jag känner till?

• Gilla
Music Man
  • Laddar…
Om de inte har någon säkerhetsfunktion så visst kan du använda matlådor som pottor. Problemet är främst av en annan natur. Visa upp lådorna för din elektriker och studera hans ansiktsuttryck. Rullande ögon, fladder i näsborrarna etc tyder på att iden kanske inte är så god. Problemet är just att det ser illa ut (i den mån de går att se). De skriker hempul och kan få folk att rygga inför köp av huset etc.

• Gilla
tuktuk
  • Laddar…
En elektriker som inte kan få tag i lämpligt installationsmaterial hade jag varit lite försiktig med, har han verkligen rätt erfarenhet och kompetens för jobbet han tänkt utföra.

sblixten skrev:
När det gäller led så finns det ingen sådan generell regel vad jag känner till?
Varför skulle en LED-installation vara undantagen?
Det är väll Elinstallationsreglerna och lågspänningsdirektivet som styr.

Elmaterialet skall inte bidra till brandspridning och skall vara självslocknande. - Är dina matlådor det?
Klarar de ett glödtrådsprov på 900grader?
Klarar de isolationskraven?

http://www.elsakerhetsverket.se/andra-aktorer/aterforsaljare/Tillsynprodukter/Elsakerhet_for_produkter/
http://www.elsakerhetsverket.se/andra-aktorer/aterforsaljare/Tillsynprodukter/Elsakerhet_for_produkter/Las-mer-om-elsakerhetskrav/

Thiasvovve skrev:
Vad är skillnaden? Förstår när det gäller hologenlampor, men nu handlar det ju om att ev öka livslängden bara.
De flesta LED-armaturer får INTE monteras utan box i närheten av brännbart material.
Vad står det i monteringsanvisningen för den armatur du valt?. Står det att den får monteras utan box?

Du har fortfarande inte svarat på vad det är för armatur.

Vi kan vända på frågan.
Skulle kunna tänka dig att exempelvis använda ett vp-rör eller liknande till leda tappvatten i ditt hus? rör som rör ju. Eller?
Ett vp-rör är ju billigare än ett PEX-rör.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Hjälp mig gärna att hitta det jag efterfrågar. :)
Vill inte betala mer än typ 50 spänn.

Nja, anser att det är en stor skillnad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.