Ska börja plasta vår vind och har förstått att det kommer gå åt en stor mängd skarvtejp till plastningen. Har sett att det finns tejp på Byggmax för 99kr, jula 150kr och sedan uppåt beroende på märke. Hur är er erfarenhet av de billigare produkterna håller de måttet eller är det bara dumsnålt att gå på de billigare? Har en takyta på ca 200kvm som ska plastas.
Med vänlig hälsning, Peter
Medlem
· Stockholm
· 804 inlägg
Jag har aldrig direkt funderat på priset. Bara att det ska vara räty tape fötänfamålet. Det är viktigast. Vad jag förstått ska den vara lätt vulkaniserande dvs limmet svetsar sig fast.W Wennbergp skrev:Ska börja plasta vår vind och har förstått att det kommer gå åt en stor mängd skarvtejp till plastningen. Har sett att det finns tejp på Byggmax för 99kr, jula 150kr och sedan uppåt beroende på märke. Hur är er erfarenhet av de billigare produkterna håller de måttet eller är det bara dumsnålt att gå på de billigare? Har en takyta på ca 200kvm som ska plastas.
Byggmax blå är fruktansvärt dålig, använd inte.
Tectis flex är riktigt bra. Säljs till bra pris just nu på stuvbutiken för 139:- även Toolab har hyffsat pris. https://www.stuvbutiken.com/sv/artiklar/tectis-skarvtejp-the-incredible-flex-50mm.html
Tectis flex är riktigt bra. Säljs till bra pris just nu på stuvbutiken för 139:- även Toolab har hyffsat pris. https://www.stuvbutiken.com/sv/artiklar/tectis-skarvtejp-the-incredible-flex-50mm.html
Gjorde misstaget att köpa lite billigare tejp för all ångapärr och ångrar mig verkligen.
Den fäster inte i närheten så bra som Tesa.
Efter några månader släppte den billigare gröna tejpen bitvis, den slöt inte helt tätt överallt.
Testat 3 olika fabrikat och den dyra Tesa är solklart bäst.
Den fäster inte i närheten så bra som Tesa.
Efter några månader släppte den billigare gröna tejpen bitvis, den slöt inte helt tätt överallt.
Testat 3 olika fabrikat och den dyra Tesa är solklart bäst.
Har använt några olika och rivit bort det mesta igen eftersom det är skräp. Vissa sorter KAN sitta bra om man lyckas få dit den bra och lyckas stryka dit ordentligt men det mesta sitter sådär.
Dock använder vi numera uteslutande matakis Halotex. Jag tycker själv den är svindyr men hellre än att göra om jobbet. Den är väldigt elastisk så den kan formas lite och klistrar som FAN!. Råkar man tappa den på alu-lämmen på släpet med klistret ner får man inte loss den utan lösningsmedel
Lite jobbig att hantera, klibbar och har sig men sitter så in i helivitti.
Vill minnas att det finns en grön från T-emballage och en vit/grå/svart från M3 (kanske?) som är ungefär samma typ som också funkar fint. M3 luktade illa vill jag minnas.
https://www.hornbach.se/shop/Byggta...ex-T60-0-06x25m/6772501/artikel-detaljer.html
Dock använder vi numera uteslutande matakis Halotex. Jag tycker själv den är svindyr men hellre än att göra om jobbet. Den är väldigt elastisk så den kan formas lite och klistrar som FAN!. Råkar man tappa den på alu-lämmen på släpet med klistret ner får man inte loss den utan lösningsmedel
Lite jobbig att hantera, klibbar och har sig men sitter så in i helivitti.
Vill minnas att det finns en grön från T-emballage och en vit/grå/svart från M3 (kanske?) som är ungefär samma typ som också funkar fint. M3 luktade illa vill jag minnas.
https://www.hornbach.se/shop/Byggta...ex-T60-0-06x25m/6772501/artikel-detaljer.html
Medlem
· Stockholm
· 2 226 inlägg
Ja, den gröna från t-emballage klibbar satan och är lätt elastisk. Men jag har inte gjort några långtidstester på den.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 610 inlägg
Kostar man på med åldersbeständig plast ska man väl inte snåla på tejpen. Dålig tejp släpper med tiden och då har man ingen ångspärr längre.
Den blåa tejpen kan användas när man tejpar skarvar ångplast mot ångplast.
Den gröna används ångplast mot andra material.
Det är ju endå en prisskillnad på dom så ska man bara skarva plast är det billigare köra blå.
Edit det är tejpen på Byggmax jag pratar om
Den gröna används ångplast mot andra material.
Det är ju endå en prisskillnad på dom så ska man bara skarva plast är det billigare köra blå.
Edit det är tejpen på Byggmax jag pratar om