Byggahus.se

Billig svets behöves omgående

1. J
    Medlem · blekinge · 234 inlägg

Jocke_BP

Medlem
    Hej,
    Jag behöver svetsa ihop lite smågrejer ute på landet och behöver en billig liten svets.
    Vad är att rekomendera i yttersta budgetklass?
    Denna på biltema: https://www.biltema.se/verktyg/svetsning/svetsar/svets-mig-140-2000022913
    Denna på jula: https://www.jula.se/catalog/verktyg...ch-lod/svets/no-gas-svetsar/mig-svets-000660/
    Tänker nog mest svetsa no-gas men man vet ju aldrig..
    Är det samma skrot och korn?
    Säg inte beg proffsvets för jag måste köpa på söndag och ska köpa i butik över disk.
    Tips?
    edit:
    Eller lägga till en tusenlapp för denna: https://www.biltema.se/verktyg/svetsning/svetsar/migmag-invertersvets-mmi-140-2000040344
    Det är en MMI men jag vet inte vad det är bra till så snälla hjälp!

Redigerat 21 maj 21:26
  2. M
    Verktygstokig · 2 728 inlägg

Maskintok

Verktygstokig
    Jag har biltemas billigaste transformator svets.. fungerar kalas..
    svetsar ganska mycket av olika slag...

3. J

Jocke_BP

Medlem
    Okey och tack"
    Är det den jag länkade ovan?
    Kör du med gas? Jag tänkte utan för det vlir nog en del ute..

4. jonmo
    Verktygstokig · Stockholms län · 2 757 inlägg

jonmo

Verktygstokig
    Kan du svetsa pinne så skulle jag säga att Biltemas billiga inverter är ett bra insteg. Har själv en utgången modell från Jula som funkar utmärkt det lilla jag hunnit använda den. Min far har haft Biltemas länge och svetsat en väldans massa fyrkantsrör och armeringsjärn. Inga problem. Pinne är ju mer low tech än andra tekniker, så därför anser jag att det är lättare att komma undan billigt där än mer avancerade varianter.

5. J

Jocke_BP

Medlem
    Hej,
    Jag kan inte det. Svetsade lite för många år sedan och tänkte en mig med fluss kunde vara en bra ide. lite svetsspray så ska väl stänkte vara hanterbart läste jag nånstans.
    Såg nin youtubefilm om Jula-svetsen oxå och killen som testade verkade nöjd..

6. J

Jocke_BP

Medlem
    Det som ska svetsas är lite armeringsgärn och rörprofiler i ca 1.5mm..

7. jonmo
    Verktygstokig · Stockholms län · 2 757 inlägg

jonmo

Verktygstokig
    Pinne kräver ju lite handlag, så då är det väl mig som gäller. Då kan jag inte ge några mer råd än att köpa billigt men inte för billigt. Urdåligt tips. :D

8. J

Jocke_BP

Medlem
    Iaf ärlig ;)

• Laddar…
  9. J

Jocke_BP

Medlem
    Frågan är alltså om ni tror någon av de tre svetsarna längst upp i tråden är nämnvärt bättre än dom andra. Den dyra är max-pris och jag kommer sannolikt inte köpa gas, för det äv väl dirt gissar jag..

10. W
    Husägare · Mälardalen · 1 211 inlägg

witten

Husägare
    Av vad jag sett på nätet av vad andra sagt så verkar de flesta budgetsvetsar prestera förvånansvärt bra. Tror ingen av dem blir ett felköp om du inte har för höga förväntningar.

11. M

Maskintok

Verktygstokig
    har både mig och pinnsvets..
    Jag hade köpt en pinnsvets..
    Men det är jag det..

Kör med tunna fina rostfria pinnar till tunnt material..

mig kör jag sällan med.. Men är lämplig på tunnplåt.. mm kör utan gas..

12. M

Maskintok

Verktygstokig
    • Laddar…
  13. M

Maskintok

Verktygstokig
    bra och ärligt..
    Men en svets är bara så bra som användaren

14. W
    Husägare · Mälardalen · 1 211 inlägg

witten

Husägare
    Av svetsarna du länkar till ser ju Biltemas slangpaket och klämmor bra mycket plastigare ut. Awelco är ju i alla fall ett svetsmärke.

• Laddar…
  15. H
    Medlem · Kronoberg · 1 725 inlägg

Harald Blåtumme

Medlem
    Jag skaffade en billig pinn-inverter från Jula, storlek typ brödrost ca 1500 spänn.

Tycker den funkat rätt hyfsat för de enklare jobb jag gjort i stålprofiler och plattjärn, armeringsjärn, kört rätt tunna OK 48.00 och någon litet grövre Rutil variant som var en smula mera lått att tända. Skillnaden mellan dessa billiga svetsar och mer avancerade ligger som jag förstått det i tändegenskaperna mest, kan vara litet tjurigt om man inte är bekant med pinnsvetsning. Och det var inte jag, total nybörjare och ser mig som sådan fortsatt i stort sett.

Underlättar en del om man lägger elektroderna i ugnen på säg 70 grader en timme innan man ska till och svetsa, många elektroder är ganska fuktabsorberande och att svetsa med fuktiga pinnar är ingen höjdare.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.