Byggahus.se
Hej på er! :)

Har aldrig tidigare målat ett rum, men nu iom att jag och sambon är nyblivna villaägare anno 1969 så skall det målas lite...!

Har köpt ut 20L Alcro MIlltex takfärg och 40L Alcro Milltex 7 väggfärg av en målarbekant.
Vill inte utnyttja han för mycket då vi bara är ''first name basis''...
Men! Det har gått upp för mig via anonyma tips att man bör grundmåla. Har googlat lite och det råder osämja i folks åsikter, vissa menar att det får bra att dra av det första lagret med en billig skitfärg, typ Julas 10L för 199kr https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/farg-och-fog/inomhusfarg/vaggfarg/tak-vaggfarg-006906/ för att sedan gå på med din finare färg. Vad anser vi om detta? Kan den finare färgen sitta dåligt sen på ''skitfärgen''? Eller att skitfärgen helt enkelt sitter dåligt mot underlaget?

Finns ju även en lite billigare grundfärg: https://www.byggmax.se/tak-väggrund...taUnrLwtKt6eNzXiqM-kQZh5masW3vDBoCOucQAvD_BwE Någon som testat denna?

Alternativt första lagret https://www.rusta.com/se/sv/vaggfarg-nyans-p103013620201.aspx ?

Tänker mig att ett lager grund / skitfärg får räcka, sen direkt slutstrykning med den lite finare Alcron. Känns dumt att använda onödigt dyr färg bara för att måla in! :p Men om det behövs så behövs det!

Vad är det för slags vägg du ska måla ? Är det över tapet eller gips?

Grundfärg är ofta mattare och om du är lite halvkass på att måla kan det bli mattare fläckar efter målningen. Är väggen redan målad sedan tidigare och rimligt ren skulle jag inte grunda.

Tänk på att ha rejält med färg i rollern även med milltexen. Den täcker grymt bra men det bygger på att du inte står och gnider med torr roller.

Använde Rustas grundfärg i ett sovrum (spacklade lättbetong väggar) och personligen anser jag det vara en helt ok produkt, och helt klart prisvärd.

Hemmafixare är ej målare

A
På målarbutiken sa de att jag skulle grundmåla mina väggar med en billig färg. Jag har målat alla mina bredspacklade väggar två ggr med julas väggfärg, och efter det täckmålat med en riktigt färg. Är helnöjd med julas färg.

• Gilla
ROSTIGASTE
  • Laddar…
Både vägg och tak är nygipsade och spacklade, står och suktar efter färg! :) Så det gäller alltså ren gipsskiva.

Det blir mer eller mindre hela huset som ska gipsas på och målas på med olika kulörer som slutstrykning, så ett hållbart koncept huset igenom är att föredra. Då det är så många liter det handlar om så måste ändå frågan ställas om man inte kan ta ett billigare alternativ :) men då kanske en skitfärg istället för grundfärg inte skadar som första strykning?

A
S StorBagaren skrev:
Både vägg och tak är nygipsade och spacklade, står och suktar efter färg! :) Så det gäller alltså ren gipsskiva.

Det blir mer eller mindre hela huset som ska gipsas på och målas på med olika kulörer som slutstrykning, så ett hållbart koncept huset igenom är att föredra. Då det är så många liter det handlar om så måste ändå frågan ställas om man inte kan ta ett billigare alternativ :) men då kanske en skitfärg istället för grundfärg inte skadar som första strykning?
Kör Julas 10l. Den är billig och det kommer se riktigt snyggt ut när ni är klara. Den blir vit när den torkar, dock mer som s0502-y

Johan1975z skrev:
Kör Julas 10l. Den är billig och det kommer se riktigt snyggt ut när ni är klara. Den blir vit när den torkar, dock mer som s0502-y
Du tror att det blir bra? Det är då alltså endast första strykningen jag vill åt med billiga färgen, som sen målas över med en bättre färg, milltex där jag ska ha vitt och beckers living där det ska vara annat än vitt.

Jag går mot strömmen och rekommenderar en riktig grundfärg. Det är stor skillnad i färgernas uppbyggnad och syfte. En grundfärg fäster bättre på underlaget och jämnar ut mindre ojämnheter något samt ger en jämn lyster när du sen målar med väggfärg. Typiskt är det viktigt på gipsskivor där du annars kommer se skillnad i yta på de ställen som är ren gips och där det är spacklat.

Alla sådana här trådar brukar dock sluta likadant och det är att TS kör det billigaste och skiter i det. Förmodligen blir de nöjda ändå.

• Gilla
Stefan N
  • Laddar…
A
S StorBagaren skrev:
Du tror att det blir bra? Det är då alltså endast första strykningen jag vill åt med billiga färgen, som sen målas över med en bättre färg, milltex där jag ska ha vitt och beckers living där det ska vara annat än vitt.
Jag kör alltid två lager så jag vågar inte svara på om 1 räcker. Om du ska täckmåla med annat än vitt så kanske du behöver täckmåla två gånger. Blir det flammigt så får man måla en gång till. Ha inte för lite färg på rollern och måla bara vått i vått. Gå inte tillbaka och måla där du målade för 5 minuter sedan, då blir det flammigt. Kör en strålkastare från sidan så upptäcker du lättare om du råkar måla en rand eller liknande.

F falkn skrev:
Jag går mot strömmen och rekommenderar en riktig grundfärg. Det är stor skillnad i färgernas uppbyggnad och syfte. En grundfärg fäster bättre på underlaget och jämnar ut mindre ojämnheter något samt ger en jämn lyster när du sen målar med väggfärg. Typiskt är det viktigt på gipsskivor där du annars kommer se skillnad i yta på de ställen som är ren gips och där det är spacklat.

Alla sådana här trådar brukar dock sluta likadant och det är att TS kör det billigaste och skiter i det. Förmodligen blir de nöjda ändå.
Haha det är exakt så alla trådar slutat i som jag läst :rofl: men hellre att det svider något extra i plånboken nu i början än i ögonen i flera år framöver. Men är det grundfärg som grundfärg? Funkar den där svinbilliga tak/grundfärg? Då istället för billiga väggfärgen.

För rätt många år sedan skulle jag grundmåla ett par väggar innan tapetsering, ville undvika att limmet sögs upp i för snabbt väggen. Nya gipsväggar. Köpte en extremt billig väggfärg på Rusta (typ 70 kr för 5 l). Tänkte att det borde gå med vad som helst.

Efter en strykning gick det överhuvudtaget inte att se att väggen var målad. Jag var helt förbluffad över att en färg kan täcka så fruktansvärt dåligt. Den blöta färgen täckte någorlunda, men efter torkning syntes absolut inget av färgen. Det hade säkert gått att limma tapet på det, porerna hade väl tätats till lite. Men jag strök en andra gång som säkerhet. Då blev det lite bättre täck.

Nu har jag förstått att Rustas färger idag är lite bättre.

S StorBagaren skrev:
Haha det är exakt så alla trådar slutat i som jag läst :rofl: men hellre att det svider något extra i plånboken nu i början än i ögonen i flera år framöver. Men är det grundfärg som grundfärg? Funkar den där svinbilliga tak/grundfärg? Då istället för billiga väggfärgen.
Tak- och grundfärg är helt olika saker. En takfärg har massa pigment, men ingen struktur och stabilitet. Grundfärg tvärtom. Personligen målar jag bara med Beckers färger. Grundar med Grundfärg, strykning 1 med Väggfärg Plus bruten i rätt kulör. Slutstrykning med Mood Velvet (tidigare Symfoni Ultramatt).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.