Billig renovering av köket

7k läst  39 svar

1. J
    Medlem Nivå 3
    Hej,

Har under de senaste veckorna jobbat med att göra en enklare och billig renovering av köket. Jag skulle tro att liknande renoveringar är intressant för många då köksrenoveringar kan bli så väldigt dyrt. Så tänkte jag att det vore kul att dela med mig lite av vad vi gjort.

Lägenheten vi bor i byggdes 2005 så allt är relativt nytt och i bra skick. Vilket gjorde att det kändes dumt att göra en fullständig renovering bara för att vi inte var riktigt nöjda med material och färger.

Har tyvärr ingen bra översikt bild över köket när vi började men dessa 3 bilderna borde ge en ide.

20170910_115439.jpg 20170910_115416.jpg 20170910_115446.jpg

Som ni ser så var det en orgie i Ek. Eftersom allt var ek så blev det lite mycket och lite mörkt.

Första saken vi gjorde var att slipa och vaxa bänkskivorna för att göra dem mörkare och lite mer som valnöt. Vilket redan det gjorde stor skilnad eftersom det bryter av ek färgen.
    20170918_210200.jpg 20170916_201021.jpg

Nästa steg var att fixa till skåpsluckorna. Först funderade vi på att köpa nya skåpsluckor men efter att ha tittat runt lite så kom vi fram till att det skulle bli dyrt. Så vi alde istället att sprutmåla dem vita. Så letade en del efter bra företag som kunde göra detta. Hittade efter ett tag http://www.sprutmaladesign.se/ och kan verkligen rekomendera dem. Både i pris och resultat. Så är ni i Malmö området och ska göra detta så kontakt dem. Finns säkert en massa duktiga firmor som kan göra sånt här men hittade ingen som skrev något om de firmorna jag kollade på.

Så här blev iallafall resultatet.
    20171027_184518.jpg 20171027_184507.jpg

Nästa steg är det fula blå kaklet. Har inte riktigt bestämt mig för vilken lösning jag ska köra på där. Vill helst undvika riva ner det nuvarande kaklet då det känns som väldigt mycket jobb. Så funderar på 3 olika alternativ.
    1) Någon form av tapet lösning med glas utanpå. (Fästa någon skiva typ bygg gips, sen tapetsera och sen sätta en glasskiva utanpå.
    2) Fibo board vilket är en typ av plywood skiva med mönster på som ser ut som kakel eller liknande. Tänker man kan bara sätta fast en sådan utanpå kaklet med lite silikon.
    3) Kakel på kakel.
    Någon som har några förslag här? Gillar att göra så mycket som möjligt själv då det är kul att lära sig nya saker :)

Hoppas denna post kan ge någon lite inspiration.
    Total kostnad än så länge är runt 10 000kr med allt. Stänkskyddet blir säkert ytterligare 3-4k gissar jag på.

2. J.Karlsson
    Medlem Nivå 1
    Får man fråga vad det kostade att få luckorna målade?

3. simpa81
    Renoverare Nivå 10
    Måla kaklet! Det gjorde vi i vårt gamla kök, blev över förväntan bra faktiskt!

MiniMii gillar
  4. J
    Medlem Nivå 3
    Jag betalade ca 6500kr totalt vilket efter att ha hört av mig till 4-5 olika firmor kom fram till var ett mycket bra pris detta inkluderade demontering och montering.

5. J
    Medlem Nivå 3
    Det är ett alternativ det är bara det att fogarna ser ut som skit. Då kaklet inte har raka linjer utan ska se "gammla" ut eller något så kommer det inte bli snyggt ändå tror jag 20171027_192315.jpg . Se bild:

6. J.Karlsson
    Medlem Nivå 1
    Tack för infon. Det känns som ett ganska bra pris, Blir ju som nytt. :)

7. J
    Medlem Nivå 3
    Absolut räknar med att det hade kostat absolut minst 20k att byta luckorna. Sen kan säkert priset dem tar variera beroende på hur luckan ser ut. I vårt fall måste det varit bland dem enklaste då de är helt släta. Så kanske blev billigare pga det. Men jag skickade en bild till dem och frågade om priset.

8. simpa81
    Renoverare Nivå 10
    Vi målade både kakel och fog.

9. J
    Medlem Nivå 3
    Hade fogen varit jämn så hade det nog blivit bra. Men eftersom den ser sjukt amatörmässig ut (troligen pga kaklet) så tror jag inte det blir bra även om man bara ser mönstret.

10. B
    Medlem · Nivå 12
    Vet du vem som tillverkat köksskåpen?
    Luckorna och lådfronterna såg påkostade ut med mönsteranpassning för dem som är direkt ovanför varandra.

11. J
    Medlem Nivå 3
    Det är ett Ballingslöv kök byggt av Riksbyggen. Tror inte det finns så mycket tanke med mönsterpassningen. Om det finns någon så är det nog en slump. Luckorna är inte solid ek utan ek faner.

12. B
    Medlem · Nivå 12
    Tack :)
    Okej, jag tycker det ser ut att vara mönsteranpassat ovanför mikron, men ett foto är ju inte samma sak som att se det i verkligheten.

13. J
    Medlem Nivå 3
    Förstår vad du menar ser väldigt mönsterpassat ut just där. Men de skippade nog resten av köket :p

14. L
    Medlem Nivå 9
    Jag målade vårt fula 70-tals kakel i köket med vanligt väggfärg för våtrum. blev faktiskt riktigt ra och det satt berghårt fast. kunde skrubba med grön svamp utan att det mattades. Jag målade över allt, fogoch platta och det blev sjukt mycket bättre än det brunorangea originalet.Jag rengjorde dock väldigt noga med avfettning innan.

15. J
    Medlem Nivå 3
    Inte sagt att bara att måla kaklet så hade det blivit mycket bättre. Men just nu är jag mest inne på att sätta nytt kakel. Det jag då funderar på är vilken stil vi ska ha fin så sjukt mycket att välja på. Och om jag vågar göra det själv samt om jag faktiskt sparar några pengar på att göra det själv när jag då behöver köpa verktygen för att faktiskt göra jobbet också.

Finns ju andra anledningar till att göra det själv också som inte har med pengar att göra så som att jag vill lära mig göra det.

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: