Billig luftvärmepump eller elradiatorer?

7k läst  4 svar

1. K
    Medlem Nivå 7
    Vi har ett gammalt sädesmagasin, två "rum", c:a 40 kvm yta, låg takhöjd plus snedtak. Huset finns i Sörmland och är isolerat med c:a 180 mm mineralull i väggar och tak. Tre mindre tvåglasfönster i öst och sydöstläge. Tänker nu göra iordning en liten pubdel och ett gästrum som ska värmas upp vid enstaka tillfällen och resten grundvärme.

Ska vi satsa på en billig, färdigfylld on/off-luftvärmepump? Tips på billiga (vinteranpassad)? Eller ska vi köra med elradiatorer? Om vi kör med luftvärmepump kanske vi kan hålla högra grundvärme så jag kan få en liten arbetsplats när jag arbetar hemifrån. En annan fördel med värmepump är ju att ventilationen blir bra vilket kan behövas då utrymmet är lite "unket" nu.

Tips och synpunkter?

2. C
    Medlem Nivå 6

Re: Billig luftvärmepump eller elradiatorer?

Ventilationen blir ju inte bättre bara för att du sätter in en luft/luft värmepump.
    Den gör ju inte mer åt ventilationen än en takfläkt gör.

Förfylld on/off pump kostar nog mer än det smakar tyvärr.
    Är det de enda valet du har, mellan förfylld och direktel hade jag valt direktel.

Men hellre än direktel tycker jag du skall skaffa en "vanlig" inverter med R410A köldmedie i.

3. K
    Medlem Nivå 7

OK, den ON/OFF jag tittat på kostar 5000 kr och har R410A som köldmedie (på Silvan). Säkert inte bästa märkeskvalité men OK för sitt syfte. En inverter för 9000 och uppåt plus några tusen i installationskostnad är utrymmet inte värt ens med dagens elpriser. I så fall jag nog med bef radiatorer tills vidare.

Sant, fel av mig men luftcirkulationen förbättras och luften filtreras.

4. C
    Medlem Nivå 6

Är det 410 så kanske den är att tänka på iaf

men ja skulle hellre rekomendera något som denna:
    http://www.amexa.se/default.asp?product=PamE12

Köpte en till min tvättstuga, verkar då bra iaf.

Sen hur länge den håller jämfört med märkesmodellerna får tiden utvisa, har en panasonic installerad i huset så jag kan ju jämföra :D

5. K
    Medlem Nivå 7

Intressant tips - tackar!

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: