Jag har några gånger velat ha en tillfällig övervakningskamera hemma.

Kolla vad katterna gör när en viss larmsensor går igång, kolla om katten med urinsten gått på låda, osv. (Mycket spionerande på katterna)

Hittills har jag plockat fram nån gammal andriod-telefon och bråkat med diverse appar.
Men nu känner jag att det skulle vara himla smidigt med en riktig kamera för detta.

Jag söker egentligen något billigt, gärna en bit under tusenlappen.
Helst slippa använda instängda appar för den, vill kunna använda rest-api, Home Assistant osv.

Har väl egentligen ingen tanke på hur lagringen ska funka, då jag inte har nån vana från andra system.
Spara bilder på minneskort skulle nog vara bra nog.

Bildkvalitet är lite skitsamma, ser man skillnad på två katter med olika färg så är det bra nog.

Finns det några labbvänliga leksaker där ute?

Jag kör en dlink dcs5000, https://www.netonnet.se/art/smarta-...MI0uHH7Mvv5wIVDqqaCh3iVwMVEAQYASABEgIPCvD_BwE för att ha koll på katten när vi är bortresta. Vet inte om du kan koppla den till tex HA men jag har gjort simplast möjliga så jag bara får ett mail med en bild när katten varit o käkat
(Man ställer enkelt in ett rörelseövervakningsområde i kamerabilden som triggar ett mail)

Den har även IR så du får tom bra bilder även i mörker, dock inte med färg då :)

Övervakningskamera bild i mörker med IR, visar en katt och några föremål i ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kör den dessutom utomhus i en oisolerad friggebod och har funkat utmärkt i 4 år nu. Ett kap för 600 spänn skulle jag säga.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.