Hejsan, jag kikade på bordsmonterad pelarborr och undrade om ni har något liknande och vad ni kan rekommendera.

Först blev jag inställd på att köpa en Einhell TC-BD 630 som ligger på ca 3 000kr.

Sedan såg jag att Biltema har en som är väldigt snarlik, en de kallar BD5512, också denna för 3 000kr.
Biltemas har både LED-belysning och lasersikte för samma pris. Den har även steglös hastighetskontroll medan den från Einhell justerar man hastigheten genom att byta plats på remmarna.

Efter ytterligare letande så ser jag att Einhell har en dyrare maskin som de kallar TE-BD 750 E som ligger på närmare 4 000kr. Även denna har belysning och laser osv.
De är väldigt snarlika till utseendet. Så man undrar ju lite om inte båda är mer eller mindre samma "skit" för den pengen. Det finns så mycket verektyg, billyftar osv som ser nästintill identiska ut mellan olika märken som jag har märkt när jag har jämfört inför köp senaste tiden.

Vad tror ni, är Biltemas något att gå på i detta fallet? Inte kan väl den andra vara värd en tusenlapp mer?

Det finns en fundamental skillnad mellan maskiner med flera växlar och de med elektronisk hastighetsreglering. Och det är att de växlade maskinerna har högre moment på låga varvtal tack vare att utväxlingen ändras. Stora borr körs på låg hastighet och kräver stort moment. Små borr ska ha hög hastighet och kräver inte så stort moment. (Allt annat lika).

Naturligtvis finns det maskiner med elektronisk varvtalsreglering som klarar stora moment i hela registret, men de är inte billiga. Motorn måste då dimensioneras för högsta moment på högsta varvtal. Den växlade maskinen kan dimensioneras för högsta moment på lägsta varvtal.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Hakar på denna tråd. Är också intresserad av en mindre pelarborr för mopedrep, mindre saker..men vill inte köpa något skräp.
:D

Jag har denna från Hornbach.
https://www.hornbach.se/shop/Bankborrmaskin-PATTFIELD-800W/6045379/artikel-detaljer.html

Bänkborrmaskin med 80 mm borrdjup och låga varvtal, modifierad med längre rem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Borrdjupet är 80 mm och den har låga varvtal, det var viktigt för mig, särskilt borrdjupet. Hade gärna fått vara mer för det behöver man ibland.

Har fått modda den med en ny rem som var lite längre så det blev lättare att byta varvtal. Fick smörja upp lagren och borraxeln då fettet var lite väl hårt. Men annars så är jag väldigt nöjd för det priset.
Har borrat med 25 mm borr i stål utan problem med den.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
T Toye_ skrev:
Jag har denna från Hornbach.
[länk]

[bild]
Borrdjupet är 80 mm och den har låga varvtal, det var viktigt för mig, särskilt borrdjupet. Hade gärna fått vara mer för det behöver man ibland.

Har fått modda den med en ny rem som var lite längre så det blev lättare att byta varvtal. Fick smörja upp lagren och borraxeln då fettet var lite väl hårt. Men annars så är jag väldigt nöjd för det priset.
Har borrat med 25 mm borr i stål utan problem med den.
Plus ett på den.

Jag har samma, och i min research hittade jag ingen som kunde matcha den, till det priset.. Ska man borra mycket trä och kanske på sin höjd mjuka metaller är Boschs PDB 40 vettig med, men som det beskrevs bra här ovan så gör avsaknaden av växlar (och att röret till stativet mer liknar ett dammsugarrör) att den är mindre lämplig till större hål i stål....

Dan1891 Dan1891 skrev:
Undrar hur kass den här billiga saken från Lidl är? :

Bänkborrmaskin - Lidl Sverige - www.lidl.se

Verkar vara växlad med remdrivning, men bara 50mm borrdjup?
50mm är inte det lite snålt?
Ska du borra igenom en 45 mm regel så får du justera bordet så att borret i princip nuddar regeln för att komma igenom. Har du då spännt fast bordet och regeln och vill borra med tex. ett större borr i samma hål så kommer du inte kunna få ut borret ur chucken och sätta in ett större. Då får du lossa allt och sen byta borret och ställa in allt igen så att du borrar i samma hål. Det blir väldigt bökigt och inte särskilt roligt att jobba så.
Men en liten klen bänk pelarborr är bättre än ingen alls.

Skulle inte köpa den för att borra i stål, trä klarar den nog fint.

Dan1891 Dan1891 skrev:
Undrar hur kass den här billiga saken från Lidl är? :

Bänkborrmaskin - Lidl Sverige - www.lidl.se

Verkar vara växlad med remdrivning, men bara 50mm borrdjup?
50mm är inte det lite snålt?
Om du vill borra lite ovala håll är den perfekt..

• Haha
  • Gilla
Anonymiserad 156538 och 4 till
  • Laddar…
Bosch-maskinen har faktiskt två mekaniska växlar, så den kompromissar lite mellan fördelarna mellan mekanisk varvtalsreglering och elektronisk dito.
Den har ett relativt stort borrdjup också på 90mm.
Jag är på det stora hela nöjd med min, men den är inte perfekt.
Den är inte 100% stum så borret kan glida något när man ska borra i besvärliga ämnen.
Men det är skönt att slippa lägga om remmar när man vill byta varvtal!

Bosch har ingen "blå" perarborr utan endast den gröna?

C
T trojlee skrev:
Stämmer

T Toye_ skrev:
Ska du borra igenom en 45 mm regel så får du justera bordet så att borret i princip nuddar regeln för att komma igenom. Har du då spännt fast bordet och regeln och vill borra med tex. ett större borr i samma hål så kommer du inte kunna få ut borret ur chucken och sätta in ett större. Då får du lossa allt och sen byta borret och ställa in allt igen så att du borrar i samma hål. Det blir väldigt bökigt och inte särskilt roligt att jobba så.
Men en liten klen bänk pelarborr är bättre än ingen alls.

Skulle inte köpa den för att borra i stål, trä klarar den nog fint.
OK, tack för info!

T trojlee skrev:
[QUOTE="t
Nä, tyvärr ingen blå. Det hade varit fint med en förfinad blå variant.
Den gröna är en potent maskin, men en blå hade varit ännu bättre, men såklart även dyrare.

Jag kände att Biltemas alternativ skulle kunna vara något för mig ändå, men så hittade jag denna video:

Verkar som att något på kretskort överhettar och display och laser slutar fungera. Han fick detta fel på kort tid på 2 av 2 maskiner... Så det blir nog inget med den i alla fall, det hade blivit en riktig chansning för att ta reda på om de har åtgärdat felet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.