Byggahus.se

Bilfråga, rimligt att generator går sönder efter 6000 mil?

1. S
    Medlem Nivå 8
    Hej!

Har en Renault Laguna av 2010 års modell, har gått ca 6200 mil. Förra veckan ville den helt plötsligt inte starta på morgonen, så jag tog bussen. På kvällen startade jag upp den med startkablar och grannens bil och då startade den direkt. Körde runt 20 minuter för att ladda batteriet. Kom hem, stannade motorn och startade igen, ville inte starta.

Nästa dag, startade med startkablar och körde ner till Volvo/Renault. De konstaterade att batteriet var kass, beställde ett nytt (tydligen nån sorts specialbatteri). Det nya batteriet höll laddningen bättre, men de fick efter 10 minuters provtur meddelande om att "laddningsfel". De undersökte kablar kring generatorn, alla var hela. När de knackade på generatorn med hammarskaftet började den ladda igen. Men efter nån minut slutade den ladda. De konstaterade generatorbyte och att allting landar på ca 14000 kr med ny generator, batteri och arbete.

Min fråga, är det rimligt att en generator går sönder efter 6000 mil? Jag tycker inte det. Min förra bil bytte jag också generator på, men det var en Volvo V70 som hade gått 36000 mil. Kommer absolut att be Volvo ta kontakt med Renault Sverige för att se om de tar kostnaden. Det känns inte som om att detta kan räknas som "normalslitage" utan snarare en defekt motordel.

Plan B är att ta det på bilens maskinskadeförsäkring, men självrisken är 5000 kr :/

/S

2. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Jag skulle inte säga att det är speciellt vanligt att en generator går sönder så tidigt men att hävda ursprungsfel måste vara lite knepigt.

Om du inte redan har bytt generatorn till detta pris skulle jag föreslå att du tar generatorn till en startmotor/generator-verkstad och får den reparerad för en bråkdel av kostnaden. Det låter som att det kanske är nya kol och ev kolhållare som ska till.

3. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Är det inte fem års nybilsgaranti på Renault, eller är din lite för gammal för det kanske? Isåfall skulle jag ju argumentera för att de tar det på goodwill.

Generatorhaveri hör väl inte till vanligheterna på så pass nya bilar, men bilen är ju trots allt fem år och då börjar det komma än det ena och andra.

4. L
    Medlem · Nivå 8
    Renault och kvalitet har väl aldrig hört ihop så jag kan väl inte säga att jag är förvånad. I ärlighetens namn finns det väl inte många biltillverkare med kvalitet idag, men just Renault tillsammans med några andra är sådana märken jag reflexmässigt undviker.

5. P-plats
    Medlem · Nivå 15
    14000:- byte av generator och batteri låter ju inte direkt billigt...
    Nu vet jag att Renault ibland gör det lite mer komplicerat än vad det behöver vara MEN nån måste ju göra det betydligt billigare!?

6. 1
    Medlem · Nivå 14
    Jag tycker det låter väldigt dyrt med 14000kr för att åtgärda detta.
    Jag är även tveksam till felsökningen där man konstaterar att byte krävs.
    Det vanliga på dessa bilar är OAD (Frihjulskopplingen) som lägger av och slutar greppa.
    De kanske räcker med att byta OAD, det kräver ett specialverktyg för att lossa men en OAD kostar inte många kronor.
    Nu vet jag inte vilken motor du har men postar lite länkar.
    http://www.bildelaronline24.se/renault/laguna-iii-bt0-1/23369/10452/generator-delar
    Där rekommenderar jag INA http://www.bildelaronline24.se/ina/2386603 rekommendationen baserar sig inte på att den är billigast utan för att det är INA som är den stora tillverkaren och oavsett vilket dyrare fabrikat du väljer så är med största sannolikhet samma INA OAD du får fast du betalar mer ;)
    Du byter rem och spännrulle samtidigt som OAD.
    Detta borde en riktigt verkstad kontrollera och ordna direkt.
    Att en OAD går sönder vid dessa miltal är inget konstigt.
    .https://www.youtube.com/watch?v=hrFcPqZuO3A
    http://ww2.gates.com/europe/oap/images/Overrunning_Alternator_Pulley_DRAWING_METAL_SE.jpg
    I övrigt så måste en generator testas riktigt för att kunna säga att den är felaktig så ställ endast den enkla frågan "vad är det som gått sönder i generator?" till den som felsökt, om du inte får ett rakt svar så lär de inte ha kontrollerat/felsökt generatorn.
    Knackningen som fick generatorn att börja fungera igen ökar sannolikheten för att felet är i OAD som började greppa tillfälligt när det knackades på generatorn.

Redigerat 13 apr 2015 11:00
  7. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Det är så en slipsten ska dras! På dom bara :D

8. I
    Anonym
    Där fick man lära sig nåt nytt. Hade ingen aning om att det fanns sådana kopplingar där, hur länge har de funnits? På generatorn menar jag, på min 60-tals utombordare av märke Crescent satt det en på propelleraxeln avsikten var att propellern skulle stanna om man körde på grund.
    Vad är avsikten med OAD ? Och vad aktiverar den? Med andra ord hur funkar det?
    Förstod att de förklarade det i länken men förstod inte vad de förklarade.

Letade upp min bil bo24, jo det ska vara en sån frihjulsremskiva på den, står inget om det i Haynes, nu känner man sig blåst, min överladdade så att lampor och dioder gick hädan och den vägrade starta efter det. 7500 fattigare blev jag, generatorn var kass sa dom, nu förstår jag, jag förstår också varför jag inte kunde få den gamle med hem. Fy fan vad de blåser oss konsumenter. Håller med mexitegel, på dom bara!

PS. De bytte bara generator för den pengen, (eller bara frihjulet).

Redigerat av moderator 13 apr 2015 19:22
  9. 1
    Medlem · Nivå 14
    Meningen är att inte belasta motorn i onödan samt sänka utsläpp och förbrukning men det är marginellt.

Om det inte löser sig så rekommenderar jag ett bilbyte till en sån här (y)
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    800px-Lloyd_Alexander_BW_1.jpg

Den har inga moderniteter och går att laga med lite trälim.

• Laddar…
  10. I
    Anonym
    Den är fin.(y)
    Tar tillbaka en del, min bil har inte frihjulstrissan, BO24 har fel i registret, det är ju inte första gången, så jag borde anat och kollat i bilen innan jag började kasta skit.:surprised:
    Annars är en gammal Amason en dröm.:)

11. W
    Anonym
    Ford fokus och c-max hade också problem med generatorerna, fick lämna in min -06a som hade rullat ca 8000 mil, dock var det inga 14000. utan 3500:- (utbytesgenerator ), illa nog ändå.
    Det som hände var att lagret skar ihop på dem

12. M
    Medlem Nivå 9
    Det där borde kunna gå att ta på maskinskadeförsäkringen om du har bilen helförsäkrad.

13. tullemannen
    Medlem Nivå 8
    Vad har du för motor i din bil?
    Hur ser fördelningen ut på kostnaden vad gäller felsökning, byte, delar?
    14000:- låter som mycket pengar för ett generatorbyte på en "vanlig bil".
    Att ta det via bolaget kan vara en bra lösning ibland trots allt, men en sak är viktig att kolla upp.
    Och det är vad bolaget är villigt att betala för. Ibland kräver dom montering av begagnade delar.
    Sällan brukar dom godta kostnad för montering av nya delar, i bästa fall bytes-del.

14. M
    Husägare Nivå 10
    Det låter som om kolen har tagit slut eller hållarna kärvar , dom borde kunna byta kol och laddningsregulator för en simpel peng , men dom försöker att ta den smidigaste vägen o bara sätta dit nya grejor.

15. M
    Medlem Nivå 9
    Man kan sällan byta kol och laddregulator på ett enkelt sätt på en generator tillverkad på denna sidan av Millenieskiftet.