Nåja, lite skillnad är det väl mellan ett kontor i källaren och bilförsäljning i trädgården.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
L Lilak skrev:
Nåja, lite skillnad är det väl mellan ett kontor i källaren och bilförsäljning i trädgården.
vart med om både läkarmottagning dagmamma hunddagis och byggfirmor en polares granne har nån form av kontor hemma med 10 anställda blir många bilar av det

M maria01 skrev:
vart med om både läkarmottagning dagmamma hunddagis och byggfirmor en polares granne har nån form av kontor hemma med 10 anställda blir många bilar av det
Så länge detaljplanen tillåter det är det inga problem.

/Krille

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Du tycker inte att ts skall gå över med bullar och kaffe också?
Jag menar det. Precis lika orealistiskt.

Rackartekla
K Krille4 skrev:
Så länge detaljplanen tillåter det är det inga problem.

/Krille
Detaljplanen tillåter INTE något annat än bostäder. Hur går man vidare. Detta har nu eskalerat. Köpare parkerar utanför på gatan, som är smal. Bilar körs ut och in på tomten från tidig morgon till mitt i natten.

• Ledsen
Roger Fundin
  • Laddar…
Rackartekla Rackartekla skrev:
Detaljplanen tillåter INTE något annat än bostäder. Hur går man vidare. Detta har nu eskalerat. Köpare parkerar utanför på gatan, som är smal. Bilar körs ut och in på tomten från tidig morgon till mitt i natten.
Förstår att det blir ett problem och jag skulle ha kontaktat kommunens bygglovsenhet. I min kommun är de mycket tillmötesgående och bra att prata med.

/Krille

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Då är väl kommunen de enda som du kan vända dig till. Det är ju de som skrivit detaljplanen och ska väl också se till att den följs. Finns väl någon byggnadsavdelning på kommunen.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Rackartekla
L lbgu skrev:
Då är väl kommunen de enda som du kan vända dig till. Det är ju de som skrivit detaljplanen och ska väl också se till att den följs. Finns väl någon byggnadsavdelning på kommunen.
Jag kontaktade kommunen för att ta reda på vad som följer i detaljplanen och fick svaret att det gäller bostäder. Tack för svar.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Claes Sörmland
Om huset har tagits i bruk för bilförsäljning så kräver det bygglov för väsentligt ändrad användning.

Om tomten har tagits i bruk som uppställningsplats för bilförsäljning så krävs också bygglov (regleras av en lista i PBF).

Det är kommunens byggnadsnämnd som är ansvarig för tillsynen. De öppnar ett ärende vid anmälan. Om grannen inte rättar ganska snart efter kommunens kontakt så utdöms en byggsanktionsavgift och föreläggande om rättelse ställs ut.

Det som kan krångla till juridiken är om det är en sån där person som har bilhandlande som hobby. Då är det inte solklart en verksamhet utan mer en del av boendet och kräver därmed inte nödvändigtvis bygglov.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Jag kontaktade kommunen för att ta reda på vad som följer i detaljplanen och fick svaret att det gäller bostäder. Tack för svar.
inte samma som att göra en anmälan dok

Det är inte så enkelt att säga att man inte får bedriva olika former av företagande. Om du hyr ut halva huset till ditt företag innebär inte att du bryter mot dp. Det är många som driver företag hemifrån.
För att ha lite mer fördomar så brukar folk från Mellanöstern ofta ha stora släkter. Där man träffas och umgås. Då blir det även mycket bilar.
Jag kan ibland känna att vi svenskar är lite tråkiga där....m

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.