Rackartekla
X Xaktly skrev:
Hur var det nu? TS är ganska fåordig.
Jag TROR det kommer att bli problem då jag sett dem ute och mäta och peka. Har inte pratat med dem p g a språksvårigheter då grannarna endast talar språk från mellanöstern.

Rackartekla Rackartekla skrev:
Jag TROR det kommer att bli problem då jag sett dem ute och mäta och peka. Har inte pratat med dem p g a språksvårigheter då grannarna endast talar språk från mellanöstern.
Tja, enklast kanske är att försöka prata med dem?

Har de någon som helst framgång som bilförsäljare bör nog de nog kunna hålla en enkel konversation på svenska...

Funkar inte det bör det nog inte vara så svårt att hitta en person som kan förklara för dem på arabiska.. ;)

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Endast språk från Mellanöstern? Ingen engelska? Men eftersom du inte pratat med dem så vet du väl inte riktigt?

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Om de inte kan något annat språk än, säg, arabiska så finns det ju en stor risk att de inte vet om att de med största sannolikhet är förbjudna att bedriva verksamheten hemifrån. Ta dig tiden att välkomna dem till området och i konversationen vänligt upplysa om reglerna. De flesta uppskattar att få hjälp att förstå systemet om de själva har utmaningar att ta till sig infon.

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
ÄR det ett problem, eller tror du att det kommer BLI ett problem?
Om TS tror att det kan bli ett problem är det väl bättre redan nu att kontrollera om detaljplanen tillåter verksamheten och informera grannen om det?

Även om det inte blir problem för TS blir det garanterat problem för grannen framöver om han bedriver verksamhet i strid med detaljplanen.

/Krille

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jan Christianson Jan Christianson skrev:
Om det finns en detaljplan för fasigheten säger den säkerligen att området är avsett för bostäder och inte för handel. Är det så kan grannen lägga ner verksamheten direkt. Kontakta stadsbyggnadskontoret i din kommun, så får du besked.
Detaljplan är ju också en viktig aspekt på det. Risken är ju att de driver det utan någon som helst skyltning eller tecken på verksamhet. Det står ett gäng bilar där, och ibland kommer det en "kompis" och testar en bil...
Då kan det vara enklare att rikta in sig på parkeringen och anmäla bygglovspliktig verksamhet när det står ett gäng bilar reggade på bilfirman. Om de nu är reggade på bilfirman, de kan ju tillhöra "kompisar" och "släktingar".

Bäst är nog att gå över och hälsa dem välkomna till kvarteret och försöka få lite mer info om deras planer och ta det därifrån.

Ring skatteverket. Säkert svarta pengar inblandade...

• Arg
CCPusher
  • Laddar…
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Ring skatteverket. Säkert svarta pengar inblandade...
Är det ursprung, språkkunskaper eller yrke som du generaliserar på? :thinking:

• Gilla
Rasputitsa och 3 till
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Är det ursprung, språkkunskaper eller yrke som du generaliserar på? :thinking:
Jag tror hen generaliserar baserat på folk som står utomhus och mäter och pekar.

Det låter rimligt förresten, jag brukar själv stå i trädgården och mäta och peka lite titt som tätt, och jag missade att lämna in min deklaration i tid i år. Typisk skattesmitare.

• Gilla
  • Haha
Festlund och 10 till
  • Laddar…
Vänta nu ....

Utifrån att grannar som äger en bilfirma har mätt och pekat i trädgården så är du orolig för att de ska starta bilförsäljning hemifrån? Och inga andra indikationer på det? Jag tror du kan ta det lugnt.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Varför är det så svårt nu för tiden att bara ta en snack med grannen först innan man börjar kolla lagtextar - bygglagar - detaljplan - stadsbyggnadskontoret och jag vet inte vad, okay det kan vara språksvårigheter, men försök då att få kontakt med någon som förstår och talar språket, så du kan få en bra kontakt med dina grannar från början i stället för att från början misstänka att problem vill uppstå.
Att från början ha den inställning att " Jag tror det kommer bli problem " är en ganska negativt inställning att ha !
Speciellt när du i princip inte har något att bygga det på.

Bara för att du har kollat upp din granne har ett registrerat bilfirma på annan ort, är inte lika med att han kommer att bedriva bilförsäljning från hemmet.

Fast det klart när du har stått och spanat på han lite gömt bakom dina gardiner och sett hen varit ute och pekat och mätt är det helt klart en mycket misstänksamt verksamhet han bedriver, kanske något för FOA ? - troligen kommer en ny färdigbyggd utställningshall stå på din granntomt en morgon du vaknar, för det kan ju helt klart inte vara så att han har varit ute och mätt till en ny trall terrass/uteplats. ;)

Vad är ditt egentliga problem ? För mig låter det lite som det kanske beror på att det personer med en annan etnisk bakgrund än just Svensk.

Du skriver " Har inte pratat med dem p g a språksvårigheter då grannarna endast talar språk från mellanöstern. " Så hur vet du dem inte pratar Svenska ? Bygger du det på att hens namn inte är Svensson eller Nielsson eller hur har du kommet fram till det ?

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
s._a._m. s._a._m. skrev:
Så hur vet du dem inte pratar Svenska ?
(min kursivering)

Tja, det är ju inte alla som gör det... ;) Eller iaf inte skriver det... ;)

Men det här är ofta något som dyker upp här (dvs allmänna tips om hur man uppför sig) och som jag ställer mig lite frågande till. Det här är juridik-delen av forumet. Då känns det naturligt att man här diskuterar just juridik.

Så kan man använda en annan del av forumet för att ge tips och råd om hur man bäst hanterar situationer som inte har med juridik att göra. (Eller för den delen förfasa sig över andras brist på vad-det-vara-må.)

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
M mensjueii skrev:
Erbjud grannen att du köper hans fastighet och se till att erbjuda så mycket pengar att det blir fördelaktig för honom att flytta verksamheten.
Du tycker inte att ts skall gå över med bullar och kaffe också?

M
elpaco elpaco skrev:
Du tycker inte att ts skall gå över med bullar och kaffe också?
Ja, varför inte. Bullar och kaffe är trevligt. Ser dock inte hur är en lösning på TS problem.

om det är ökad trafik som är det man är orolig över borde ju inga företag få vara i hemmet eller hur

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.