Rackartekla
Vad kan man göra om en nyinflyttad granne, med registrerad bilfirma, börjar med sin försäljning från sin villatomt. Bilfirman finns registrerad på annan ort sedan tidigare.
Vill inte se fullt med parkerade bilar på granntomten och därtill ökad trafik med köpare. Många barnfamiljer i området.
Vad finns det för regler?

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Om bilarna är en del av verksamheten torde det krävas särskilt bygglov för parkeringen.

• Gilla
Claes Sörmland och 4 till
  • Laddar…
ÄR det ett problem, eller tror du att det kommer BLI ett problem?

• Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
Tänker på TV serien Klotty :rofl::crysmile:
Den är inspelat på en villatomt i Huddinge söder om Stockholm, och på den tomten har de varit bilfirma i alla tider.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
finns många bilfirmor hemma oss folk så att det skulle vara lagbrott har jag svårt att se, men vad är skillnaden mot nån som har bil intresse och har flera bilar hemma eller familjer med vuxna barn där varje barn har egen bil

• Gilla
fribygg och 4 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
finns många bilfirmor hemma oss folk så att det skulle vara lagbrott har jag svårt att se, men vad är skillnaden mot nån som har bil intresse och har flera bilar hemma eller familjer med vuxna barn där varje barn har egen bil
Jag tolkar de som att han tänker på all extra trafik som kommer med eventuella köpare som ska kolla/provköra bilarna.

att de står 5 extra bilar och att de sen kommer 25 personer i veckan för att kolla in dessa så blir det mer trafik på den gatan mot vad de "ska" vara.

Tror inte de finns några regler kring det. Vet bara hur svårt de är att flytta en bil som inte är din. Så länge de inte är en miljöfara så verkar de alltid vara lugnt.

• Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
M Mlindahl skrev:
Jag tolkar de som att han tänker på all extra trafik som kommer med eventuella köpare som ska kolla/provköra bilarna.

att de står 5 extra bilar och att de sen kommer 25 personer i veckan för att kolla in dessa så blir det mer trafik på den gatan mot vad de "ska" vara.

Tror inte de finns några regler kring det. Vet bara hur svårt de är att flytta en bil som inte är din. Så länge de inte är en miljöfara så verkar de alltid vara lugnt.
mina päron bor granne med en som har bilfirma och han har blandat med bilar hemma oftast är det mer som förvaring av dyrare bilar att det skulle vara mer bilar på grund av det har jag svårt att se. och gatorna oftast fullpackade av bilar en då från folk som själva inte bor i området på grund av det väldigt tryggt att parkera där för att sen ta tuben in till stan

• Gilla
ArneTW
  • Laddar…
Finns det detaljplan och vad säger den?

Bilservice har nämligen en egen kategori (G) skild från exv. bostäder (B):

"G BILSERVICE. Bilservice är ett begrepp som omfattar service både
till bilar och bilister. Det förstnämnda gäller bilförsäljning, biluppställning, bilreparation samt försäljning av drivmedel och tillbehör" (Boken om detaljplan och områdesbestämmelser, s. 89, min kursivering)

Detaljplaner är ju till för att undvika just precis den här sortens krockar, dvs att en granne helt plötsligt kommer på att det t ex skulle passa bra att starta en mekanisk verkstad på tomten.

Så kommersiell bilförsäljning kan vara planstridig verksamhet.

• Gilla
Ossian K Olsson och 20 till
  • Laddar…
M
Erbjud grannen att du köper hans fastighet och se till att erbjuda så mycket pengar att det blir fördelaktig för honom att flytta verksamheten.

• Gilla
Festlund och 9 till
  • Laddar…
Detaljplanen styr vilken verksamhet som tillåts.
Typ bostäder, industri osv...kolla med din kommun.

• Gilla
Ankmamma och 4 till
  • Laddar…
K kindvall skrev:
Om bilarna är en del av verksamheten torde det krävas särskilt bygglov för parkeringen.
Om det finns en detaljplan för fasigheten säger den säkerligen att området är avsett för bostäder och inte för handel. Är det så kan grannen lägga ner verksamheten direkt. Kontakta stadsbyggnadskontoret i din kommun, så får du besked.

• Gilla
TickyNucker och 6 till
  • Laddar…
Rackartekla Rackartekla skrev:
Vad kan man göra om en nyinflyttad granne, med registrerad bilfirma, börjar med sin försäljning från sin villatomt. Bilfirman finns registrerad på annan ort sedan tidigare.
Vill inte se fullt med parkerade bilar på granntomten och därtill ökad trafik med köpare. Många barnfamiljer i området.
Vad finns det för regler?
Om man meckar med med bilarna på tomten, och tvättar dem, tillkommer det miljökrav och tillstånd kan krävas från kommunen

• Gilla
Rackartekla
  • Laddar…
M Mlindahl skrev:

är det planlagt område avsett för 1-2 familjsboende i villor, har han ingen rätt bedriva verksamhet där,. Möjligen egen i mindre omfattning och icke störande och att han själv bor i huset med medgivande av grannar. vi fick iväg en arkitektfirma, trots att gamla svärmor var skriven i huset, och en kopieringsfirma samt stoppat andra etableringar i vårt område i centrala Göteborg.

• Gilla
Rackartekla
  • Laddar…
I första hand så ska du prata med grannen. Berätta om din oro och hör hur han resonerar. Kanske handlar det bara om förvaring och inget inte märkas mer än tidigare. Anmälan till kommunen ska vara en sista utväg tycker jag, först borde ni tala med varandra.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
ÄR det ett problem, eller tror du att det kommer BLI ett problem?
Hur var det nu? TS är ganska fåordig.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.