Byggahus.se

Bilförsäkring baserad på körstil & körsträcka?

1. S
    Medlem · Stockholms · 70 inlägg

Stefan vtt46

Medlem
    1. Någon som har erfarenhet av dom "nya" bilförsäkringarna (typ Paydrive eller Enerfy) där man blir övervakad via dongel i OBD uttaget.
    2. Blir det billigare?
    3. Hur är säkerheten, är det möjlig att skicka komando till bilens databox.

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Mera här :: var inne och kollade deras hemsida , det är detsamma hos alla bolag ,
    huvudförfallodag gäller , får inte sägas upp förtid , Paydrive säger vi bevakar din förfallodag ,
    då om jag har nyligen betalt så har jag ett år kvar tills dom kan ta över .
    Finns bara ett lagligt sätt att kringgå detta , regga om bilen till tanten eller garageförsäkring

3. Demmpa
    Husägare · Kalmar · 12 112 inlägg

Demmpa

Husägare
    För mig blir en försäkring via enerfy drygt dubbelt så dyr än vad vi har idag, även om jag anger att "jag kör lite bättre än de flesta" (8).
    Då har vi ända en svensonbil (V70, D2, 2015), 1001-1500mil/år ~ 125mil/månad, det är det högsta man kan ange på hemsidan som ungefärlig månadskörsträcka, i verkligheten kör vi ungefär det dubbla (över 2500mil/år).

Även när jag anger "Mycket bättre än de flesta" (1) så är deras försäkring dyrare på ovan nämnda körsträcka.

Paydrive (om man är "lugn förare") har ungefär samma pris som vår nuvarande, däremot verkar villkoren mm lite sämre hos dom än den vi har idag.

4. S
    Medlem · Stockholms · 70 inlägg

Stefan vtt46

Medlem
    Jag naturligtvis också tittat på deras hemsidor och får då fram att jag skulle tjäna ca 300- 500 kr om året om jag kör lungnare än dom flesta..
    Det jag undrar över är om någon har bilen försäkrad i något av bolagen och vilken känsla ni har angående hur dom bedömmer körstilen.

5. Peter2400
    Medlem · Västkusten · 5 273 inlägg

Peter2400

Medlem
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.