63 519 läst · 182 svar
64k läst
182 svar
Bilersättning, 2 bilar heldagsparkerade i flera veckor
Läs hela diskussionen när du är nykter. Conny påstod att oseriösa hantverkare skulle ta lång tid på sig när man har avtalat om fast pris.E Erik Salhammar skrev:
Redigerat:
Nej men det vem har sagt det!? Däremot finns det något som säger att arbetet vid rot inte kan innefatta 100% timkostnad/arbetskostnad...elpaco skrev:
Huruvida det är skäligt... ja.
Dyrt, absolut!
Kanske missat något, men är det klarlagt att firman fakturerat för 2 bilar, eller anser sig göra det?
Är hantverkare själv sedan många år tillbaka, och det händer titt som tätt att det bara faktureras för en servicebil trots att både 2 och 3 kört ut.
Är hantverkare själv sedan många år tillbaka, och det händer titt som tätt att det bara faktureras för en servicebil trots att både 2 och 3 kört ut.
Ja det kan såklart firman välja att göra, samma som att dom kan välja att fakturera mindre timmar än vad som arbetats. Kanju vara för att fylla upp luckor i schema eller liknande. Men har det tex avtalats en viss tid innan projekt ska vara klart så förefaller det ju annorlunda.Ben D skrev:
Om en snickare jobbar 20 dagar a 300pr dag servicebil på ett projekt. 6000:-
Om då 2 snickare skulle jobba 10 dagar x2 a 300pr dag på samma projekt. 6000:-
Vari ligger problemet?
Men skärp er.
HammarClark skrev:
Ja det kan såklart firman välja att göra, samma som att dom kan välja att fakturera mindre timmar än vad som arbetats. Kanju vara för att fylla upp luckor i schema eller liknande. Men har det tex avtalats en viss tid innan projekt ska vara klart så förefaller det ju annorlunda.
Om en snickare jobbar 20 dagar a 300pr dag servicebil på ett projekt. 6000:-
Om då 2 snickare skulle jobba 10 dagar x2 a 300pr dag på samma projekt. 6000:-
Vari ligger problemet?
Problemet som jag ser det är att några går i taket över firmabilar/servicebussar ,då någon ser fler än han vill betala för(med all rätt)
Därför nämnde jag hur det ser ut i min vardag titt som tätt senaste 25+ åren.
Att ta betalt för servicebil är ingen taxiverksamhet för anställda, utan att kunden betalar för en hyfsat utrustad buss/bil med verktyg/verkstad/material.
Vad timmar har att göra med det förstår jag inte...
Förstod jag din fråga rätt?
(Edit: tröttmössa som man är, inser jag att det kanske inte ens var en fråga
sorry sorry)
Redigerat:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 373 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 373 inlägg
Skillnaden i TS fall är att det är specat och att mantimmen troligtvis är lägre. Jag tycker det är oskäligt att Bilia eller Mechanum tar 2000kr/tim när jag lämnar in min bil på service. Jag menar en mekaniker tjänar troligtvis knappt 30K i månaden så max 280/tim inkl. soc. avgifter. Men nu vet ju alla med lite längre nästipp att i verkstaden finns det verktyg, liftar, diagnosverktyg osv. med avskrivning, hyra av lokalen, administrativ personal, ekonomiavdelning osv. Men man kan ju inte speca ”Ulla på ekonomin, 123,95, Martin på IT, 98,89, Jörgen på kundtjänst 28,92...” Allt sånt bakas ju i dom allra flesta fallen in i priset för hantverkaren, om inte, som i TS fall med bilen, så är troligtvis timpriset för hantverkaren lägre bara.elpaco skrev:
Jag tycker att det är oskäligt att ta betalt för bil alls. Om det är självklart att hantverkaren behöver en bil så är det självklart att den ingår i timpriset. Däremot skall man så klart betala milkostnad.
Varför inte annars börja ta betalt för allt annat som en hantverkare behöver för att utföra sitt arbete? Slitage på arbetskläder, verktyg, kontorshyra, revisor, osv .. det är helt löjligt.
Ja hyfsat.Ben D skrev:
Problemet som jag ser det är att några går i taket över firmabilar/servicebussar ,då någon ser fler än han vill betala för(med all rätt)
Därför nämnde jag hur det ser ut i min vardag titt som tätt senaste 25+ åren.
Att ta betalt för servicebil är ingen taxiverksamhet för anställda, utan att kunden betalar för en hyfsat utrustad buss/bil med verktyg/verkstad/material.
Vad timmar har att göra med det förstår jag inte...
Förstod jag din fråga rätt?
Förstår dock inte varför firman ska vara "schysst" och räkna bort den ena servicebilskostnaden bara för att det är fler än en snickare på bygget? Eller varför kund med "all rätt" bara ska behöva betala för en bil?
Mitt räkneexempel med dagar/kostnad tycker jag är solklart. Eller ska kund kräva en 7sitsig hiace med 7 st polacker sittandes i bara för att spara in småkronor på bilkostnaden
Har väl bara 15 år i yrket, men det är väl först och främst sista åren som avgifter/kostnader ökat för bilar och firmor tar betalt för det. Med all rätt!
Edit: Eller skulle det vara mer rätt ifall firman körde följande
1 man + 1 bil 500kr/timme
2 man + 1 bil 550kr/timme
3 man + 1 bil 600kr/timme
nä, tror det skulle skapas en ny tråd direkt här då också
HammarClark skrev:
Ja hyfsat.
Förstår dock inte varför firman ska vara "schysst" och räkna bort den ena servicebilskostnaden bara för att det är fler än en snickare på bygget? Eller varför kund med "all rätt" bara ska behöva betala för en bil?
Mitt räkneexempel med dagar/kostnad tycker jag är solklart. Eller ska kund kräva en 7sitsig hiace med 7 st polacker sittandes i bara för att spara in småkronor på bilkostnaden
Har väl bara 15 år i yrket, men det är väl först och främst sista åren som avgifter/kostnader ökat för bilar och firmor tar betalt för det. Med all rätt!
Det är ingen kund som vill betala typ 3 x 95:- i timmen för att 3 elektriker ska åka i varsin bil. Debiteringen grundar sig i kundens ev behov av en utrustad servicebuss. Såklart kan det vara befogat att fakturera fler än 1 i vissa fall. Men tanken är inte att kunden ska betala för enskildas person-förflyttning.
Tänk 5 målare glida in på jobbet och ta betalt för 5 bilar. Nu kan jag inte deras debiteringar, men kan tänka mej att det faktureras 1 som fraktholk och någonstans att lägga in grejerna....om ens det..
På byggen t.ex, förväntas man kunna köpa ut allt till plats och ha uppställd verkstad, där är det toksvårt att motivera servicebil. Man räknar istället på en ”på och av-etableringskostnad” i anbuden. Frakta dit och sen hem verkstaden när bygget är klart.
Har kunden bråttom att få bygget klart då? Annars är det ju billigare att ha en gubbe hemma fast dubbelt så länge då.HammarClark skrev:
Ja hyfsat.
Edit: Eller skulle det vara mer rätt ifall firman körde följande
1 man + 1 bil 500kr/timme
2 man + 1 bil 550kr/timme
3 man + 1 bil 600kr/timme
nä, tror det skulle skapas en ny tråd direkt här då också
Fast du tänker ju helt omvänt,först att utrusta en servicebuss kostar pengar! Vare sig bilen inte används eller inte. Leasing,avgift,skatt,kaptalkostnad,värdeminskning,ställtider osv.Ben D skrev:
Det är ingen kund som vill betala typ 3 x 95:- i timmen för att 3 elektriker ska åka i varsin bil. Debiteringen grundar sig i kundens ev behov av en utrustad servicebuss. Såklart kan det vara befogat att fakturera fler än 1 i vissa fall. Men tanken är inte att kunden ska betala för enskildas person-förflyttning.
Tänk 5 målare glida in på jobbet och ta betalt för 5 bilar. Nu kan jag inte deras debiteringar, men kan tänka mej att det faktureras 1 som fraktholk och någonstans att lägga in grejerna....om ens det..
På byggen t.ex, förväntas man kunna köpa ut allt till plats och ha uppställd verkstad, där är det toksvårt att motivera servicebil. Man räknar istället på en ”på och av-etableringskostnad” i anbuden. Frakta dit och sen hem verkstaden när bygget är klart.
Om sen ett jobb är projekterat till 100 timmar så spelar det väl ingen roll att firman använder sig av 3 st elektirker a 33,3 tim st eller en elektriker 100 tim?! kostnaden blir ju fortfarande 9500:- för projektet!
Om sen du har 3 serviceelektiker som åker runt och gör småjobb och kund ringer och vill ha 3 elektriker en vecka, hur ska du trolla bort kostnaderna i bolaget för dom övriga 2 bilarna den veckan dom inte används? Berätta för kund att tyvärr kan du inte göra jobbet för att du förlorar pengar på det?
Lite som att varför ska en kund betala för din fallsäkring/ställningsutbildning i timdebiteringen när denne minsann bara ska byta kök.
HammarClark skrev:
Fast du tänker ju helt omvänt,först att utrusta en servicebuss kostar pengar! Vare sig bilen inte används eller inte. Leasing,avgift,skatt,kaptalkostnad,värdeminskning,ställtider osv.
Om sen ett jobb är projekterat till 100 timmar så spelar det väl ingen roll att firman använder sig av 3 st elektirker a 33,3 tim st eller en elektriker 100 tim?! kostnaden blir ju fortfarande 9500:- för projektet!
Om sen du har 3 serviceelektiker som åker runt och gör småjobb och kund ringer och vill ha 3 elektriker en vecka, hur ska du trolla bort kostnaderna i bolaget för dom övriga 2 bilarna den veckan dom inte används? Berätta för kund att tyvärr kan du inte göra jobbet för att du förlorar pengar på det?
Lite som att varför ska en kund betala för din fallsäkring/ställningsutbildning i timdebiteringen när denne minsann bara ska byta kök.
Tror du ser det lite väl svart eller vitt. Principen är iallafall att man inte alla gånger kan fakturera fullt för servicebussar.
I TS fall är en typiskt sån gång. Därav min första fråga ifall det var klarlagt att det var kostnader för fler än 1.
Det var inte många år sen som man inte deb sånt separat, jag vill minnas att det började med att någon av dom stora drakarna (typ NCC, PEAB)krävde att servicebuss skulle ligga på en egen rad, och att dom oftast inte tog den kostnaden.
Den skulle inte vara inbakad i timpriset.
(Kan ha fel, men minns det så)
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Jo, det gör det visst, enligt skattelagstiftningen får arbetskostnaden inte innehålla annat än just arbetskostnad när man vill dra nytta av ROT-avdraget som privatperson, så du har helt fel i sakfrågan.elpaco skrev:
Reskostnaden/bilkostnaden måste specificeras separat precis som materialkostnaden, enligt skattelagstiftningen. Kom inte och påstå något annat.
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Nej, det påstod jag inte. Jag skrev tvärtom att om kunden vill vara säker på att veta vad uppdraget kostar så ska man begära fast pris och inte acceptera tilläggskostnader. Om man inte har kommit överens om tilläggskostnader med leverantören.M MartinP666 skrev:
Det kan ju tillkomma seriöst oförutsedda kostnader, men det måste ändå förhandlas mellan parterna för kunden kanske har en begränsad budget och om den spricker så kanske leverantören inte kan få betalt alls. för delar av jobbet. Så parterna måste samarbeta i positiv anda så projektet blir framgångsrikt för båda parter.