544 läst ·
4 svar
544 läst
4 svar
bilen kränger - missade besiktningen detta?
Jag körde min fars Skoda SUV 2018(?) i 25 mil under samma dag, landsväg/E4. Jag har kört bilen många gånger. Samma dag hade bilen varit på besiktning. En speciellt besiktning eftersom lämning/hämtning av bil sker på annan plats än verkstaden, så jag skojade med far och sa att de kanske inte alls kollat bilen utan bara tog en vända.
Jag och en medpassagerare kände båda tydligt att bilen kränger - åker "sidledes". Jag trodde först det var kraftiga vindar men träden stod rätt stilla. Ratten svarar inte helt exakt heller - som att det är 6cm frispel innan däcken svarar - typ. Jag kollade framdäcken(där jag tydligt kan se efter) och ser att båda framdäcken är snedslitna. Mer slitet på yttre delen av däckets köryta. Troligen fel på hjulinställning.
Borde besiktningen ha noterat detta vid testkörning?(okej kanske svårt känna detta) Eller kommenterat de snedslitna däcken? ...för att informera ägaren om att detta bör kollas upp.
Jag och en medpassagerare kände båda tydligt att bilen kränger - åker "sidledes". Jag trodde först det var kraftiga vindar men träden stod rätt stilla. Ratten svarar inte helt exakt heller - som att det är 6cm frispel innan däcken svarar - typ. Jag kollade framdäcken(där jag tydligt kan se efter) och ser att båda framdäcken är snedslitna. Mer slitet på yttre delen av däckets köryta. Troligen fel på hjulinställning.
Borde besiktningen ha noterat detta vid testkörning?(okej kanske svårt känna detta) Eller kommenterat de snedslitna däcken? ...för att informera ägaren om att detta bör kollas upp.
Besiktningen bryr sig varken om hjulinställning, snedslitna däck som ändå är lagliga eller provkör en bil någon längre sträcka eller i högre farter. Jag rekommenderar dig att anlita en verkstad för felsökning om bilen känns så där.
Besiktningen brukar ju ofta tala om saker som brister även förutom det som står i protokollet. Som du är inne på vore det svårt att lägga märke till felaktig hjulinställning på deras korta provkörning. Och det är svårt att veta om snedslitningen beror på hjulinställningen eller att någon kör fort i kurvorna. Jag tror att man hamnar i att besiktningsmannen borde sagt något om han upptäckt det. Men han hade inte skyldighet att undersöka det och han gör inget formellt fel genom att inte säga något. Besiktningen kan hitta både begynnande brister och högst aktuella fel. Men det är också mycket som de missar.
Säck som slitits ojämnt, men som fortfarande är lagliga, bör generera en kommentar. Givet att en punkt i inspektionen är att se att däcken är lagliga så ska uppenbara nedslitningar upptäckas visuellt. Att de inte upptäcker det på rundan runt stationen kan man snarare förstå då de har ett otroligt stort spektrum med tung och lättstyrda bilar att ratta runt. Där är mer fokus på bromsar, uppenbara glapp osv
Det kan också bero på lågt däcktryck, något jag hade problem med på tidigare SUVar trots korrekt hjulinställning. Ett par hekto över rek däckstryck gjorde skillnad på slitaget.nattugglan11 skrev:
Nu låter det som det är ngt annat fel som är huvudproblemet. Det stora rattglappet måste kollas upp.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Låna ut bilen - kronofogden beslagtog och sålde
Bilar & andra fordon -
Försäkring när man ställar bilen på-av trafiken flera gånger
Övrigt Off Topic -
Hur vet jag att bilen laddas av sol-el?
Solceller, Solfångare, Solenergi -
50-åring dömd för att ha tjuvladdat elbilen
Artikelkommentarer -
Bilen - Nu utan integritetspolicy