hej jag har en del US maskiner sp jag tänkte koppla ett us uttag 120v för att köra,,,fick grejer av svågern som är elektriker men i uttaget är alla färger samma,,,men det det kanske inte spelar roll när det är ac.
men säg att "plus" och "minus" är rätt(jag vet att det heter fas och jord men jag är bilel. så jag kör med +- som standard) hur vet jag vilket håll dioden ska vändas. eller finns det ac DIOD
P.S. JAG ÄR BILELEKTRIKER SÅ SJÄLVA INKOPPL. ÄR INGA PROBLEM
men säg att "plus" och "minus" är rätt(jag vet att det heter fas och jord men jag är bilel. så jag kör med +- som standard) hur vet jag vilket håll dioden ska vändas. eller finns det ac DIOD
P.S. JAG ÄR BILELEKTRIKER SÅ SJÄLVA INKOPPL. ÄR INGA PROBLEM
Redigerat av moderator:
Jag skulle rekommendera en transformator 230-->115 V för att köra amerikanska elprylar i Sverige. Se till att du får en fulltransformator, inte sparkopplad! Sen, tänk på att frekvensen är 50 Hz. Ibland spelar det roll, ibland inte.
Nej, det gör den inte.
Direkt från Wikipedia, några dioder räcker inte för att omvandlas till 120vB Bilelektrikern skrev:
Dioden är en icke-linjär elektrisk komponent som idealt leder elektrisk ström i endast en riktning. Namnet kommer av att den har två elektroder, katod och anod. Ström kan bara gå från anod (pluspol) till katod (minuspol) - men inte tvärtom. ... En vanlig tillämpning av dioder är likriktning av växelström
där står klart och tydligt att dioder kan användas till växelström eller påstår du att jag har felSammy_j skrev:
Direkt från Wikipedia, några dioder räcker inte för att omvandlas till 120v
Dioden är en icke-linjär elektrisk komponent som idealt leder elektrisk ström i endast en riktning. Namnet kommer av att den har två elektroder, katod och anod. Ström kan bara gå från anod (pluspol) till katod (minuspol) - men inte tvärtom. ... En vanlig tillämpning av dioder är likriktning av växelström
Ja, men den används inte för att sänka eller stabilisera strömmen.
Helvågsliktriktar du nätspänningen får du en likspänning på ca 325V vilket är ganska långt ifrån de 120V växelspänning du vill uppnå...
Helvågsliktriktar du nätspänningen får du en likspänning på ca 325V vilket är ganska långt ifrån de 120V växelspänning du vill uppnå...
Redigerat:
Att en diod sänker spänningen har du rätt i, framspänningsfallet genom en typisk kiseldiod är ca. 0.70 volt, så du behöver ca. 165 st. seriekopplade för att sänka 230 v till 115 v. sedan ska dom tåla strömmen (ampere) också.B Bilelektrikern skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 13 799 inlägg
Sätter man en diod i serie med prylen så blir det halvvågslikriktat och jag antar att det är det elektrikervännen tänkt på.
Hur bra prylarna mår av att köras på detta vet jag inte, inte heller hur mycket skräp de kommer skicka ut i sin omgivning.
Hur bra prylarna mår av att köras på detta vet jag inte, inte heller hur mycket skräp de kommer skicka ut i sin omgivning.