Jag tror att altanen är ca 40 år gammal och gissar att det från början varit mer luft under bärlinorna men att det med åren tillkommit jord.

Jag ska ersätta med nytt trädäck och altantak.

Är det rimligt att ha kvar befintliga plintar?

I så fall, hur djupt bör det grävas ut för att få luft under bärlinorna?

Jag antar det bör läggas markduk med grusbädd.

De flesta bärlinorna och stolparna är monterade med plintar, men en av stolparna står med ändträ mot en sten, är det en rimlig konstruktion?

• Närbild av en träsupport montad med metallbeslag på en betongplint, omgiven av jord i en gammal altankonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Under en gammal altan där mark tätt ansluter till bärlinor av trä.
    Skapa konto
  • Undersidan av en gammal altan med träbalkar och växtlighet, där en stolpe står direkt på en sten.
    Skapa konto
  • En gammal altanbalk stöds av plintar och en stolpe, som delvis vilar på en sten, omgiven av gräs och jord.
    Skapa konto
  • Närbild på trästolpe vid altan, ändträ direkt mot en sten och omgiven av jord. Stolpen ser gammal och sliten ut med flagnande färg.
    Skapa konto
AXS
Klart du kan behålla dom. Gräv bort typ 1dm och lägg på grus eller duk.

• Gilla
ulrikf och 1 till
  • Laddar…
AXS
Kollade igen, kan du rita upp grovt hur reglar och plintar sitter.

Vill du behålla höjden på altanen?

Kanske går att skippa bärlinan och bara köra skruvreglar(stolpe för höjd). Kanske komplettera med några plattor...

• Gilla
ulrikf
  • Laddar…
Tack!

Ja, jag vill behålla höjden.

Det är nästan som på bilden: http://www.deckingconcept.se/images/jcarousel/1.gif men:
  • Skruvreglar CC 60 cm
  • Tre st bärlinor CC 180 cm.
  • Bärlinan närmast huset har balkskor för skruvreglarna.
  • De två yttre bärlinorna har skruvreglarna vilande ovanpå.
Är det rimligt att finna hantverkare som vill handgräva 1 dm djupt, eller bör jag planera för att få in en grävmaskin i trädgården? Trädäcket är 30 kvm.

Kan jag anta att plintar är tillräckligt djupa för att inte rubbas av grävning?

AXS
Kanske inte behöver ta bort riktigt så mycket då. Är framförallt organiskt material som inte ska ligga där.

Om du ska ta in någon som gör det så behöver inte du komma på lösningar, brukar oftast bara krångla till det.

Men med de avstånden behövs bärlinor.

• Gilla
ulrikf
  • Laddar…
Bygg den nya med bärlinor och skruvreglar på samma höjd så får du massor av luft under.
Där stolparna för taket ska vara behövs andra infästningar så sätt nya plintar där på en gång.
En stolpe på en sten funkar om det bara är altanen som står där.

• Gilla
ulrikf
  • Laddar…
Plintar kan vara kvar. Inget fel på dem. Stöttor ner på sten är inget fel heller om man har har syllpapp eller liknande mellan som förhindrar fukt att sugas upp.

Jag skulle rivit allt trä, grävt ut för hand så det blir några cm luft under bärlinan och sen byggt på samma sätt igen.

• Gilla
ulrikf
  • Laddar…
Har det funkat i 40 år är det nog en bra konstruktion.

• Gilla
ulrikf och 1 till
  • Laddar…
Tack alla för bra svar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.