Byggahus.se

Bilder och råd om att bygga Ä-hus Ägir

1. G
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Vi är valet och kvalet om att bygga ett Ä-hus Ägir.

Det sägs så mycket negativt om Ä-hus som tex väldigt billiga konstruktions lösningar, torpargrund som möglar osv.

Men som sagt är husen i rätt prisbild!

Undrar och om någon har byggt en Ägir?
    Och om man är nöjd med huset(Gärna bilder)

Mvh
    Glider

2. S
    Medlem Nivå 1

Re: Bilder och råd om att bygga Ä-hus Ägir

Hejsan!

Vårat hus kommer den 20 juni så vi är i full gågn med markarbetet och grund.

Vi tycker så här långt att de har varit mycket hjälpsamma trots att det har strulat en del för oss (haft strul med tillgång till tomten inte med Ä-hus) Det har varit mycket tillmötesgående och lätta att ha att prata med. De märks att de har levererat en hel del hus, de kan hantera när det strular till sig!

Ett stort pluss till Älvsbyhus är att deras kalkyl för kostnaderna av hus mm stämmer riktgt bra med verkligheten. Har bara diffat med 7 000 kr. Det är bara tillvalen som inte är med i kalkylen men våran försäljare visade på hur mycket varje tillval kostade.

Vi har varit och besökt flera med Ä-hus och har inte träffat på någon som inte har varit nöjd (okej någon hade fått fel tapeter i fel rum men det åtgärdades). Vi har varit och krypit i folks grunder, klättrat på taken och inte hittat något att anmärka på.

Hoppas att det fortsätter på detta sätt!

Hör av er om det är något ni undrar över och som ni tror att vi kan svara på.

3. S
    Medlem Nivå 2

Jag tror att Ä-hus som har byggt snart 30 000 hus vet vad dom sysslar med, hade det sugit med torpargrund hade man ju slutat med dessa vilket man inte gör.

4. L
    Medlem Nivå 1

:)Man får inte rådet att täppa igen krypgrunden för den är igentäppt redan från början och den" billiga " avfuktaren ingår i priset. Om man hänger med lite i dagens utveckling så tycker man kanske inte att det är så oseriöst. ;)
    Mvh Larz

5. O
    Medlem Nivå 4

Tänk på att de som oftast klagar på Älvsbyhus är de som ännu inte har byggt något ännu.
    Husen har en inte lika påkostad disign/inredning som de dyrare husen har. Sen att de använder sig av krypgrund behöver inte var till något negativt.
    Anledningen till krypgrunden är att man kan bygga större sektioner på en gång, vilket medför att byggtiden kortas av och därmed kan man hålla lägre priser.

Att det endast skulle skilja ett par hundra tusen (som vissa här på forumet verkar tro) gentemot en annan "lyxigare" husleverantör är mest skitsnack tycker jag.
    Ring runt till husleverantörer och kolla vad ett enplans vinkelhus på ca 145-150 m2 skulle kosta inkl. kvalitetsansvarig och allt vad som nu ingår hos Älvsbyhus. När vi gjorde det så skilde det sig ca 500 000:- - 800 000:-. Visst får man en högre standard, men knappast så att vi var villiga att betala så mycket extra för det.

Hade jag haft obegränsat med pengar hade jag antagligen byggt med en annan husleverantör.......men hur man än vrider och vänder på det så är det svårt att komma ifrån att Älvsbyhus är mycket prisvärda och enkla att ha med att gör.......tills man har gjort slutbesiktningen.........för sen suger dom stort när man vill ha hjälp...tyvärr.

lycka till.

6. S
    Medlem Nivå 1

Ska du inte svara på frågan hos dem som startade tråden?

Har du problem med ditt egna Älvsbyhus därför är så himmla angelägen att svara på någon som kom med lite kritik?

Forum är till för att diskutera frågor, inte att övertyga personer att välja just detta huset. Det är säljarens jobb.

Men eftersom du är så övertygad så kanske du är just en sån där säljare. Eller ditt nya yrke.

Du behöver inte svara med massa klyftiga svar på denna fråga ! Ta hand om huset och familjen istället.

:D ;D ;)

7. S
    Medlem Nivå 1
  8. S
    Medlem Nivå 2

Nu är det väl lite så här att man ska väl inte ska bedömma något man inte har begrepp om själv. Finns alldeles för många tycks sig veta människor som tror på allt man läser och som sägs från så kallade byggare i detta avlånga land.
    Så ta kontakt med någon som byggt med Ä-hus. Ut och kolla i nya villaområden med riktiga ägare de flesta brukar mer än gärna visa upp sina hus. Annars blir det hund och kattsyndromet endel gillar Ä-hus endel Eksjöhus och så kommer det alltid att vara. Bara tragiskt att de som inte bygger med Ä-hus ska hela tiden kommentera och prata dynga om något de inte dug till.

9. lier
    Medlem Nivå 8

Jag tycker ä-hus e fina. :) Det enda jag personligen tycker är lite tråkigt är att man inte får göra ändringar i planlösningen. Men det är klart att skulle man nu kunna göra det så skulle priset bli ett annat. Sen att man inte kan ha golvvärme i hela huset. Huset i sig är det inge mer fel på än nått annat hus. Gillar framför allt planlösningen i oden och ägir. Och precis som föregående talare så ska man inte säga nått om man inte har mer kunskap. Gillade kommentaren som fanns i nått annat inlägg att man kommer sig fram i en skoda åxo. Som sagt ä-hus inge sämre än nått annat.

10. F
    Medlem Nivå 5

hej!
    för mig är älvsbyhus förstahandsvalet pga att jag vill göra annat än att bo ...
    Jag vill göra en del planlösningsändringar i Lodur som vi ev vill köpa (är mitt i "få en tomt ur kön" processen) och har diskuterat detta med säljaren.
    Han säger att det inte är något problem att riva de två väggarna vi inte vill ha och att få ett valv mellan två rum mm. Detta kommer att göras efter att huset levererats, och kostar givetvis extra ... jag har också hört att kalkylerna som älvsbyhus gör stämmer väldigt bra.
    Jag tycker att det mest negativa med älvsbyhus är den långa väntetiden, vem vet vad som händer med räntan (eller ja, det känns ju inte som att den kommer att sjunka direkt ...)
    mvh fiddeli

11. L
    Medlem Nivå 1

Jag tycker att det mest negativa med älvsbyhus är den långa väntetiden, vem vet vad som händer med räntan (eller ja, det känns ju inte som att den kommer att sjunka direkt ...)
    mvh fiddeli
    [/quote]

Hej Fiddeli!!
    Visst är det låååång väntan det är trist. Räntan däremot  kan du ju alltid räntesäkra för att få den räntan som är nu, det blir ett lite påslag för säkringen men den är marginell. Vi har räntesäkrat en viss del av lånet ;)

12. B
    Medlem Nivå 5

Glider !

Jag har några bilder på Ägir bla kök och badrum.
    Mvh Bii

13. J
    Medlem Nivå 1

BII

Lägg gärna upp lite nya bilder från ditt bygge.

Tack på förhand.

14. B
    Medlem Nivå 5

Jag är inte så bra på att lägga upp bilder ! :-[

15. B
    Medlem Nivå 5

en bild