Byggahus.se

bilda samfällighet?

1. U
    Medlem · 7 inlägg

urb

Medlem
    hejs
    håller precis på att köpa tomt som har positivt förhandsbesked, dock med kravet att avloppsfrågan måstelösas som samfällighet med de tre intilliggande tomterna. fråga: är det inte då rimligt att kräva av säljaren att bilda denna samfällighetsförening? 2 tomter sålda(en e´min) och 2 osålda. föreningen kan väl bildas utan att den har något att förvalta ännu? eller spelar det ingen roll? jag kan ju inte gärna bilda en samfällighet för bygglovet när jag inte har några "blivande" ägare att disskutera med.
    kom gärna med fler synpunkter och råd!

hälsissar
    urb

2. B
    Medlem · 5 827 inlägg

Re: bilda samfällighet?

Kommunens hälsovårdsfolk har en nyckelroll. Börja med att ta reda på hur de tänker. Vilken anläggning kräver de?

Jag misstänker att de vill ha en större och dyrare anläggning än vad ditt hus ensamt skulle behöva. Detta vore ju inget problem så länge flera användare kan dela kostnaden. Problemet infinner sig om granntomterna förblir obebyggda.

Dessa fakta och scenarier bör man ha klara för sig INNAN man köper en tomt. Då är det lättare att förhandla fram en säljares ansvar för gemensamma anläggningar reglerade i officialservitut.

Alternativet är att du ensam tar initiativ till en lite större enskild anläggning där kommande grannar får lösa in sig.

Ett annat alternativ är att du går tillbaka till ruta noll och pratar med hälsovården. Om risken är stor att du blir ensam ute i skogen kanske inspektörerna inser att det går lika bra med en liten enskild anläggning för respektive tomt.

3. H
    Moderator · Stockholm · 42 783 inlägg

hempularen

Moderator

Utan att veta, så tror jag att det är så att du under vissa osmtändigheter kan få samfälligheten bildad, och samtliga fastigheter anslutna till samfälligheten. Vare sig de andra ägarna vill eller ej. Sedan finns det ganska fasta regler i en samfällighet för hur kostnaderna skall fördelas ut. Det innebär att åtminstonde vissa av kostnaderna skall betalas även av den fastihetsägare som inte uttnyttjar anläggningen (dvs inte har byggt något hus ännu). Kostnadsfördelningen är inget som man kan ändra hur som helst även om alla är överrens om en annan fördelning.

4. J
    Medlem · 27 inlägg

Joda

Medlem

Du kan ansöka om att bilda en gemensamhetsanläggning hos Lantmäteriet. Kostnaderna för detta brukar man som fastighetsägare dela på med sina grannar. I ditt fall där man har tre tomter som är tänkta för bostadsändamål så borde det innebära att varje tomt står för 1/3 av kostnaden.
    Att säljaren ska stå för kostnaden själv är väl en förhandlingsfråga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.