Byggahus.se

Bilar ur källaren - vatten på golvet samt några fler frågor...

1. F
    Medlem Nivå 2
    Har dragit igång ett källarprojekt som jag hoppas att jag skall kunna skriva mer om i mellandagarna då utbilningen är klar. Har dock stött på en grej som jag är lite osäker på:

I höstas så dränerade jag. Lägsta punkten för röret blev cirka 10cm under husets grund. Nu när jag bilar upp gräver jag ut ytterligare cirka 5 cm under dräneringens lägsta punkt. Där jag nu grävt fram så kommer det vatten. Inte mycket men cirka 2 cm djupt vatten på 2kvm yta (har grävt fram 20). Antar att det kommer bli mer ju mer jag gräver ut.

Fråga 1: Bör jag göra något speciellt med det vattnet? Ska jag lägga ett dräneringsrör och leda vattnet till en punkt under sulan och låta den "vanliga" dräneringen ta vid (utan att koppla direkt på den dräneringen) eller skall jag satsa på att luta golvet mot en punkt där jag lägger en inspektionslucka och har en elstyrd pump för vårar och blöta sommrar? Eller skall jag bara skita i det med tanke på att vatten alltid kommer finnas under huset? Tanken är att lägga fiberduk, pordrän, cellplast, fiberduk, armeringsjärn och najja fast vattenburen värme i det, därefter gjuta 10cm kaka. Pordränet får verka som kapilärbrytande material tillsammans med en isolerande effekt. Wigert har varit snäll och PM:at mig lite info från hans bygge och han satsade på alternativ ett.

Fråga 2: Hur mycket tål en 10cm armerad kaka? Kan jag ställa ett 170kg's vapenskåp på det utan problem? Hur räknar man fram hållfasthet för betong ("vanlig" betong") vs armerad?

Fråga 3: Är det någon som är sugen på att komma och gräva? :)

/Freppa

2. perra i skogen
    Medlem Nivå 5
    Om du kan så lägg ett lager singel först, hälst min 10 cm, då kan vattnet rinna igenom det. Ja 10cm räcker gott och väl för ditt vapenskåp. Har 10 cm i garaget och det håller ju för en bil ( grovt räknat 350 kg per däck ) och du har ju ännu större anliggningsyta under skåpet.

3. F
    Medlem Nivå 2
    Problemet är att jag har grävt ur 40 cm för att få 10 cm högre i tak (205 till 215), så helst vill jag undvika singlet. Pordränet har ju samma effekt, men om det ligger i vatten kanske effekten försvinner?

4. perra i skogen
    Medlem Nivå 5
    Det var just det jag var väldigt fundersam över. Bäst är nog om du skippar pordrän, kör min 10cm singel och sedan cellplast. Du behöver inte ha någon fiberduk heller.

5. F
    Medlem Nivå 2
    Hmmm, om vi vänder på det då - varför 10 cm singel? Varför inte 3-4 och sedan pordrän som planerat? Tack för svaren för övrigt.

/F

6. perra i skogen
    Medlem Nivå 5
    Min tanke är att om du nu har grävt ner dig 5 cm under dräneringen, så finns ju chansen att du kommer att kunna ha så mycket vatten stående i källaren. Har du då inte singel över den nivån så kommer ju iaf pordrän skivorna att (om du har otur ) ligga ständigt i vatten.

7. F
    Medlem Nivå 2
    Klok kommentar. Tack för den.

Har nu bilat upp 8/10-delar av källaren och det går en vattenlinje under huset som troligen alltid gått där, så jag stänger inte igen utan lägger 5 cm singel för att jämna av och sedan pordrän på det.

Tack för hjälpen!

/F