Byggahus.se

[Bilar] Tror ni Euro 6 zoner kommer öka snabbt?

1. Y
    Medlem · Nivå 18
    Jag ser efter bil och flesta jag hittar är dieslar.

Har lite beslutsångest ifall jag ska välja en bil med mycket mer utrustning, färre mil, lägre pris - fast euro 5.
    Eller tvärtom, lite fler mil, färre prylar och högre pris men euro 6.

Tror ni att politikerna kommer säga "se vad bra miljön blev nu när alla var hemma i några coronaveckor, så nu klassar vi omedelbart alla städer till euro-6 zoner och tripplar skatten på euro-5" eller vågar man välja en euro 5?

2. End
    Medlem · Nivå 10
    Det är nog ingen som kan ge besked när inte ens politikerna själva vet vad de vill göra.

Jag hade förmodligen sett över mina körvägar och funderat några varv till om jag verkligen kommer pendla i "känsliga" gator.
    T.ex. om man bor på Hornsgatan (Stockholm) så är man ju illa tvungen, men om man inte bor på sådana gator så hade i alla fall jag chansat och tagit den bättre bilen.
    Sen beror det förstås på hur de hade tänkt att förordningen skall efterföljas, genom kameraövervakning likt trängselskatt kameror eller poliskontroller. Skulle det bli poliskontroller så kommer detta inte att prioriteras överhuvudtaget. Inte ens polisen själva vill hålla på med sådana kontroller.

• Laddar…
  3. A
    Medlem · Nivå 10
    Det kommer garanterat att bli kameraövervakning eftersom det är billigt och sköter sig självt. Troligen blir det en avgift på äldre bilar för man vill absolut inte att du slutar köra.

4. D
    Husägare Nivå 3
    Det finns ett tiotal kommuner som överskrider gränsvärden idag i Sverige. Om du inte kör bil i någon av dem skulle jag inte vara särskilt orolig. Bilar du mycket i Europa tror jag det kan vara värre, det är mycket hårdare tongångar i tex. Tyskland just nu.

• Laddar…
  5. BigR
    Husägare · Nivå 8
    Det är ytterst svårt att gissa sig till. Det beror på hur mycket luft under vingarna klimatfanatikerna i just din kommun får. Vissa kommuner sätter upp miljövisioner som kräver mycket drastiska åtgärder om dom ska lyckas. Tex att porta all fossil privatbilism i centrumkärnan, då spelar det ingen roll vad man har för euroklass på sin diesel. Jag tror iallafall att Euro 6 är det bästa valet, lättare att sälja bilen sedan också.

• Laddar…
  6. W
    Medlem · Nivå 7
    Fundera på skatten!
    2019 höjde dom skatten på våran lastbil med euro 3, från 12000 till 19000, då hjälper det inte om man vill åka i stan eller inte.

7. Y
    Medlem · Nivå 18
    Jag har ångest om jag ska köpa en modern diesel-Euro6 för massa pengar, och ändå riskera bli utelåst från storstäder (Läste dock att det var tillfälligt i Oslo och i exempelvis Stockholm så verkar det inte bli helförbud utan mer krav på euro6 år 2020, men vem vet hur det vänder efter coronatiderna.).
    Eller fortsätta harva runt i gamla slit-och-slängbilar. Volvo 2016 diesel via stort lån, eller Volvo 2005 bensin skuldfri och massa reparationer. Suck.

En 2014-2015 euro-5 klassad diesel Volvo känns allt för vågat. Nästan samma inköpspris, dubbel skatt, och dyster framtid.

8. W
    Medlem · Nivå 7
    Hastighetsbegränsningarna va tillfälliga dom med i början!

9. P
    Husägare · Nivå 8
    Jag tror du redan har svaret, det är mycket mer än Euro 6 som skiljer 2005 mot 2016.

Kör du inte i dessa zoner så köp den bil du gillar, med de finesser du vill ha i lämplig prisklass. Glöm inte driftskostnaden inklusive värdeminskning. Har du inte tänkt ha bilen så länge spelar det nog mindre roll, fast iofs kommer nog ännu högre miljöklass i framtiden.

Bmw har Euro 6 från årsmodell 2015 jag har en sådan men tyvärr är adblue ännu en felkälla som är dyrt att felsöka och reparera.

10. J
    Medlem · Nivå 10
    Själv tycker jag man skulle införa differentierad trängselskatt. Tex. 0kr för 2 första passager per månad. Sen tex +100kr för eu5 och lägre och samma taxor för övriga. Då kan semesterfirare och boende på landsbygd köra äldre bilar och ändå inte bli utlåsta från städerna. För de som kör lite blir kostnaden rimlig och rättvis. Övriga som kör i innerstaden varje dag får se till att skaffa en nyare bil eller ta pendeln. Tycker fö även att en passage trängselskatt borde debiteras per dag så länge bilarna är kvar och tar plats i staden, ännu hellre tullar mellan tullarna och lägre avgift per tull men högre kostnad om man kör genom stan än förbi.. bäst vore gps baserad taxa med telematik.

11. H
    Medlem · Nivå 18
    Äntligen en vettig ide.
    Vi som bor på landet och måste ha bil för att ta oss till arbetet har inte alla råd att köpa nya bilar hela tiden.

• Laddar…