Byggahus.se

Bilar som kör för nära cyklist

1. kashieda
    Besserwisser · Örebro län · 1 140 inlägg

kashieda

Besserwisser
    Absolut, proffscyklar ligger väl i prisklassen 25kkr och uppåt - the sky is the limit.

Och det går att få tag på "bilar" (kanske "ännu inte avställda vrak") för ner mot tusenlappen.

Jag vänder mig mot att exempelvis min cykel, som jag gav runt 6 kkr skulle kunna anses vara "otroligt jättedyr" men den där Audin för 600 kkr är fullt rimligt prissatt: "Man måste ju faktiskt ha en bil!".

• Laddar…
  2. Dalbotös
    Medlem · Dalsland · 2 620 inlägg

Dalbotös

Medlem
    Det är oerhört uppenbart att alla har helt olika bild framför sig när detta ämne diskuteras. Har flera mil med 70 väg för att ta mig någonstans, inga problem att möta annan bil om bägge håller ut men för smal för mittlinje. Enstaka cyklister som cyklar på rad är inga som helst problem, man får ibland avvakta att köra om tills man är på något lämpligt ställe med rak väg och fri sikt men det är ju oftast inga problem. Det jag däremot avskyr är när cykelklubben är ute och kör, vilket de är typ varje dag så här års. Då är det 20 pers som ligger i en stor klunga, 3-4-5 cyclar i bredd och tar upp hela vägen. Så jävla idiotiskt... I nån tramsig "vi har också rätt att ta upp plats-maner" så brer de ut sig så mycket de kan och struntar helt i övrig trafik.
    Att det skulle bli lättare att köra om för att de ligger i bredd kanske stämmer om det är två personer, inte ett större gäng.

3. pacman42
    Medlem · Västra Götaland · 7 670 inlägg

pacman42

Medlem
    Jag tycker min pendelcykel (ja, en snabb) för 15kkr var rätt billig...

Rörande omkörning av cyklister så skall man inte komma närmare än 1,5m. Jag har fått en backspegel i armbågen en gång och blivit avprejad av vägen ett par gånger (men det gick bra bägge dessa gångerna ändå). Utöver detta så har jag haft backspeglar som nuddat några gånger. Till slut så slutade jag med att hålla till höger på vägen, för då kan inte bilarna pressa sig förbi längre. Nu slipper jag dessa situationerna helt. Bilarna må tuta på mig, men nu kan de bara köra om när det inte är något möte.

Redigerat 11 jun 12:24
  4. pacman42
    Medlem · Västra Götaland · 7 670 inlägg

pacman42

Medlem
    Medan jag upplever att den lokala cykelklubben där jag bor gör allt de kan för att underlätta omkörningar på samma typ av vägar (utan mittlinje) där jag bor. Bland annat genom att lägga sig till höger och genom att dra ut klungan när det kommer en bil bakifrån.

5. Dalbotös

Dalbotös

Medlem
    Kanon, kan inte "din" cykelklubb" lära "min" hur man gör då? :)

• Laddar…
  6. Anna_H
    Husägare · Värmland · 10 764 inlägg

Anna_H

Husägare
    Självklart blir det lättare att köra om dem om de fyller upp hela filen på bredden, så att ledet blir kortare. För du kan ändå inte göra en säker omkörning av dem vid möte eller dålig sikt om de ligger på ett led, och är de 20 stycken är det väldigt mycket längre sträcka som måste ha fri sikt för att du ska ta dig om dem. Alternativet är att de kör en och en med långt avstånd emellan så att du kan köra om en i taget och då tar det ännu längre tid att komma om allihopa om du får möte.

Läs gärna rapporten jag länkade in, den är intressant. Det handlar om säkerhet. Det är farligare att köra om ett led av 20 cyklister än att köra om en klunga på 2*10 eller 3*7 cyklister.

• Laddar…
  7. kashieda

kashieda

Besserwisser
    Ni verkar den lokala cykelklubben ha slutat med gruppträning på "vår väg", men för några år sedan hade de just en sådan. Jag frågade funktionärerna om de inte kunde ha gjort folk uppmärksamma på det i förväg.. "På tisdag kväll kommer vi att ha träning här. Vi hoppas att det inte stör alltför mycket och är tacksamma för att ni visar hänsyn!".

Jag hade gärna tagit en annan väg hem från jobbet den kvällen om jag vetat. Snabbare för mig, säkrare för dem.

"Jodå, det har vi ju gjort... Vi har ett meddelande på vår facebooksida!" Ridå.

• Laddar…
  8. Dalbotös

Dalbotös

Medlem
    Skulle jag köra om när de ligger 3 i bredd så river jag med mig några med backspeglarna. Men visst, tycker du det är bättre så skall jag prova det nästa gång och hänvisa till rapporten som anser det säkrare. :rolleyes:

9. harry73
    bra på allt · Skåne · 12 877 inlägg

harry73

bra på allt
    Det lärde jag också mina barn.
    Vanligt trafikvett.
    När man inte tycker det finns plats att bli omkörd, då ska man inte heller gå åt sidan. Det skapar bara tvetydiga signaler

• Laddar…
  10. P
    Medlem · Västra Götaland · 1 137 inlägg

para

Medlem
    Med dagens lättrullande kolfibercyklar och stelth-dräkter kan man cykla fort flera timmar utan att knappt bli svettig. Därför dom aldrig får bort kulan på magen.
    Nej, träna på en gammal skruttcykel istället så räcker det med en halvtimmes cykling och då kan dom hålla normal fart och vara på cykelbanorna där cyklar hör hemma.

11. Handyman 1
    Medlem · 2 557 inlägg
    Haha,så talar en som inte cyklat mycket! självrullande moderna cyklar,jösses..:geek:

12. P
    Husägare · 2 622 inlägg

Pin

Husägare
    Gör du så om du vill få bort din kulmage ;). Själv vill jag bara komma fram till jobbet på rimlig tid på cykeln.

”Normal skruttcykelfart” underlättar väl inte omkörningar på landsväg? :rolleyes:

Alla borde istället köpa övermotoriserade bilar så att de kan göra snabba och säkra omkörningar, bort med alla gamla skruttiga fyrcylindriga motorer:cool:.

13. J
    Medlem · stockholm · 4 080 inlägg

JohanLun

Medlem
    Väljs lämpliga sträckor och tidpunkter att köra sin träningsrunda på så stör det mig inte. Om man antingen väljer sträckningar och tider där familjer rör sig eller väljer smala kurviga högtrafikerade vägar utan vägren och dessutom cyklar i "klunga" - då stör man.

Pendlingscyklister som följer högerregeln och säker omkörning är sällan ett problem. De är ofttast inte de som "mejar ned" barnfamiljer. Likaså cyklar de sällan 3-4-5 st i en klunga mitt på vägen.

I stadsmiljö kan visst det vara svårt med cyklar och bilar, men det är tycker jag ett annat problem än dessa "träningscyklister" - träningscyklisterna kan ju faktiskt välja lämpliga ställen att träna på. Pendlaren har ju ett fixt start och mål (även om man kanske kan välja några alternativa vägar mellan dessa).

För mig är det sällan "klungorna" som är ett stort problem, utan de med träningscykel som "tar väg" utan att bromsa genom att sicksacka bland andra trafikanter. Just när man cyklar på en liten grusväg i skogen (gång/cykel blandat) och de kommer, som bäst plingar, och inte bromsar utan sicksackar igenom när man cyklar med mindre barn. Även när man går med barn kan de blåsa förbi. Det borde finnas bättre ställen att cykla på alternativt acceptera att 99% på vägen rör sig i gånghastighet.

Rätt vanligt att cyklar kör om mig på in eller utsida när jag kör förbi vår skola i 25km/h. Visst, faran att ett barn ska dö om en lönnfet-lyckra-man drar in i dem kanske inte är enorm, men det är ändå 30 och onödigt att dra om bilarna kan jag tycka... Ofta stirrar de in i bilen som "vafan kör du så längsamt för". Men för mig gäller hastighetsbegränsningen och jag vil absolut inte köra på ett barn.

14. hsd
    Medlem · Kalmar län , Östra Götaland · 3 960 inlägg

hsd

Medlem
    Jag har alltid med mig en käpp när jag är ute å går med jyckarna, ingen hittills har svichat förbi med cykel

15. kashieda

kashieda

Besserwisser
    Och såklart ingen för nära med bil heller? :cool:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.