Byggahus.se

Bilar som kör för nära cyklist

1. Anna_H
    Husägare · Värmland · 10 756 inlägg

Anna_H

Husägare
    Du cyklar inte själv antar jag? Prova det....
    Av en ren slump finns faktiskt forskning på detta, det visar sig att cyklisterna faktiskt har rätt, det är de andra trafikanternas fel. Och de gånger cyklister bryter mot trafikregler (tex cyklar mot rött i korsning) så är det för att det är mindre risk att bli påkörd om man cyklar när det är rött för alla istället för att vänta på grönt och bli nermejad av en högersvängande motorfordonsförare med skygglappar/A-stolpe.
    Kolla på VTI.

2. engs
    Medlem · Östergötland · 1 040 inlägg

engs

Medlem
    Jag vet att mp drev på så att det numera är OK. Därför jag poängterade det särskilt utöver att köra enligt reglerna. Var på förslag från trafikverket att inte längre tillåta detta igen så förhoppningsvis går det tillbaka till normal ordning igen.

Det låter som du tar åt dig? Nej jag kör sällan bil på cykelbanor och förstör, så jag beter mig inte lika illa.
    Jag ger de tom gott om plats när de kör på vägen parallellt med fins nya cykelbanor. Även om de får ett finger efter jag väl passerat.

3. engs
    Medlem · Östergötland · 1 040 inlägg

engs

Medlem
    Det händer men inte längre regelbundet, när jag bodde i stan och nästan dagligen cyklade till gymmet, passerade jag några rödljus. Ett i synnerhet ignorerade i princip alla utom jag och gamla tanter. Nedförsbacke så 95% susade rakt fram oavsett status på rödljus. Med stadskvarter så hus tätt inpå som går dålig sikt om det kommer någon dessutom.

Att det skulle vara något genomtänkt med detta är ren BS, är ren lathet för att inte förlora fart. Att 95% av cyklisterna skulle råka ha koll på sådan statistik. (Som förövrigt inte ger en rätt att bryta mot reglerna).

Edit: Och för den promille som nu har koll på undersökningen och använder det som argument för att bryta på regler och köra mot rött. Hur många bromsar in om det är grönt och väntar på rött?

• Laddar…
  4. Anna_H

Anna_H

Husägare
    Jag förstår inte riktigt vd du svarar på. Var kommer siffrorna i ditt inlägg ifrån? Har jag påstått att alla cyklister vet att de är bättre på att följa regler än gående och bilister? Nej. Jag skrev att VTI har kollat detta. Och nej, rapporterna används inte som argument för att bryta mot reglerna. Däremot som argument för att förbättra reglerna. Exempelvis vill vi att cyklister ska tillåtas göra högersväng vid trafikljus oavsett vilken färg som just nu lyser.

• Laddar…
  5. T
    Medlem · 1 785 inlägg
    Nej, jag tar inte åt mig. Det finns gott om idioter i trafiken, men så länge de inte utsätter mig för fara utan nöjer sig med att sätta upp ett finger eller något annat dumt tänker jag att det är deras problem om de hetsar upp sig så att de riskerar högt blodtryck, hjärtinfarkt eller något annat otrevligt, och inte mitt.

Jag följer reglerna, stannar för rött, håller så långt till höger som det är rimligt och saktar ner när det behövs, även om jag klär mig i för aktiviteten lämpliga kläder.

6. VidarH
    Medlem · Vänersborg, tidigare Göteborg · 423 inlägg

VidarH

Medlem
    Jag uppskattar faktiskt förare som kör om säkert och sedan när de passerat och det är säkert igen svär och viftar med fingret när ingen ser!
    Jag gör nämligen likadant...
    Fast jag gör det åt folk som kör om klantigt, felplacerade omläggningsskyltar och folk som inte ser/tänker sig för och det oavsett transportsätt. Fast mest avskyr jag stressade bussförare. Svepradien på bakvagnen är "spännande" emellanåt.

7. J
    Medlem · stockholm · 4 078 inlägg

JohanLun

Medlem
    Jag håller med om att vissa av dessa medelålders lycramän på alldeles för dyra cyklar som vägrar sakta in när de ser tex barn cykla inte är så trevliga. Det där hullet på magen de försöker bränna, det skulle gynnas av att de saktade ned och sen accade igen, då förbränner man ju mer än att bara blåsa förbi. De cykelbanor som är i villaområden lämpar sig inte för träningscykling men givetvis får lycramännen använda dem för transport till en bättre plats att cykla fort.

Givetvis ska bilar köra om cyklar på säkert sätt, precis som lycramän ska köra om andra cyklister på säkert sätt. Att putta till en pappa så han faller över sitt barn när man passerar var bland det värsta jag hört gällande dessa cykelmarodörer, trist han inte tappade balansen själv...

Cyklar som själva kör 2-3 st i bredd är INTE OK, speciellt inte om de kör 40-50 på 50 el 70 väg, då blir omkörning extremt svår. Jag visar gärna hänsyn och kör om på vettigt sätt, men cyklister på landsväg ska köra på samma sätt som alla andra och det innebär att man inte kör i bredd. Det enda undantag jag tycker finns här och som jag faktiskt tycker är vettigt att tillämpa är om en förälder kör snett bakom sitt barn för att så att säga "skydda" vingelmånen så att de bilar som vill köra om tvingas till en säker omkörning. Jag tycker det är olämpligt att cykla med barn på sådana vägar, men samtidigt finns det partier med vägar där det är enda sättet och då får bilarna anpassa sig (liksom jag får ligga bakom en lycraman tills säklert läge att köra om kommer).

Folk som inte får köra så fort de vill hytter faktiskt ganska ofta med näven åt mig, då jag nästan alltid kör 5-10 under gränsen på 30 väg i villaområden. Endel har försökt köra om utanför skolor när jag håller 25 med bil. På motorvägen däremot är jag plötsligt den som kör om alla andra. Jag har faktiskt aldrig fattat detta att så många verkar tycka att 40-100 är en hastighet som är tillämpbar på i princip alla vägsträckor. Min bild är att det ofta är samma personer som kör 40 på 30 väg som kör 90 på 110 väg. Jag kör snarare 20 på 30 väg och 125 på 110 väg.

8. T
    Medlem · 1 785 inlägg
    Så det du säger är att cyklister ska följa reglerna strikt, men du själv kan välja fritt vilka som passar och inte?

9. Anna_H

Anna_H

Husägare
    Om det är många cyklister är det faktiskt lättare att köra om, om de kör två i bredd, för då halveras omkörningssträckan.
    Läs gärna rapporten jag postade ovan, där man faktiskt föreslår att det av säkerhetsskäl alltid ska vara tillåtet att cykla två i bredd, så att man fyller upp vägbanan oh därmed inte lockar till farliga omkörningar på smala vägar utan vägren.

Tänk på , när ni sprider hat mot cyklister, att vi av både ekonomiska skäl, hälsoskäl och miljöskäl kraftigt vill minska biltrafiken, och i möjligaste mån få bort alla biltrafik kortare än 5 kilometer, samt en stor andel av det som är mindre än en mil (man pratar om 30 minuter cykelväg).

Samhällsvinsten för att byta en bilist mot en cyklist är enorm, räknat enbart på hälsan är det ca 12 000 per person och år. Tillkommer gör miljövinsterna, samt det kraftigt minskade behovet av utbyggd infrastruktur för motorfordon.

10. J

JohanLun

Medlem
    Jag tar gärna hänsyn till cyklister som cyklar på vettigt sätt vilket många "pendlare" gör. Det är dessa motionscyklister som jag upplever är värst då de kör snabbt och i grupp.

Förstår tanken med detta med cyklar i bredd, därav detta att jag tycker det är OK med föräldrar med barn.

När jag förut körde mkt med en veteranbil var det helt otroligt, jag brukade hålla tex 70 på 70 väg (bilen klarar hänga med i trafken utan problem) - många gjorde helt vansinniga omkörningar för de vill inte ligga bakom en långsam veteranbil. Sen körde de likförbannat samma takt som jag körde, dvs de körde om i riktigt kassa lägen men körde sen inte fortare än mig. Man ska alltid göra säkra omkörningar. Med ett "långsammare" fordon tycker jag att det är lite av en skyldighet att hålla koll bakåt och underlätta omkörning när det kan vara säkra lägen genom att lite markerat hålla nära högerkant. Tyvärr fattar vissa inte detta och antingen kör om skitsöligt så man tvingas ut i vägrenen (vilket är farligt om man tex kommer ikapp en cyklist) eller legat asnära bakom och inte kör om alls när tillfälle ges. Då bör man hålla avstånd och inte stressa bilen framför att gå ut i vägren. Går framförvarande ut får man tamejsjutton köra om säkert och snabbt.

Även lyckramännen (och andra cyklister) har ett ansvar att köra på säkert sätt. Helt ok att köra i bredd där det inte går att köra om. Men då är det också ett ansvar att man "släpper om" bilar när det är bra läge. Jag upplever många tror de är på en träningsbana och inte på en väg med trafik.

När man kört både veteranbil, lastbil med släp och vanliga bilar samt har/haft barn som ska ut i trafiken så ökar förståelsen för utmaningar med skilda trafikslag. Jag har inget MC kort men i övrigt kört det mesta. Därmed inte sagt att alla med "alla behörigheter" kör på ett ansvarsfullt sätt.

Bilister och snabba cyklister behöver ta hänsyn till de långsammare och mindre skyddade/erfarna trafikanterna. Barn, tanter och vanliga människor ska inte behöva kasta sig åt sidan vare sig för lycramän på cykelväg eller stressade föräldrar som kör bil i 45 förbi skolor.

• Laddar…
  11. pacman42
    Medlem · Västra Götaland · 7 661 inlägg

pacman42

Medlem
    Utifrån hur illa bilisterna hanterar omkörningar av A-traktorer och mopedbilar så har jag tappat all förhoppning av att de skall klara av att köra om cyklister på ett säkert sätt.

Vägarna är till för alla fordon, inte bara bilar.

12. Anna_H

Anna_H

Husägare
    Ett bra läge är när det är fri sikt och ingen mötande trafik. Och då spelar det ingen roll hur bred cykeln är, eftersom det ska vara väldigt bred väg/vägren om du ska kunna köra om även en ensam cyklist säkert utan att passera mittlinjen med något hjulpar. därför föreslår utredaren i rapporten jag länkade till att det ska vara krav på att omkörning ska ske i filen bredvid, inte i samma fil som cyklisten befinner sig i. (och innan någon anmärker, det finns med om smala vägar utan mittlinje och även 2+1-väg i utredningen)

• Laddar…
  13. J

JohanLun

Medlem
    Förstår tanken, men om vi antar man kör om i bra lägen med bra sikt så tänker jag ändå det är bättre att INTE behöva gå ut så långt som bilist. Helst bör cyklarna köra ut på vägrenen vid bra sikt, de kommer inte ha något problem att själva stanna om det behövs. Om vägrenen är för smal för att cykla på så anser jag nog att cyklar och traktorer bör köra in till vägkant på plats med god sikt och släppa förbi kön av bilar som gärna bildas på en 70 väg när det är mycket möten. Annars kommer det leda till vansinniga omkörningar. Man måste vara pragmatisk realist. Alla har inte tålamod att vänta till bra lägen.

Där cyklisten finner det totalt omöjligt för en bil att köra om tycker jag det är helt ok att demonstrativt köra i mitten på vägen så att bilisten inte försöker köra om vid skymd sikt eller möte och därmed prejar eller riskerar köra på cyklisten. Men då måste cyklisten underlätta när det är bra lägen. Att köra 4-5-6 cyklar i klunga mitt i vägen är INTE att underlätta.

Tror det handlar mkt om om det är en väg som är lågt trafikerad, då funkar det som du beskriver. Om man möter bilar med 1-2-3 minuters intervall så kan det bli enorma köer och man får ligga bakom i en mil innan bra läge ges. Som alltid i dessa frågor är det olika om man rör sig i storstaden eller dess omgivningar eller på landsbygden.

14. kashieda
    Besserwisser · Örebro län · 1 140 inlägg

kashieda

Besserwisser
    Med risk att gå OffT, men...

Du menar en cykel som kostar nästan lika mycket ny som en femtedels begagnad bil?

• Laddar…
  15. Nissens
    Medlem · 3 068 inlägg

Nissens

Medlem
    Cyklar kan kosta mer än en begagnad bil…

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.