Hej

Jag har tänkt sätta igång med mitt tvättstugeprojekt denna vinter och en idé som fötts sedan projekteringen vill jag bolla med er här. Jag har sökt i ämnet "bila upp golv" och funnit en del nyttig info, men jag behöver komplettera lite med frågor som passar in specifikt på min situation.

Sen jag ställt in ett badkar i tvättstugan märker jag att det blir väldigt lågt i tak för mig att stå och duscha i det. Nu när tvättstugan ska "göras om" totalt, med nya ytskikt och riktiga fuktspärrar leker jag med tanken på att bila ur den del av golvet badkaret står på. Detta för att sänka ner badkaret i golvet både för att ge lämplig takhöjd vid dusch, men även lättare insteg och en känsla av "lite lyx".

Sektionen golv jag tänker mig ska bilas ur är ca 1,5 X 2 meter och har ett eget avlopp, så det borde inte bli några problem vid ev vattenläckage, dock är jag osäker på hur långt dessa rör går vertikalt, innan de viker av åt sidan och det kanske kan vålla problem? Huset är från 72-73, fanns det några konventioner som följdes vid gjutning av bottenplatta och dragning av avlopsstammar? (Jag är rädd att jag inte har så mycket dokumenterat material att gå efter, kanske uppgifter om själva plattan, men inget om rören). Finns det andra sätt att lösa ev problem med att avloppet "hamnar fel". Kan man dra om rören på ett sinnrikt sätt?

Tack på förhand!

har du en spolbrunn så kan du försöka mäta dig vilket djup stammen går.
kan du tänka dig att inte få hela badkaret under golv så börjar du och ser var du hamnar, men antagligen om du byter till en lågbyggande brunn och ska ha lite isolering under så kommer du inte ner mer än 20 - 30 cm.

Du får tänka på att om huset ligger i blöt mark och dräneringen är gammal kan du få problem med fukt i din nersänkta konstruktion. allt vatten kommer dit först.

Idag är det bara ett rakt rör upp ur golvet. Tidigare var det pluggat, men idag är badkaret anslutet till det. Det är anslutet direkt från röret, genom en muff till en böjlig avlopsslang. Så lyfter jag fronten och tar loss slangen kanske jag kan mäta mig till detta. Bra tips!

Jag har nog aldrig haft som ambition att sänka ner karet helt och hållet, kan jag få ner det 20-30 cm är jag nöjd. Effekten, förutom "duschbar höjd" är känslan av att "kliva ner" i badet, snarare än att "kliva upp" i badet.

Jag har fått känslan av att det är riktigt torrt kring huset, men det är ju förstås inget jag vet. Jag har bara grävt och jobbat i markhöjd, två meter upp från plattan.

Jag tackar dock för inflikningarna, det är värdefullt med andra personers kunnande när man står där och inte riktigt vet vad som är rätt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.