Byggahus.se

Bila upp plattan - vad är riskerna?

1. N
    Medlem · 155 inlägg

Nickenorpan

Medlem
    Det finns många intressanta trådar på forumet om så kallade "källarprojekt".

Jag bor i ett tvåplanshus byggt med oisolerad platta på mark. Golven är naturligtvis kalla och jag har därför god lust att bila upp plattan, isolera, lägga golvvärve och gjuta en ny platta.

Mentalt är det dock svårt att ställa sig mitt i TV-rummet och köra en stor bilnings-maskin rätt ner i golvet! Vad finns det för risker med att bila upp en platta? Kan det till exempel bli sättningar i huset?

Vidare undrar jag hur en husgrund är uppbyggd. Är grunden förstärkt under husets väggar, eller är det bara en "jämntjock" platta under hela huset? Hur nära väggarna vågar man bila i så fall?

Många frågor från en glad amatör, som tacksamt tar emot alla svar.

2. S
    Medlem · 940 inlägg

Re: Bila upp plattan - vad är riskerna?

Beskriv ditt hus, ålder, material osv!

3. N
    Medlem · 155 inlägg

Nickenorpan

Medlem

Ok, huset är byggt 1945 och nedre våningsplanet är i betong (har dock ingen aning om vilken typ av betong). Övervången, där majoriteten av boyten finns, är av trä.

Jag kan tillägga att varje våningsplan är cirka 100 kvm, så det skulle innebära ett hästjobb att bila ut hela plattan. Kanske man ska sikta på vissa utvalda rum?

4. N
    Medlem · 155 inlägg

Nickenorpan

Medlem

Ok, tack för svaren. Frågan kvarstår dock. Vad är det för risker med att bila upp plattan? kan något gå snett?

5. S
    Medlem · 940 inlägg

Visst kan du ta nåt enstaka rum. Riskerna är väl att huset sätter sig om du börjar bila i ytterväggar, sulor och hjärtväggar. Annars tror jag inte det är några problem med risker. Som sagts ovan får man se vad som finns därunder. Jag skulle ockås gissa att man i ditt fall gjutit plattan sist, dvs efter väggar. Plattan/golvet har alltså ingen bärande eller stabiliserande effekt alls. I mitt fall, hus från 1930, var det sprängsten och berg av typ puckelpist. Ingen armering och tunn platta som man kan spätta bort bitar av. Källarväggarna är gjutna direkt på berget. Det jobbiga i mitt fall är inte att bila/spätta i plattan alltså, utan att få ut all betong och sprängsten ur huset. Jag kommer att låna in några snälla polare och ta dit en container för alla massor. Det är ett Amish-jobb som är lösningen tror jag. Extremt tråkigt, tungt och monotont att göra det ensam i alla fall. Och då pratar vi om bara ca 50 kvm i mitt fall.

6. B
    Medlem · 26 inlägg

Byggare_Jonas

Medlem

Håller med, det är ett riktigt hästgöra. Jag håller på att fylla container nr 2 á 6kubik med betong/lera, och då är rummet jag gräver ur bara 21kvm. Man slipper i alla fall springa på gym! ;)

I vår kåk från -47 består grunden av en rejäl gjuten armerad ram med gjuten "balk" i mitten (som hjärtväggen vilar på) . Golven är väldigt tunna och ingår inte i den bärande konstruktionen på något sätt. En fara kan väl dock vara om man gräver för djupt så att huset sätter sig.

7. H
    Medlem · 355 inlägg

Vi har ett hus från 30-32, och har precis bilat ur ca 35 kvm betongsula. I vårt fall var den ca 5 cm tjock utan armering och bara vanlig grund under (lera/sand/en och annan stenjävel). Sedan har vi dessutom grävt ner 50 cm (och fraktat bort ca 15 kubik av ovanstående grund), och gjutit nytt. Var lite rädd att huset skulle sätta sig, men det var inga problem alls.
    Vi grävde alltså under den befintliga grunden. Dock gjorde vi det i omgångar och gjöt ny armerad vägg som överlappade den gamla. Tog ca 3 m i taget. Tog dock inte bort några bärande väggar i källaren.

Rätt kul, men skönt att det snart är färdigt. :)

8. S
    Medlem · Stockholm · 6 inlägg

Sten Bumling

Medlem
    Hej,

Jag lyfter denna tråd eftersom jag har en fråga kring att bila upp plattan och isolera i precis den hustypen som du beskriver där golven inte har någon bärande konstruktion och ytterväggar samt hjärtvägg står direkt på berg.
    Kommer det inte upp fukt genom väggarna om man endast bilar bort golvet och isolerar under den nya plattan/golvet? Jag tänker om det kommer upp mer fukt via väggarna som bidrar till den källarkänsla man vill få bort med denna typ av operation?

/Gustav

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.