Byggahus.se
Hej,
Bor i ett hus byggt 1955, med tillbyggnad 1969.
Huset är ett 1-plans hus med källare.
Nu är det dags att bila upp källargolvet för att isolera, sätta golvvärme och på det bygga ett badrum.
Detta på tillbyggnadsdelen...

Efter att ha läst ritningarna så kan jag inte riktigt se att det skulle vara några problem med att bila upp betong-golvet.
Men det vore alltid bra med input på hur ni som redan gått igenom liknande projekt tänker.

Bifogar konstruktions-ritningar så ni kan få se vad jag har utgått ifrån...

Vad tror ni? Tänker jag rätt?


Övrigt...
Den andra frågan är:
- Hur mkt bör jag bila ut?
- Hur mkt makadam borde jag få in efter bilning?
- Hur mkt cellplast ska jag lägga på makadamet? och vilken klassning?
- Är det betong eller avjämningsmassa man lägger på direkt på cellplasten?

MVH
 
  • Sektion av byggritning visande konstruktionsdetaljer för byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du bör inte bila djupare än sulans underkant, för att inte underminera väggarna.

Du behöver inte mycket makadam, mest för att avjämna och få ett kapillärbrytande skikt. 5 cm räcker.

Om du inte ska ha något jättetungt i källaren (t.ex. köra in en bil) så bör det räcka med S100 på cellplasten.

Ha så mycket isolering du får plats med. Om du har markradon, lägg ett lager plast mellan isoleringslagren, och gärna ett perforerat rör underst i makadamen, som du kan koppla till en radonsug.

Täta springor så inte betong rinner ner och lyfter cellplasten.

Ovanpå cellplasten lägger du golvvärmeslingorna och armeringen, och sedan gjuter du betong, ca 10 cm.
 
  • Gilla
BosseHansson
  • Laddar…
B b8q skrev:
Du bör inte bila djupare än sulans underkant, för att inte underminera väggarna.

Du behöver inte mycket makadam, mest för att avjämna och få ett kapillärbrytande skikt. 5 cm räcker.

Om du inte ska ha något jättetungt i källaren (t.ex. köra in en bil) så bör det räcka med S100 på cellplasten.

Ha så mycket isolering du får plats med. Om du har markradon, lägg ett lager plast mellan isoleringslagren, och gärna ett perforerat rör underst i makadamen, som du kan koppla till en radonsug.

Täta springor så inte betong rinner ner och lyfter cellplasten.

Ovanpå cellplasten lägger du golvvärmeslingorna och armeringen, och sedan gjuter du betong, ca 10 cm.
Tack för svaret b8q,
- Efter att du tittat på ritningen, skulle jag kunna bila golvet längs väggen för att kunna se sulan och inte riskera hamna under den? eller bör jag gå ca 30 cm ifrån ytterväggarna? (läst ett par trådar där det rekommenderas för att inte underminera väggarna)....

- Bör jag ha fiberduk innan jag har makadam? (det bör vara lerjord under plattan)?

- Något tungt kommer det inte bli i källaren, utan kommer nyttjas som boyta... Jag har idag takhöjd på 215cm och jag vill absolut inte få mindre än det, helst vill ja ha mer... Så frågan är om det finns något minimum gällande cellplast? förstår självklart att jag får bättre isolerings värde ju mer cellplast jag har, men finns det något uttalat/rekommenderat minimum?

- Markradon finns och jag har starkt funderat på plast/radonspärr mellan cellplast-skivorna, men det som gör att jag tvekar är om det gör att grunden blir "för tät"? man vill ju att fukten ska vandra fritt, vilket plasten/radonspärr väl förhindrar?

- Vad använder jag för produkt för att täta springor så betongen inte rinner och lyfter cellplasten?

- Jag behöver alltså inte flytspackla? utan kan köra in golvvärmet direkt i betong och direkt på det sätta klinkers?


Tack för input och tips :D
 
N Navid skrev:
Tack för svaret b8q,
- Efter att du tittat på ritningen, skulle jag kunna bila golvet längs väggen för att kunna se sulan och inte riskera hamna under den? eller bör jag gå ca 30 cm ifrån ytterväggarna? (läst ett par trådar där det rekommenderas för att inte underminera väggarna)....

- Bör jag ha fiberduk innan jag har makadam? (det bör vara lerjord under plattan)?

- Något tungt kommer det inte bli i källaren, utan kommer nyttjas som boyta... Jag har idag takhöjd på 215cm och jag vill absolut inte få mindre än det, helst vill ja ha mer... Så frågan är om det finns något minimum gällande cellplast? förstår självklart att jag får bättre isolerings värde ju mer cellplast jag har, men finns det något uttalat/rekommenderat minimum?

- Markradon finns och jag har starkt funderat på plast/radonspärr mellan cellplast-skivorna, men det som gör att jag tvekar är om det gör att grunden blir "för tät"? man vill ju att fukten ska vandra fritt, vilket plasten/radonspärr väl förhindrar?

- Vad använder jag för produkt för att täta springor så betongen inte rinner och lyfter cellplasten?

- Jag behöver alltså inte flytspackla? utan kan köra in golvvärmet direkt i betong och direkt på det sätta klinkers?


Tack för input och tips :D
Bila en provgrop intill väggen och kolla sulan. Troligen kan du bila ända in mot väggen, men är det en lång yttervägg utan stöd av mellanväggar kan marktrycket utifrån vara högt - svårt att säga utan att veta djup, jordarter mm. Är man orolig kan man motstötta väggen från insidan med reglar/balkar.

Underminera väggen är nog ingen risk så länge du inte går under sulans underkant.

Fiberduk under makadamen skadar inte, speciellt om det är lera.

Mycket cellplast är förstås bättre än lite. Jag fick in 15 cm, men hade gärna haft 20. Det blir ju en uppvärmningskostnadsfråga. Just nu med dessa elpriser har jag stängt av golvvärmen i källaren.

Grunden blir inte för tät av radonplasten. Fukt kommer att kunna gå upp i väggarna, så det är bra med ytskikt som släpper igenom detta, och helst isolering (isodrän, pordrän etc) och bra dränering på utsidan av ytterväggarna.

Större springor i cellplasten kan du täta med fogskum. Mindre med fogmassa eller tejp. Vissa lägger markduk ovanpå cellplasten för att stoppa rinnande betong.

Om du har en skicklig betongfirma så gjuter de ett plant golv som du kan sätta klinker på utan att behöva flytspackla. Men är det golvbrunnar och fall som ska byggas, brukar det ändå bli ett lager flytspackel på toppen. Men golvvärmen brukar gjutas in i. betongen (undantag möjligen elektriska golvvärmeslingor då, som ofta läggs högst upp i spacklet).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.