Hej, tänkte höra om detta är något vanligt problem som lösts kreativt:
Vi har lättbetongbjälklag (Ciporex) mellan källare och entréplan, sextiotalshus, och behöver lägga golvvärme i ett badrum, och då är det väldigt svårt att inte bila ner i lättbetongen och skada den (mycket porös). Några hantverkare som fixade ett försäkringsärende gjorde detta i ett mindre wc med samma förutsättningar, och det var svårt.
Ett litet hål går ju bra, men att få bort 4-5 cm finsats på större yta kräver nästan att man håller maskinen helt plant med golvet = tungt.
Gissar man kan använda en riktigt bred spade som finns för tex SDS max-fästen.
Vi tänker sen lägga flytspackel med golvvärme direkt, blir säkert takvärme för källaren, men det är ju inte bortkastat. Isolering finns ingen plats för.
Vad är tunnaste golvslangen man kan använda idag?
Några fina idéer?
Vi har lättbetongbjälklag (Ciporex) mellan källare och entréplan, sextiotalshus, och behöver lägga golvvärme i ett badrum, och då är det väldigt svårt att inte bila ner i lättbetongen och skada den (mycket porös). Några hantverkare som fixade ett försäkringsärende gjorde detta i ett mindre wc med samma förutsättningar, och det var svårt.
Ett litet hål går ju bra, men att få bort 4-5 cm finsats på större yta kräver nästan att man håller maskinen helt plant med golvet = tungt.
Gissar man kan använda en riktigt bred spade som finns för tex SDS max-fästen.
Vi tänker sen lägga flytspackel med golvvärme direkt, blir säkert takvärme för källaren, men det är ju inte bortkastat. Isolering finns ingen plats för.
Vad är tunnaste golvslangen man kan använda idag?
Några fina idéer?
En tanke är ju att köra spår med en Diamantkap som når det till nära underkanten av slipsatsen och sedan testa att bryta loss remsorna. Risken är att lite lättbetong kommer med upp men mindre jobbigt än att bila bort småbitar
smart! men måste vara tungt är ju i princip en sågning, och det gör man ju vattenkylt. kanske är enklast hitta en såg då och få vinkla bladet och framför allt ställa djupet? principen var ju väldigt smart. vattenkylt är ju bra med tanke på damm.M myrstack skrev:
Tänkte mig något torrt, speciellt om du har ett underlag i lättbetong som kan suga vatten. Har själv ögnat en FESTOOL DSC-AG som tyvärr verkar nå lite kort i detta fallet men jag antar det finns liknande för hyrning som når 5cm eller så med dammkåpa
M myrstack skrev:
Den såg solid ut. Behöver inte ner så djupt för golvvärmen kom jag på, tänker 25-30mm (för 8mm? slang + 16mm täckning).M myrstack skrev:
Dock "kom jag på" att jag måste bygga fall, 10mm/m(?).. på 3.6m=>3.6-40mm. har 5mm till godo till nuvarande underkant tröskel.
Måste var rimligast att låta höja golvnivånoch tröskel antar jag? Hur mkt kan man höja ett badrumsfolv utan att det blir för märkbart vid ingången? Möjligtvis kan man ju tänka sig bila med ett brett blad för duschen, men sen höja för varje meter 2.6m då kanske. (Nu tänker jag nästan högt)...
KJD skrev:
Den såg solid ut. Behöver inte ner så djupt för golvvärmen kom jag på, tänker 25-30mm (för 8mm? slang + 16mm täckning).
Dock "kom jag på" att jag måste bygga fall, 10mm/m(?).. på 3.6m=>3.6-40mm. har 5mm till godo till nuvarande underkant tröskel.
Måste var rimligast att låta höja golvnivånoch tröskel antar jag? Hur mkt kan man höja ett badrumsfolv utan att det blir för märkbart vid ingången? Möjligtvis kan man ju tänka sig bila med ett brett blad för duschen, men sen höja för varje meter 2.6m då kanske. (Nu tänker jag nästan högt)...
Har ett duschrum i källaren med finsats på grovplattan, där jag vill ha ner golvvärme. Kan ev köra din idé där med diamantkap.KJD skrev:
Den såg solid ut. Behöver inte ner så djupt för golvvärmen kom jag på, tänker 25-30mm (för 8mm? slang + 16mm täckning).
Ska du bara ner med slangen? I så fall finns ju modeller med dubbla diamantklingor som gör två parallella spår så bilar du bara bort den i mellan. Det löser givetvis inte fallet så det får du ordna ovanpå
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bila bort klack pannrum utan att förstöra badrummet
Grund & Markarbeten -
Kan jag bila bort den här klumpen? Tror det är en gammal kamin
Byggnadsvård -
Hur fixa dörr där betongen under tröskeln är bortbilad
Fönster & Dörrar -
Hur gör vi med detta? Bila bort och gjuta nytt, eller bara "lappa o laga"? Skickat offert till flera företag men ingen svarar.
Altan & Uteplats -
6 cm finsats på betongbjälklag; vågar jag bila bort?
Byggmaterial & Byggteknik