9 791 läst · 18 svar
10k läst
18 svar
Bil från -02 med 11 ägare, bara att glömma eller?
Sida 1 av 2
Jag märkte också detta när jag köpte en äldre begagnad bil för något år sedan. Nu behöver inte alla ägarna ha varit brukare av bilen. Många av ägarna är bilfirmor där den väntat på försäljning efter inbyte. Ibland har den bilfirma som bytt in bilen sålt den omgående vidare till en annan bilfirma för att den var för gammal för att höra hemma i begagnatlagret.LLLVäxjö skrev:
Kontakta tidigare ägare och fråga ut dem om bilen.
Jag tycker det visar sig ha naturliga förklaringar rätt ofta, men det kan ju ta lite tid att hitta historiken. Som någon nämde blir det snabbt några ägare när bilen går från företag till privatperson till bilfirma och kanske åker mellan några bilfirmor också. Behöver inte vara dåligt.
En bil som faktiskt haft nya brukare varje år skulle jag dock skippa, finns alltid andra ex med bättre historia.
När jag köpte beggad bil senast använde jag carfax.se flitigt. På vissa bilar, inte alla, får man mycket bra info där.
En bil som faktiskt haft nya brukare varje år skulle jag dock skippa, finns alltid andra ex med bättre historia.
När jag köpte beggad bil senast använde jag carfax.se flitigt. På vissa bilar, inte alla, får man mycket bra info där.
MathiasS skrev:Jag tycker det visar sig ha naturliga förklaringar rätt ofta, men det kan ju ta lite tid att hitta historiken. Som någon nämde blir det snabbt några ägare när bilen går från företag till privatperson till bilfirma och kanske åker mellan några bilfirmor också. Behöver inte vara dåligt.
En bil som faktiskt haft nya brukare varje år skulle jag dock skippa, finns alltid andra ex med bättre historia.
När jag köpte beggad bil senast använde jag carfax.se flitigt. På vissa bilar, inte alla, får man mycket bra info där.
Tack för tipset. Om jag tolkar listan jag fick fram rätt så är 6 eller 7 av ägarna bilförsäljare.
Om det är en Citroën är det fullt normalt.
Nä, men som föregående talare; Det beror helt på tillverkare och modell. Jag köpte en Toyota Corolla en gång, många ägare, men också en typiskt "första bil", otroligt bra bil.
Ibland kan det vara en fördel med många ägare, om flera tyckt att det ska bytas olja, filter o.s.v. vid inköp, jämfört med en ägare som kör tills det går sönder.
Nä, men som föregående talare; Det beror helt på tillverkare och modell. Jag köpte en Toyota Corolla en gång, många ägare, men också en typiskt "första bil", otroligt bra bil.
Ibland kan det vara en fördel med många ägare, om flera tyckt att det ska bytas olja, filter o.s.v. vid inköp, jämfört med en ägare som kör tills det går sönder.
Jag köpte för några år sedan ut den tjänstebil som jag hade varit ensam brukare på i fyra år. När jag fick mitt ägarbevis så stod det 7 tidigare ägare. Det visade sig att företaget jag hade jobbat åt dels hade bytt sin egen bolagsform och dels hade de använt sig av olika leasingbolag vilket gjorde att bilen hade bytt ägare fler gånger än hjul.
vojma skrev:Jag köpte för några år sedan ut den tjänstebil som jag hade varit ensam brukare på i fyra år. När jag fick mitt ägarbevis så stod det 7 tidigare ägare. Det visade sig att företaget jag hade jobbat åt dels hade bytt sin egen bolagsform och dels hade de använt sig av olika leasingbolag vilket gjorde att bilen hade bytt ägare fler gånger än hjul.
Ja helt klart skulle jag blivit paff ...
Skick i förhållande till pris är det som är intressant och det som faktiskt går att kolla. Man har ju ändå ingen aning om vad föregående ägare haft för sej heller, kan vara 7 st som älskar sin bil eller 1 st som struntat i allt under 5 år.
Min yngste son köpte som första bil en BMW 525 som var 12 år gammal och hade haft 6 ägare, alla kvinnor över 40. Kvinnor brukar köra lugnare än män iofs fast i min värld är det ovanligt att dom väljer cupémodeller med långt över 200 hästar den ägarhistoriken säger inget alls om bilen, när bilen är reggad på mamma så kan dessutom lillebror ta över bilen utan att det märks också.
Så jag tittar på bilen, kollar det som är känt på just den modellen och är det i gott skick med rätt pris handlar jag. Skulle inte köpa en dålig bil även om samma ägare haft bilen i 20 år.
Min yngste son köpte som första bil en BMW 525 som var 12 år gammal och hade haft 6 ägare, alla kvinnor över 40. Kvinnor brukar köra lugnare än män iofs fast i min värld är det ovanligt att dom väljer cupémodeller med långt över 200 hästar den ägarhistoriken säger inget alls om bilen, när bilen är reggad på mamma så kan dessutom lillebror ta över bilen utan att det märks också.
Så jag tittar på bilen, kollar det som är känt på just den modellen och är det i gott skick med rätt pris handlar jag. Skulle inte köpa en dålig bil även om samma ägare haft bilen i 20 år.
Håller helt med dig Jan-Å, det gäller ju även hellre 7 kunniga ägare än en okunnig.
Lite OT kanske men det är en kul grej:
Jag köpte för ett par år sedan en Saab V4 -74 som rasade efter 6 mil.
Jag rev isär den, renoverade och trimmade motorn, lagade upp karossen och fick på ny färg.
Bytte generator, bränslepump, alla kopplingsdelar ink hydrauliska, större förgasare, nytt avgas system ända från topparna, ståldrev, nya bromsdelar m.m.
Nåja, ca 20 000 kr senare så var den i bra skick och gick dessutom på E85.
Men jag tröttnade på att åka moped så jag sålde den.
Men han som köpte den var TOTALT okunnig när det gällde bilar, han ville ha en sån bil för att hans far hade en.
Jag kan ju tycka att det då finns bättre bilar att köpa än en trimmad saab v4......
Dagen efter köpet så mejlade han och frågade när kamremmen skulle bytas...........
(ford stötsångs motor från 60 talet)
Några månader efter köpet så var den avställd så jag antar att han sabbade den på något vis....
Lite OT kanske men det är en kul grej:
Jag köpte för ett par år sedan en Saab V4 -74 som rasade efter 6 mil.
Jag rev isär den, renoverade och trimmade motorn, lagade upp karossen och fick på ny färg.
Bytte generator, bränslepump, alla kopplingsdelar ink hydrauliska, större förgasare, nytt avgas system ända från topparna, ståldrev, nya bromsdelar m.m.
Nåja, ca 20 000 kr senare så var den i bra skick och gick dessutom på E85.
Men jag tröttnade på att åka moped så jag sålde den.
Men han som köpte den var TOTALT okunnig när det gällde bilar, han ville ha en sån bil för att hans far hade en.
Jag kan ju tycka att det då finns bättre bilar att köpa än en trimmad saab v4......
Dagen efter köpet så mejlade han och frågade när kamremmen skulle bytas...........
(ford stötsångs motor från 60 talet)
Några månader efter köpet så var den avställd så jag antar att han sabbade den på något vis....
Redigerat:
När jag köpte min bil, så hade den haft 11 registrerade ägare, men bara 3 olika fysiska/juridiska personer. Det visade sig att killen som köpt bilen hade skyfflat den mellan sig själv som privatperson och sitt AB ett par gånger av olika anledningar och någon gång hade den även passerat via bilfirman han köpt den av.
Nu, 6 år senare har jag lagt till ett par ägarbyten eftersom jag av lite olika anledningar ville byta försäkringsbolag mitt i en period och då är det enda sättet att "sälja" bilen. Dock går det utmärkt att sälja den till frugan för 1kr...
Kort sagt, ta reda på varför bilen haft många ägare. Det behöver inte alls vara dåligt. Det som skulle få mig att bli lite orolig, vore ifall de sista 3-4 ägarna hade haft bilen väldigt kort tid. Det kan ju indikera att det finns något problem som visar sig efter att man kört bilen en stund.
Nu, 6 år senare har jag lagt till ett par ägarbyten eftersom jag av lite olika anledningar ville byta försäkringsbolag mitt i en period och då är det enda sättet att "sälja" bilen. Dock går det utmärkt att sälja den till frugan för 1kr...
Kort sagt, ta reda på varför bilen haft många ägare. Det behöver inte alls vara dåligt. Det som skulle få mig att bli lite orolig, vore ifall de sista 3-4 ägarna hade haft bilen väldigt kort tid. Det kan ju indikera att det finns något problem som visar sig efter att man kört bilen en stund.
Lite korrigeringar som BMW intresserad: BMW 525 som är 12 år har inte långt över 200hästar, 192kusar och runt 1600kg att dra runt gör inte denna till en racer eller ungdomsbil direkt. Snarare vanlig bland folk runt 40 faktiskt. Dessutom gör prisnivån på denna bil att det inte heller är speciellt vanligt att yngre köper dem förrens de är runt 12år.Jan-Å skrev:Skick i förhållande till pris är det som är intressant och det som faktiskt går att kolla. Man har ju ändå ingen aning om vad föregående ägare haft för sej heller, kan vara 7 st som älskar sin bil eller 1 st som struntat i allt under 5 år.
Min yngste son köpte som första bil en BMW 525 som var 12 år gammal och hade haft 6 ägare, alla kvinnor över 40. Kvinnor brukar köra lugnare än män iofs fast i min värld är det ovanligt att dom väljer cupémodeller med långt över 200 hästar den ägarhistoriken säger inget alls om bilen, när bilen är reggad på mamma så kan dessutom lillebror ta över bilen utan att det märks också.
Så jag tittar på bilen, kollar det som är känt på just den modellen och är det i gott skick med rätt pris handlar jag. Skulle inte köpa en dålig bil även om samma ägare haft bilen i 20 år.
Så i mina ögon är det nog fullt troligt att det faktiskt är just folk runt eller över 40 som ägt och brukat den fram till dess din son köpte den. Ingen racer, men galet fin komfort.
En sanning med modifikation. Man måste inte sälja bilen, det räcker gott att ställa av den och inte välja en avställningsförsäkring. Då kan man sen ställa på den dagen efter och byta försäkringsbolag.agehall skrev: