Byggahus.se

Bidrag eller stipendier för att bygga nytt på landsbygden?

1. PeterJeffrey
    Medlem Nivå 6
    Hej! Jag har letat runt lite på nätet o så, men är dålig på sånt.. Så hoppas nu på er! ;)

jo vi ska bygga nytt timmerhus och stort garage på en befintlig bebyggd tomt på landet. vi har en hembygdsgård som granne och en liten timmerstuga på gården nu..
    Vår tanke är att vi ska bygga det nya stora huset o garaget i gammal stil så att det ska se ut som det har stått där i hundra år redan. :rolleyes:

Vi kommer dock inte handbila timret (skulle ta för lång tid) :blushing: utan kommer såga till dem med en Logosol, så det blir sågad yta, dvs en levande yta. däremot kommer vi göra inredning o så som att det skulle vara gjort på slutet av 1800-talet , fast anpassat efter dagens regler o normer..

Nu undrar vi om det kan finnas några bidrag eller rent utav stipendier ni vet man kan söka för detta?
    Kära EU har ju otroligt många olika bidrag som en annan inte har en aning om.. samma sak gäller säkert kommun/länstyrelse/staten/föreningar..

Vart kan man hitta sånt - TIPS mottages GÄRNA! :S O tror ni att det finns en möjlighet till detta, eller är det bara drömmar som bör läggas ned?

2. M
    Medlem Nivå 17
    Jag är rädd för att det inte finns något större hopp. Men det rätta är att prata med någon på länsantikavrie i länet du skall bygga. De borde veta.

3. haavard
    Medlem Nivå 11
    Det borde åtminstone inte finnas pengar till det projektet. Det som finns bör gå till att rädda genuin bebyggelse.

4. M
    Medlem Nivå 17
    Genuin bebyggelse? Till skillnad mot Potemkin-kulisser? :)

5. haavard
    Medlem Nivå 11
    Alltså: Istället för att stödja nåt som ser ut som det stått i 100 år kan stödet gå till hus som redan HAR STÅTT i 100 år.

6. J
    Medlem Nivå 6
    Om man lyfter blicken kan man nog rädda den "genuina" bebyggelsen också genom att se till att nyproduktion smälter in bland den genuina bebyggelsen (till en högre kostnad) istället för att man smäller upp ett Älvsbyhus.

Beror lite på vad man vill bevara... den gamla kulturbygden eller de individuella gamla husen.

Så jag har förståelse för trådskaparens funderingar - tyvärr har jag inget att tillföra i sak.