Har en siemens variospeed iq300 som är 5 år. Två byglar lossnade och fastnade i maskinen. Fick bort dem men nu låter maskinen lite annorlunda i vissa moment. Tvättade ett kortare pass och det verkar som maskinen ”fastnar” i vissa moment, den står och låter och det händer inte mycket. Sedan noterade jag att kvarvarande tid på passet ändrades från att vara nästan klart till att det var en halvtimme kvar. Detta upprepades flera gånger. Tror ni att detta går att laga? Själv eller av fackperson?

E Evajohanna22 skrev:
Har en siemens variospeed iq300 som är 5 år. Två byglar lossnade och fastnade i maskinen. Fick bort dem men nu låter maskinen lite annorlunda i vissa moment. Tvättade ett kortare pass och det verkar som maskinen ”fastnar” i vissa moment, den står och låter och det händer inte mycket. Sedan noterade jag att kvarvarande tid på passet ändrades från att vara nästan klart till att det var en halvtimme kvar. Detta upprepades flera gånger. Tror ni att detta går att laga? Själv eller av fackperson?
Troligtvis har en bygel klämt till värmeelementet i maskinen.. Lossa plåten på baksidan och ta ut elementet.
sitter som en mutter mitt på. Lossa muttern ut till änden på gängan. Det är en gummibussning som man får vicka och dra utåt. Går bra att göra själv, är elemenet riktigt skrynkligt, så finns nya som reserdel.
Det går att se in i hålet där elemenet satt, om det finns mer byglar och kan då pillras ut.

GLÖM inte att bryta strömmen

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar 🤩 Detta får vi prova!

Så här ser värmeelementet ut, har beställt ett nytt.

• En person håller upp ett gammalt värmeelement, redo att bytas ut mot ett nytt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E Evajohanna22 skrev:
Så här ser värmeelementet ut, har beställt ett nytt.
Ser inte så farligt krokigt ut, men det drukar vara mittendelen som kroknaruppåt eller nedåt så det tar i trumman vid centrifugering. Hur är det med trumman, går den att vicka uppåt på om du trycker på den. Det brukar kännas bra om lagren har fått stryk under årens lopp.

Ok, men för att förtydliga, trumman kan snurra och den sitter inte fast och inget tar emot. Det är något annat som låter, ev ett relä som klapprar, när trumman står stilla.

E Evajohanna22 skrev:
Ok, men för att förtydliga, trumman kan snurra och den sitter inte fast och inget tar emot. Det är något annat som låter, ev ett relä som klapprar, när trumman står stilla.
Blir till att öpnna toppen på den, under sitter alla delar, att utröna vad som kan klappra, går bra att köra maskinen med toppen borta. Hur är det med pumpen, kan det var något som är i den tro. Och makinen vill pumpa till torrt, men kan inte. Finns renslucka nertill.

• Gilla
Evajohanna22
  • Laddar…
Tack för dina svar, vi inväntar nytt värmelement så får vi se hur vi går vidare ⭐️

JonasErik! Nu är värmeelementet på plats och vi har kört några pass och maskinen fungerar som vanligt! Tusen tack för dina toppenbra råd! ⭐️

E Evajohanna22 skrev:
JonasErik! Nu är värmeelementet på plats och vi har kört några pass och maskinen fungerar som vanligt! Tusen tack för dina toppenbra råd! ⭐️
Och vad blev lärdomen av den här händelsen?😉

• Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
ClasseClas
A AndersS skrev:
Att alltid, alltid, alltid använda tvättpåsar till dessa förbannade tingestar. Efter några olyckor och efterföljande micklande med tvättmaskinen så borde läxan vara lärd. ☺️

• Gilla
Evajohanna22 och 2 till
  • Laddar…
En frispråkig rörmokare jag känner sa några mindre väl valda ord i ämnet.
Han var för 3e gången och hjälpte en kund att plocka byglar ut en tvättmaskin.
Väl klar sa han, nu låter vi de hänga där de ska innan maskinen går sönder helt.
Kunden såg frågande ut och sa , vadå ??
De där sa rörmokaren och pekade på kunden som var klädd i nattlinne utan bh.
"Den blicken kunde döda" kunden ringde aldrig igen.

• Haha
  • Gilla
yonna och 5 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Jag har tvättat bh med byglar i TVÄTTPÅSE i ca 30 års tid, även vid det nämnda tillfället. Inga missöden tidigare. Men lärdomen blir handtvätt framöver 😜

• Gilla
returen
  • Laddar…
MultiMan
Dubbla tvättpåsar kanske räcker?

• Gilla
Evajohanna22
  • Laddar…
Jag fick dela på baljan och ta ut trumman 2ggr. Det gick inte att dra ut värmeelementet från baksidan, allt satt fast.

Sista gången, så hade plasten i alla kontakthus torkat. All plast sprack sönder, så maskinen fungerade inte efter att jag satt ihop den. Maskinen var 12 år, så det fick lov att bli en ny.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.