Vem är det som har den officiella bevisbördan om kommunen tycker att jag har ett svartbygge och jag hävdar att det är äldre än 10 år och därmed inte längre möjligt att kräva sanktionsavgift?

Jag kan ju, genom att vara hjälpsam, leta fram papper som bevisar min oskuld men är det inte kommunen som anklagar mig som ska anföra någon slags bevisning? Påstår de att jag byggt olovligt de senaste tio åren bör de väl bevisa det? Det är väl inte rimligt att jag anses vara skyldig tills jag bevisar motsatsen?

Jag vill gärna ha hänvisning till något lagrum om möjligt. I PBL hittar jag följande i 20 kap § 11
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20100900.htm#K11P20 och där anges att man inte kan få något rättelseföreläggande efter 10 år och då rimligen inte heller någon sanktionsavgift eller rivningsföreläggande.

För er som undrar så handlar det hela om ett bygglovspliktigt mindre förråd som kommer att tas om hand på korrekt sätt till slut. Det är mest den officiella bevisbördan jag vill ha utredd.

/John

Ja varför är du då inte hjälpsam? Det är ju på det viset att om du får ett föreläggande så måste du ju försvara dig, och hur gör du det om inte just så att du bevisar att "svartbygget" är äldre en 10 år. Det måste väl vara den lättaste vägen för dig, om du nu har bevis för din sak att visa på det då eller...................

Jag har bara fått en skrivelse än så länge och jag tycker tyvärr inte att tonen i den inbjuder till någon hjälpsamhet. Jag har inget intresse av att köra något i långbänk med kommunen men jag skulle tycka att det var intressant att veta var bevisbördan officiellt ligger. I straff- och civilrätt anses man oskyldig tills motsatsen bevisats, jag vet bara inte varunder detta faller och därför vill jag veta mer.

/John

Jag hade smörat järnet för kommunen så att tjänstemännen kommer ihåg dig som en trevlig prick. Det minskar risken att de ställer krav på rivning av förrådet i samband med att du i framtiden söker bygglov för något annat.

Jag är både artig och korrekt i min kommunikation med dem och byggnaden kommer att justeras så att den är tillåten. Jag är mest nyfiken på var bevisbördan ligger rent juridiskt.

/John

Det är kommunen som initialt har bevisbördan. Men om du får ett påpekande om att du har en byggnad som från kommunens sida uppfattas som ett svartbygge och du inte delar den uppfattningen måste du tillföra nya uppgifter som motbevisar kommunens. Annars har de rätt att ta ut byggnadssanktionsavgift, rivning, etc.
Men det luriga är ju att man ibland ser olika på en bevisning.

Mikael_L
En spännande fråga!
AndersS skrev:
Det är kommunen som initialt har bevisbördan. Men om du får ett påpekande om att du har en byggnad som från kommunens sida uppfattas som ett svartbygge och du inte delar den uppfattningen måste du tillföra nya uppgifter som motbevisar kommunens.
Men som replik (eh motfråga) på ditt svar; måste kommunen ange något som skäl till att en byggnad "uppfattas som ett svartbygge"?
Eller kan dom helt godtyckligt peka ut saker inom kommungränsen och skjuta bevisbördan till fastighetsägaren?

Mikael_L skrev:
En spännande fråga!

Men som replik (eh motfråga) på ditt svar; måste kommunen ange något som skäl till att en byggnad "uppfattas som ett svartbygge"?
Eller kan dom helt godtyckligt peka ut saker inom kommungränsen och skjuta bevisbördan till fastighetsägaren?
Här finns många alternativ beroende av hur man inom kommunerna agerar och vilka policys/regelverk man har.
Beroende på hur man blir "upplyst" om att kommunen anser att det finns ett svartbygge så får man välja svarssätt.
Det kan vara granne som påpekat, man har hittat förändring utifrån vad kommunen dokumenterat, kan vara en inventering av byggnader, etc.
Flera kommuner har under de senaste åren rättat upp sina kartor över byggnader och där har man idag ett ganska bra underlag.
Sedan har inte kommunerna resurser för att godtyckligt börja driva frågor kring mindre tveksamma byggnader som ingen klagar över. Oftast är upprinnelsen större förändring som uppmärksammas av grannar eller annan part som ogillar förändringen.

Redigerat:
I vår kommun använder dom sig mest av att jämföra flygfoton......

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.