I många fall blir det på en normalstor villatomt svårt att hålla gräns på 4,5 m mot granne och ändå bygga sina 30m2. Jag vet att man kan be om grannes lov att bygga närmare men om det inte skulle ges kan man ändå söka hos kommunen. Lite nyfiken om någon vet praxis (och förstår att den kan variera). T ex skulle i vårt fall mest lämpligt vara 1 meter från tomtgränsen.

Claes Sörmland
Ska du bygga attefallshus närmaste än 4,5 m från gränsen krävs grannes medgivande. Inget grannemedgivande, inget attefallshus.

Sen kan man alltid söka bygglov för byggnader och om detaljplanen tillåter det få det beviljat. Men då rör det sig inte om attefallshus.

• Gilla
Kardan79 och 1 till
  • Laddar…
Vad gälller om jag har en tomt som vetter mot allmän väg, t ex en hörntomt i ett villaområde? Hur nära vägen får jag bygga? Är det 4,5 meter fortfarande…?

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
S sepani skrev:
Vad gälller om jag har en tomt som vetter mot allmän väg, t ex en hörntomt i ett villaområde? Hur nära vägen får jag bygga? Är det 4,5 meter fortfarande…?
Ja det är 4,5m som gäller

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
W whak skrev:
Ja det är 4,5m som gäller
Man kunde ju tänka sig att kommunen skulle vara mer ”generös” i beviljande mot allmän väg (än grannen) men det är kanske precis tvärtom…🙀🙀

S sepani skrev:
Man kunde ju tänka sig att kommunen skulle vara mer ”generös” i beviljande mot allmän väg (än grannen) men det är kanske precis tvärtom…🙀🙀
Som lagstiftningen ser ut för tillfället så är kommunen tyvärr bakbundna där.
Är marken klassad som allmän så är det hela Sveriges befolkning som är grannar och kommunen får inte ge medgivande åt dem för placering närmare än 4,5m

• Gilla
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Som lagstiftningen ser ut för tillfället så är kommunen tyvärr bakbundna där.
Är marken klassad som allmän så är det hela Sveriges befolkning som är grannar och kommunen får inte ge medgivande åt dem för placering närmare än 4,5m
Så det är alltså sämre att ha kommunen som granne…? Min granne kan ju trots allt bevilja lov närmare än 4,5 meter men alltså inte kommunen…😵‍💫

• Gilla
  • Laddar…
S sepani skrev:
Så det är alltså sämre att ha kommunen som granne…? Min granne kan ju trots allt bevilja lov närmare än 4,5 meter men alltså inte kommunen…😵‍💫
Ja tyvärr är det så. Men det är spelar också in vad marken är klassad som i detaljplanen. Just när marken benämnts som allmän blir det ju svårt att komma runt.

• Gilla
sepani
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Ja tyvärr är det så. Men det är spelar också in vad marken är klassad som i detaljplanen. Just när marken benämnts som allmän blir det ju svårt att komma runt.
Jag gissar att om det är en allmän väg så klassas den per definition som "allmän"....annars tänker jag att det kunde vara olika jämfört med en "allmänning" som inte är till för biltrafik

S sepani skrev:
I många fall blir det på en normalstor villatomt svårt att hålla gräns på 4,5 m mot granne
Något att ta med vid köp. Vad som nu är "normalstor" gör uppenbart att man kommer för nära grannar.

• Gilla
sepani
  • Laddar…
Det jag upptäckte var hur medelhöjden mäts inom 6 m från väg är att det är vägens höjds som styr. "Vår" väg ligger lägre än vår tomt så en friggebod blir väldigt låg om någon del ligger närmare än 6 m från gränsen. Jag har möjlighet att flytta 1,5 m längre in på tomten så för mig löser det sig

Om man kan utnyttja det och bygga högre om vägen är högre vet jag inte.

• Gilla
sepani
  • Laddar…
td;lr Om ni köper fastighet, håll er långt borta från all kommunal verksamhet..

• Gilla
sepani
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.