Byggahus.se

Bevattning från sjö med mycket skräp - Rening?

1. Cheesen
    Medlem · 1 123 inlägg
    Hålet i trumman är i rätt storlek. Har ett knä på pemslangen som går genom. Bottenventilen är överdimensionerad så den blir som kvar an sig själv. Sen har jag bara ett rep att dra upp hela arrangemanget med när det behövs.

2. Anders 1920-tal
    Medlem · 208 inlägg
    är detta en trumma från en toppmatad tvättmaskin?

3. Cheesen
    Medlem · 1 123 inlägg
    Ja.

4. T
    Medlem · 135 inlägg
    En fördel även vid kortare sträckor, såklart. Med 3/4.

Men (när man inte pratar sprinklerlösning/system) jag har inte sett någon vägghängd slangvinda med roll-up-funktion som har annat än 1/2-tumsslang. Någon som äger en sådan eller månne har sett någon som säljer sådan produkt?

5. tensiden
    Medlem · 1 123 inlägg
    Jodå, men det kostar. Googla Faicom slangvinda så hittar du några modeller. Finns från 3/8" till 1" vad jag vet. 30m 1" för det facila priset av 20000. https://www.briklas.se/product/vattenvinda-15m-2

6. T
    Medlem · 135 inlägg
    :surprised:

Fast trots priset var det inte en vinda för upphängning på vägg - och/eller med rollup-funktion.

Märkligt att det inte finns något på annat än superproffs/företagsmarknaden då, som inte är 1/2-tums.

:thinking:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    D74D1230-E250-4EC7-8C95-D879B8A4153C.jpeg

7. tensiden
    Medlem · 1 123 inlägg
    Mja, "returfjäder" betyder väl att den drar in slangen per automatik?
    Och nog går den att bulta på en vägg om man så önskar. Fyra fransk skruv eller vad du vill i hålen, så sitter den där.

Ett krux är väl att den både är livsmedelsklassad och klarar 10 bar och är gjord i rostfritt. Lite annat än Gardenas plasthistoria.

8. annalisa
    Medlem · 25 inlägg
    Superbra idé så ska jag också göra! Får jag dela bilderna på www.pankpraktikan.se? Vill du att jag skriver ditt namn David Berglund?
    Vänliga hälsningar
    Anna

9. annalisa
    Medlem · 25 inlägg
    Vad är det för tyngder du använder?

10. D
    Medlem · 350 inlägg
    @annalisa tack! :)

Du får mitt medgivande att dela bilden utan referens till mig på den sidan specifikt.

Jag använder inga tyngder, plasten i murarhinken som jag använder ligger väldigt nära vatten i densitet, så den stora mässingsklumpen (backventilen) i änden på slangen räckte för att hålla ner den.

Hade jag behövt vikta ner den hade jag bara lagt i en sten.

• Laddar…
  11. annalisa
    Medlem · 25 inlägg
    Toppen!:D