2 446 läst · 15 svar
2k läst
15 svar
Bevattning av gräsmatta när det råder bevattningsförbud
Sida 1 av 2
Inget nytt men kanske ett alternativ för några.
I den här värmen så har jag dragit ut vattenslangen på gräsmattan.
Nu bryr jag mig inte så mycket om just gräsmattan men står vid ett körsbärsträd som gärna får vatten så bären blir stora och goda.
Det jag pratar om är att duscha sig själv på gräsmattan. Är man några i familjen och flyttar slangen så kan man nog ha en grön matta även under torkan.
I den här värmen så har jag dragit ut vattenslangen på gräsmattan.
Nu bryr jag mig inte så mycket om just gräsmattan men står vid ett körsbärsträd som gärna får vatten så bären blir stora och goda.
Det jag pratar om är att duscha sig själv på gräsmattan. Är man några i familjen och flyttar slangen så kan man nog ha en grön matta även under torkan.
Förmodligen helt off topic, men det lär väl inte finnas körsbär att skörda i slutet av juli? Det är dessutom bara nyplanterade träd som går att vattna.
On topic så är det svårt för kommuner att ingripa mot lönnvattnare, men gräsmattan lär må mycket bra av gråvatten! Dessutom får man väl ösa ut det i trädgården?
On topic så är det svårt för kommuner att ingripa mot lönnvattnare, men gräsmattan lär må mycket bra av gråvatten! Dessutom får man väl ösa ut det i trädgården?
Är det bevattningsförbud någonstans i Sverige as we speak?
T term skrev:Förmodligen helt off topic, men det lär väl inte finnas körsbär att skörda i slutet av juli? Det är dessutom bara nyplanterade träd som går att vattna.
Nä tyvärr är dem redan uppätna
Men gissa om gräset är grönt och fint där duschen är under trädet
Men ja man får ju 2 bra saker i samma "dusch"
Det krävs väl bra mycket duschning för att ge gräsmattan det den behöver i denna torka. Jag tror definitivt att snabbdusch i badrummet är mer vattenbesparande (med eller utan tvål). Dessutom klarar sig vanlig gräsmatta en rejäl uttorkning även om det ser trist ut under sommarsolen. Så snart höstregnen startar hämtar den sig.
Lite OT: I gräsmattans söderläge har jag buxbomsplanteringar som inte får en droppe vatten, varken under förra sommarens bevattningsförbud eller denna sommar. De klarar torka utmärkt och frodas.
Lite OT: I gräsmattans söderläge har jag buxbomsplanteringar som inte får en droppe vatten, varken under förra sommarens bevattningsförbud eller denna sommar. De klarar torka utmärkt och frodas.
Teoretiskt sett så måste jag öppna kranen och ställa in värmen och sen gå 10 steg på gräsmattan till duschen och samma långa väg tillbaka. Där hade man nog kunnat spara nån literyonna skrev:
Det krävs väl bra mycket duschning för att ge gräsmattan det den behöver i denna torka. Jag tror definitivt att snabbdusch i badrummet är mer vattenbesparande (med eller utan tvål). Dessutom klarar sig vanlig gräsmatta en rejäl uttorkning även om det ser trist ut under sommarsolen. Så snart höstregnen startar hämtar den sig.
Jag duschar inte längre för att jag står där ute men om du räknat på hur många liter so går åt för din dusch och hur ofta så blir det nog så det blir lite blött på gräset.
Grundstött
· Halland
· 28 365 inlägg
Men gäller inte bevattningsförbuden just att vattna med strömmande vatten direkt från den kommunala vattenledningen?I ibrakadabra skrev:
Dvs om du fyller en vattenkanna från kranen, och sedan går och handvattnar gräset, busken, kryddlandet eller vad det kan vara, så är det OK.
Och i så fall borde man ju lika gärna kunna fylla en tunna med vatten, och sedan tappa ut det därifrån.
Eller har jag fel?
Från https://www.expressen.se/nyheter/bevattningsforbud-reglerna-som-galler-nu/ :
Får jag vattna i trädgården?
Ja och nej. Du får vattna med regnvatten, och i de flesta fall får du vattna sparsamt med vattenkanna. Du får däremot inte köra vattenspridaren hela dagen.
Nja njo... men...KnockOnWood skrev:
Men gäller inte bevattningsförbuden just att vattna med strömmande vatten direkt från den kommunala vattenledningen?
Dvs om du fyller en vattenkanna från kranen, och sedan går och handvattnar gräset, busken, kryddlandet eller vad det kan vara, så är det OK.
Och i så fall borde man ju lika gärna kunna fylla en tunna med vatten, och sedan tappa ut det därifrån.
Eller har jag fel?
Från [länk] :
Får jag vattna i trädgården?
Ja och nej. Du får vattna med regnvatten, och i de flesta fall får du vattna sparsamt med vattenkanna. Du får däremot inte köra vattenspridaren hela dagen.
Grundstött
· Halland
· 28 365 inlägg