Byggahus.se
Jag har inte målat mer hemma än andra med egen lägenhet/hus. Lite då och då genom åren - antingen en möbel eller lister, fönsterkarmar mm.

Öppnade burkar brukar efter några/många år för mig alltid torka, mer eller mindre. Det är alltid en 3-5mm skorpa på ytan som man kan ta bort och finna OK färg under - som kanske behöver spädas ut lite. Idag blev jag smått chockad, hittade en 21 år gammal grundfärg, vattenbaserad, för snickeri inomhus, som var helt perfekt. Burken har varit öppnad, men innehållet var nästan fullt.

Mängden färg inne i burken spelar nog en roll för hur den överlever åren, men mest bör ju återslutning av locket vara. Jag lyckas sällan öppna en tidigare öppnad burk utan att sabba kanterna rätt mycket. Detta eftersom färgen blir som lim o håller locket hårt på plats, och för att jag ännu inte köpt en riktig burköppnar-verktyg. (kör plattmejsel o ibland plattång)

Att få ett sådant "sabbat" lock/burk att hålla tätt blir svårt o därför torkar färgen. Bästa i detta läge är att köpa tomma burkar o hälla över färgen.

Jag har inte gjort några studier om vattenbaserade eller lösningsmedelbaserade är bättre/sämre vad gäller livslängd.

Finns det några knep här rent generellt?

(En målare sa till mig att man kan hälla en kapsyl ammoniak på toppen i färgburken innan man försluter den, så skulle färgen hålla i många år. Sant?)

Ställ burkarna upp och ned. Om färg läcker ut så behöver du banka till locket bättre. Läcker locket bara lite så torkar färgen så det blir tätt.

• Gilla
Dracula och 2 till
  • Laddar…
Dracula Dracula skrev:
(En målare sa till mig att man kan hälla en kapsyl ammoniak på toppen i färgburken innan man försluter den, så skulle färgen hålla i många år. Sant?)
Om/när ammoniak funkar vet jag inte, men rena olje-/linoljefärger kan man hälla på en halv cm vatten uppepå så torkar dom inte.
Oljefärger kan lagras väldigt länge och tål vanligtvis frysning, så man behöver inte förvara dom varmt.

Annars funkar tipset att ställa burken upp och ner (om locket är tätt). Jag brukar hälla över färgen i gamla syltburkar i glas om det är en liten slatt i en hink eller om orginalburken är skadad.

• Gilla
Dracula och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.